close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: accu laad te weinig bij

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 v6

Hallo,

Ik heb een passat van 99 2.8 v6 syncro.
Nou heb ik het probleem dat de accu maar tussen de 12.7 en de 13.5 bij laad.
Ik heb de dynamo en startmotor laten reviseren en laten testen.
Maar er verandert niks.
als de dynamo op de testbank staat geeft hij aan dat hij 14.7 laad.
Alle zekeringen zijn ook goed.
Heeft iemand een idee waar hij nog meer spannings verlies kan hebben?

Mvg Nick Hasselman

Geplaatst door

N.Hasselman1989 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gaat je acculampje op instrumentenpaneel aan met contact aan? En gaat hij weer uit als de motor loopt?
Zo ja dan zou je denken dat dat allemaal goed zit.
Hoe is je accu? Probeer eens een nieuwe/andere goede accu.

ricky 10
badge

9 jaar

Accu lampje gaat uit als ik hem start en ik heb er laatst een nieuwe accu in gezet.
Vandaag nog door gemeten en is nog in prima staat.

Slipt de multiriem/ v snaar niet al medere keren te had dat zij slipten zonder te piepen poylij word dan wel heet GR. JL

jans1961 0

9 jaar

Heb je 1 draadje op de dynamo of 2 polig? (het stekkertje)
Branden er bv ook niet half zwak andere lampjes op paneel?
Lees hem eens uit en kijk of er een relevante storing in staat.

Meet eens direct (dus niet op accu) op de dikke plusdraad direct op de dynamo, (dus meetpen op dikke plus dynamo en meetpen op de behuizing van dynamo, dus meten over de dynamo) is dat ook 12/13 volt?

ricky 10
badge

9 jaar

Ik denk dat er ergens een overgangsweerstand zit in een plus of min aansluiting , en dat er daardoor spanningsverlies op treed .
Controleer alle plus en min aansluitingen tussen accu en motor en chassis eens , los maken en schoon maken.

Multiriem slipt niet zo ver als ik kan zien.
Er zit een 2 polige stekker op en ik heb geen lampje wat verder nog brand.
Uitlezen heb ik ook gedaan en daar geeft hij alleen aan dat het gasklephuis schoon gemaakt moet worden en verder niks.
Ik ga hem straks is op de dynamo meten als ik er bij kan.
Heb ook alle kabels en contacten van de plus en min nagekeken en schoon gemaakt maar heeft nog geen verschil.

Goedemorgen, beste forum leden,

Ik zit het allemaal zo eens te lezen.
Het is een lastig dilemma.

Is er een goede massa tussen het chassis en de motor?
het is maar een geste van mij, maar hier kan alles mogelijk zijn.

Probeer eens de massa kabel tussen het chassis en de motor aansluiting schoon te maken.
Haal eerst de massa aansluiting op de accu los.
Haal de bouten los van de aansluitingen, reinig de aansluitpunten en smeer er wat zuurvrije vaseline of vet op.

Er zijn al zeer goede oplossingen aangedragen, chapeau mannen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Nu 2 maand verder nog geen verschil.
Opnieuw alles laten testen en geeft aan dat alles ok is.
Als ik hem met een warme motor laat lopen en door meet geeft hij tussen de 11.7 en 12.5 als ik vervolgens met een koude motor meer geeft hij tussen de 13.7 en de 14.2
Dus conclusie schiet mij maar lek ik snap er niks meer van dynamo, startmotor en accu zijn nieuw.

Zet er eens een zwate startkabel op, van de accu min pool naar het huis van de dynamo en meet dan eens opnieuw met warme motor.

Ruud10657 0
badge

9 jaar

Goedemiddag beste Nick,

Het gaat er onderhand op lijken, dat de bekabeling teveel weerstand heeft.
Ik zou het anders ook niet meer weten.

Op de testbank is de dynamo en de startmotor gewoon piekfijn in orde.

Wat ook nog het euvel kan zijn, de massa aansluiting tussen de motor en het chassis, heeft u deze aansluitingen al eens gereinigd en ingesmeerd met zuurvrije vaseline of zuurvrij vet.
Mogelijk kan hier de weerstand in zitten.
Mijn advies is dan ook, reinig deze aansluitingen.
Hopelijk zit hier het euvel, is dit niet zo, dan word het dus echt zoeken geblazen.
Laat ook voor de zekerheid ook de bedrading doormeten.

Ik zou het ook denkbeeldig kunnen indenken, dat wanneer de dynamo warm is, dat hier ook eventueel een lekstroom zou kunnen zitten in de windingen.
Bij het testen is de dynamo koud getest.
Dus een test met een warme dynamo zou ik ook laten uitvoeren, misschien zit ook mogelijk hier de uitkomst.

Ik wens u veel succes toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Bedankt ik zal morgen is kijken wat hij doet met nieuwe/andere bekabeling.
Ik heb ( in zoverre ik het weet) alle contact punten schoon gemaakt en zuurvrije vaseline tussen gedaan.

Zodra ik meer weet post ik het meteen.
Alvast bedankt

Nooit vaseline TUSSEN de contactpunten maar erop na het vastzetten om nieuwe oxidatie te voorkomen. Anders veroorzaak je juist overgangsweerstand . En overgangsweerstand lijkt hier aan de orde en zou te vinden moeten zijn door op de juiste manier te meten .

E.T.Wiersum 0

9 jaar

Goede avond beste Tjaard,

Er moeten ook geen grote klodders zuurvrije vaseline of zuurvrij vet gesmeerd worden, maar slechts spaarzaam.
En dat kan echt geen kwaad.

De weerstand word zo echt niet hoger.

Ik pas dit al decenia toe, en heb er nog nooit geen problemen mee ondervonden.
Maar eerder goede ervaringen mee gehad en heb deze nog steeds bij slechte massa contacten.

Dit pas ik dus ook toe bij het probleem Golf 4 achterlichten, waar de slechte massa connectie met het chassis aanwezig is.
Te herkennen aan de zwarte bolletjes van de achterlichten.
Het probleem dat onderhand elke Golf 4 berijder kent.
Het probleem is direct verholpen en komt ook niet meer terug.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hallo,

Ik ben er uit ik heb alles nog eens na gemeten en ook de spanning op het huis van de dynamo daar bleek 2 a 3 volt op te staan. Naar mijn idee leek dat op een storing in de massa. zoals Ad al zij bleek het toch de massa kabel van het blok naar het frame te zijn. Want nu heb ik een startkabel op de min gedaan en op het blok aangesloten en in eens laad hij keurig 14.4 14.5 alleen nu is de vraag waar zit de massa kabel van het blok naar het frame?

Gr Nick

Meestal ergens aan de onderkant van de motor/versnellingsbak...en aan het chassis(balk)

Hans4040 1310
badge vip badge

9 jaar

Goedemiddag beste Nick,

De massa kabel kan vaak door gelust zijn bij VW, dan loopt de massa kabel door van de minpool naar het chassis en weer verder naar het motorblok.
Het komt vaker voor, dat de verbinding na een aantal jaren de geest geeft, en dan word dit zoeken.

Ik was helaas vergeten te vermelden, plaats een startkabel op de minpool van de accu naar het motorblok.
Waarvoor mijn welgemeende excuses.
Dit is dé ideale manier van het opzoeken van een massa storing bij de auto.

Maar gelukkig heeft u dit zelf netjes uitgevoerd.
Gelukkig heeft u de storing nu onder controle, en heeft u er verder geen hinder meer van.

U kunt nu weer met een gerust hart van de Passat gaan genieten.

Ik wens u nog vele veilige kilometers toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Blij dat de oplossing nabij is, nu de oorzaak van het probleem vast staat. Zelf ook eens op deze manier tot de ontdekking gekomen dat er echt wel een massa probleem tussen motor en accu - pool zat bij een Volvo 850. Die hebben problemen met de - kabel aan de pool klem wurging. De startkabelmethode helpt je dan snel op weg in de goede richting bij dit soort problemen.

Ruud10657 0
badge

9 jaar

#6

Massa probleem tussen blok en frame. Nu opgelost

Bedankt voor de tips.

Gr Nick

#6 , mooi dat het opgelost is , heeft je toch mooi een maand bezig gehouden ha ha.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.