Hallo,
Onze auto heeft een lek stroom denk ik.
Het probleem begon als de auto een week stil had gestaan was de accu leeg. Later werd de tussen tijd korter. Nu is het ongeveer 2 dagen.
Accu vervangen en het probleem blijft.
Startmotor vervangen en het probleem blijft.
Dynamo vervangen en het probleem blijft.
Als ik de plus kabel er af haal en er een ampere meter tussen zet meet ik eerst even een seconde of 10 een lek stroom van 0.32 ampere en dan gaat hij over naar 0.17 ampere. Dit lijkt mij vrij normaal voor de stille verbruikers of niet?? Als ik deze lek stroom terug meet in de zekering kast dan is het alleen zekering nummer 30 van de regelkast.
Toch moet hij de accu niet goed opladen of een hele grote verbruiker hebben. Ik ben al een tijdje dingen aan het uit sluiten (zie accu, startmotor, Dynamo) vandaag de stekker van de airco pomp er af gehaald om deze uit te sluiten.
Ook heb ik al een extra massa kabel van het motorblok naar de accu gemaakt.
Als ik de accu helemaal vol laad dan kan ik bij dagelijks gebruik (2 starts per dag en totaal ongeveer 1,5 uur woon werk verkeer) precies 1 week en 3 dagen starten en dan gaat hij niet meer rond. De dynamo krijgt de accu dus ook niet goed vol geladen.
Verder valt mij op dat als ik aan het stuur draai dat de lichten iets dimmen. vooral bij het aanzetten van een stuurbeweging.
Wie heeft de gouden tip of ervaring???
Groet Max
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is de laadspanning ?
Je hebt toch niet al die dure onderdelen vervangen puur op gok hoop ik? Want dat zou erg zonde zijn.
Waar je je van moet overtuigen is dat je continu voldoende laadspanning hebt.
Meet eens accuspanning koud en een keer warm vervolgens met draaiende motor ( ook even op toeren )
En bij koude motor en tijdens het starten..daalt de spanning onder de 9,5 a 9 volt dan heb je in ieder geval een probleem.
Laadspanning ongeveer 14.2 >> , accuspanning zonder draaiende motor ruim 12 volt ( ook koud )
Is dit alles goed dan ga je met amperemeter aan de slag en een voor een zekeringen verwijderen en kijken waneer ie op nul springt.
Wacht daar mee tot auto in rust is dus niet meteen na het afzetten want dan zijn er nog systemen in werking.
0.17A is een te hoge ruststroom. Dan heb je in een week je accu een heel eind leeg. (0.17*24*7=29Ah)
Met 1 week en 3 dgn, zit je op 40Ah. Veel meer zal niet in je accu zitten.
Dus toch maar op zoek naar wat op zekering 30 zit. (gewoon de zekering eruit trekken en kijken wat niet meer werkt)
9 jaar
0.17 ampere is niks
ik denk dat de accu gewoon slecht is
het geheugen van de radio is al meer dan 0,17 ampere
Dank voor de reacties maar het bovenstaande is allemaal al gecheckt.
9 jaar
accu doormeten met een voltmeter werkt niet
als ik alles zo doorlees is de accu toch echt het probleem
laten testen in garage (met een echte accu tester)
Multimeter er op en starten..je trekt nu maximaal ampere en je leest meteen de accuspanning af.
Dus hetzelfde als een accutester doet, niet onnodig moeilijk maken.
Accu is nieuw lees ik dus lijkt me stug dat deze het probleem is.
Denk zelfs dat de lekspanning niet de oorzaak is maar eerder een laadprobleem.
Corrigeer me als ik er naast zit..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar