Bij de electrische aansluiting voor de achterruitverwarming meet ik aan beide zijden 12 volt. Volgens een bekende moet op de ene gee spanning staan, omdat de stroom moet lopen van + naar - . Als dat juist is aan welke zijde als je er achter staat moet dan de plus en waar de min zitten en hoe los ik dat op, daar beide kabels via de hemel ergen naar de zekering lopen. Welke en hoeveel amp. zou dat moeten zijn? Of is de aansluiting zo wel juist? In ieder geval... werkt die verwarming nu niet. Ik kom er neit uit omdat als ik iets probeer er mogelijk 'n zekering doorsmelt.
Wie weet raad?
Bvd,
Jo.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je aan beide zijden 12 volt meet zonder verlies dan is je achterruitverwarming stuk.
De "draadjes"vormen een grote weerstand daarom komt er ook warmte vrij en dus hoor je verlies te meten.
Heb je een multimeter? meet eens de weerstand van de achterruit zonder stekkertjes erop.
beide stekkers eraf trekken en dan schakelaar indrukken, een van de twee zal plus opleveren.
hr. Jonker,
Mijn vraag was ook of er aan beide zijden spanning aangevoerd moet worden en / of aan de ene kant alleen massa en aan de andere spanning? Verder, wat zou die weerstand moeten zijn? Weet je ong. hoeveel 't verlies zou moeten zijn als 't nog werkt? Ik snap het niet erg goed, dat als de verwarming stuk is er dan toch stroom aan de andere kant komt. Maw de massa komt onder stroom staan als ik je goed begrijp en daar snap ik helemaal niks van. immers als 'n draadje onderbroken is zou er toch geen stroom moeten vloeien naar de andere kant? Ik hoop dat je mij dit kunt duiden. Alvast bedankt voor het antwoord.
Jo.
12 jaar
Hr. Jonker,
Achterruit vervangen door sloopexemplaar. Iemand gevonden die jouw taal snapte. Oude ruit met multimeter 0 ohm waarde, sloopruit met multimeter 1,5 ohm. Heb echter alleen nog maar met wat wasem, die overigens snel wegtrekt, kunnen constateren en het lijkt dat ie werkt. Zodra hij bevroren of erg aangeslagen is kan ik verder testen. Als het werkt laat ik 't meteen weten. Overigens was de oude ruit zowel links als rechts van 12 volt voorzien. De rechtse, daar hebben we nu massa van gemaakt. De verbruiks (vermogens) formule is volgens mijn kennis 12 volt : 1,5 Ohm= 8 Ampère. 8 Amp. x 12 volt zou dan 96 watt verwarmingsvermogen moeten zijn. Dat wou ik je even laten weten. Is dat wat je bedoelde?
12 jaar
Het is heel simpel:
P=UxI en U=IxR
oftewel 96Watt=12 Volt x 8 A
12 Volt x 8 A= 96 Watt
klopt precies
Idd dat is wat ik bedoelde, hele simpele basis elektro maar jij dacht juist te ingewikkeld ha ha.
Maar mooi dat het is opgelost en nu hopen dat het goed blijft.
Chris
Ik dacht helemaal niet ingewikkeld. Ik snapte het niet en daarom vroeg ik je om uitleg. Da's toch simpel nietwaar? Maar jij reageerde niet meer en toen dacht ik 2 dingen. A/ Hij kan 't niet uitleggen of B/Hij heeft er geen tijd voor. Edoch, ik zat niet stil en haalde elders mijn kennis. Wel was ik niet te beroerd om dat even te melden. Velen laten niets meer horen. Die ha,ha, snap ik nou weer niet. Ik heb vroeger bij natuurkunde dit wel gehad maar ik meen met Volt, Ampère, Watt en Ohm. Later is alles verEngelst kennelijk. Maar niettemin ik ben blij met je uitleg.
Groeten,
Jo.
12 jaar
Volt, Ampère, Watt en Ohm is ook in het Engels Volt, Ampère, Watt en Ohm.
Maar de achterruitverwarming werkt weer en hiermee maken we een eind aan dit topic.
mvg,
Hans.
Idd Hans sluiten maar, krijg er een rare smaak van in mijn mond.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar