hallo,
mijn auto(diesel) begon 1 1/2 maand geleden donkergrijze rook uit te blazen bij het starten(zwarte plekken op de stoep).voor de rest rijd hij goed.
nu heb ik sins 2 weken start problemen(koud weer). de startmoter draait wel heel even, maar heb dan niet genoeg stroom om aan te slaan. 2e keer starten lukt dan helemaal niet meer.ik heb al de zekering van radio,binneverlichting en klok eruit gehaald, ging 4 dagen goed,tot vandaag.
kweenie of die 2 dingen met elkaar te maken hebben, maar wie weet waar ik moet zoeken.
accu is 2 jaar oud.
txs
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat kan vanalles zijn!
slechte accu
dynamo slecht / laad niet goed bij
lekspanning
etc..
meten = weten
als hij leeg is,krijg je hem dan wel overgestart?of met een boosterpack aan de praat ?
dynamo geeft genoeg stroom. accu wordt nu opgeladen. kijken wat die nu doet.
18 jaar
deed je dynamo niks dan ?
wat is de laadspanning
18 jaar
lekspanning is makkelijk te controleren,zet bv de multimeter tussen + pool en accu klem..meet het opgenomen verbruik en begin één voor één de zekeringen eruit te nemen,zie je het verbruik ineens verdwijnen of terug vallen,weet je dat daar de boosdoener zit,en is het makkelijk na te gaan waar het vandaan komt..
18 jaar
de laadspanning was 14,4 stationair. na een nacht te hebben opgeladen, kon ik hem 5x normaal starten (verder niet mee gereden)
volgende dag (zondag) weer geprobeerd,en toen starte hij niet meer.
de spanning die ik nu meet is 12,5. is die accu nu dan al leeg??? kep er geen verstand van maar 12v is toch 12v.
18 jaar
laat iemand de spanning over de polen meten tijdens het starten. Gegarandeerd dat ie onder de 10 volt valt. Bij een garage hebben ze een accutester, kunnen ze de (volle) accu belasten en kijken hoever deze terugvalt. Ook de grijze rook zou kunnen wijzen op een slechte accu (weinig spanning op de gloeibougies) of op defecte gloeibougie(s). Sjaak
@ sjaak,
als de motor eenmaal weer loopt krijgen de gloeibougie's weer de normale spanning,een slecht ertussen kan natuurlijk ook!
Willem
er zal wel een of meerdere cellen binnenin de accu kapot zijn,waardoor hij de capaciteit niet meer heeft om rond te draaien naar behore maar wel gewoon 12v aangeeft!
maar had je zondag gewoon 12,5 volt gemeten met lopende motor ?of toen alleen op de accu ?dat is trouwens normaal,14,4 bij lopende motor en 12,5 bij motor uit..
18 jaar
Kapotte diodebrug van dynamo...?
18 jaar
Willem, nu ik het verhaal nog eens lees lijkt het alsof jij ergens een lekstroom hebt die je accu leeg laat lopen. Sjaak
dynamo lekstroom pak je volgens mij niet via de zekeringen.
daar zit iets in sjaak,maar je kan wel even de dynamo aansluiting losnemen?
18 jaar
zondag alleen de accu gemeten 12,5v. hoe bedoel je trouwens +pool en accu klem?
bedankt voor jullie reakties allemaal. gaat dinsdag eerst de accu na laten meten door kwikfit. verder wil ik ook de zekeringen na meten.
18 jaar
was toch de accu.
bedankt
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar