Volkswagen Golf II: Afslaan motor en wisselend stationair toerental

Bouwjaar: 1989

Mijn Vw Golf II uit '89 met motorcode RP slaat regelmatig af.
Het betreft een 1.8i Mono Jetronic. Dit is een single point injectie.

Opschakelen en terugschakelen is over het algemeen geen probleem.Maar als ik een tijdje op de snelweg heb gereden[dus een constante snelheid en toerental] en daarna kom ik bij een stoplicht en ik trap mijn koppeling in, dan valt mijn toerental helemaal weg of blijft hij maar net draaien.
Ik heb het idee dat het ook met temperatuur te maken heeft, want als de motor koud is,is het vrijwel goed.

Ik heb de stationairschakelaar in de stappenmotor voor het stationairtoerental al eens uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar dat heeft niet gebaat.
De computer heeft geen storingscodes en verschillende metingen wijzen niks uit.








Orlando Quist

Geplaatst door Orlando Quist (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

eddy2520 (0), 21 jaar geleden

IK heb een identieke Passat uit 1991 met een identiek probleem. Enkele pogingen tot herstel hebben geen resultaat gegegeven.

Orlando Quist (0), 20 jaar geleden

. Ik denk dat ik de oplossing heb voor ons probleem.

Toen ik mijn Golfje kocht,heb ik in m'n luchtfilter gaten geboord

omdat ik dat wel mooi geluid vond geven. Deze zomer heb ik nergens last van gehad, want het was een hele warme zomer.

Nu het weer kouder aan het worden is, viel mijn auto weer regelmatig stil.

Het probleem zit hem in de temperatuur van de aangezogen lucht.

In het luchtfilter zit een seizoenstandsklep, die op vacuum werkt. Deze klep werkt bij mij prima, maar omdat er zo veel gaten in m'n luchtfilter zaten zoog hij geen warme lucht meer aan.

Als je op de snelweg rijdt, word de aangezogen lucht zo koud,

dat de injectie eenheid bijna bevriest.Dit tot resultaat, dat de motor bijna of helemaal stilvalt. Ik heb de gaten weer dichtgemaakt en heb er geen last meer van. Ik denk dat jij misschien geen gaten in je luchtfilter hebt, maar controleer in ieder geval de seizoenstandsklep en de warmeluchtslang. Na een paar jaar sukkelen, is het nu eindelijk opgelost.



Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.