Volkswagen Caddy: AHU TDI Start niet, ook niet aan te sluiten diagnose stekker

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: AHU

Ik ben bezig met het inbouwen van een TDI motor in een golf2. De motor komt uit een Caddy uit '98. Nu heb ik 2 problemen hij start niet en ik kan niet het goede schema vinden. Ik kan namelijk nergens mijn diagnose stekker aaansluiten er gaan twee draden(grijs/wit en geel) van de diagnose stekker naar verdeelblokje van 6 en dan nergens heen. Ook gaan er nog een + en - naar de diagnose stekker. Ook heb ik nog een paar draden waar ik geen raad mee weet. Op alle schema's die ik vind komen niet overeen met de kleurcodes van de draden. Bv pootje 61 van de cpu is bij mij groen en deze is op meeste schema's grijs/wit(die volgens mij ook ergens naar de diagnose stekker moet zitten. Deze groene draad gaat ook naar de startblokkering.
Mijn startblokkering heeft ook 8 aansluiting en volgens schema moet hier maar een opzitten met 6 aansluiting.
Motor lijkt ook wel even aan te slaan maar stopt dan ook gelijk weer. Gloei bougies reed vervangen,waren ook defect.

bori

Geplaatst door bori , lid sinds 13 jaar geleden

9 Reacties

audia4 PRO, 11 jaar geleden

startblokering zit je dwars, als ik mij niet vergis is dit bij deze caddy gemonteerd in de tellerklok. Die schakelt het regelapparaat vrij. een en ander is op elkaar gecodeerd. Gaat niet werken met andere onderdelen.

succes om er vanaf te komen, de enige legale methode is met de tellerklok en draadboom van de bewuste donor auto rond te gaan rijden....

Alle overige methodes zijn illegaal en mogen we op deze site niet behandelen.

coilt, 11 jaar geleden

van de diagnose stekker =

Je hebt alleen 1 draad van de 2 nodig

de grijs/wit is bijvoorbeeld een k lijn
de gele een l lijn..

Als je 1 van de 2 werkend krijgt is het al goed..

De + en - kan je zelf maken , de + is een geschakeld draad zodat je eerst contact aan moet zetten voordat je officieel echt pas kan aansluiten..
Dit omdat de info uit de computer ook geschakeld is ;)

De gele draad kan je denk ik het makkelijkste aangesloten krijgen , dit omdat als je de stekker bij de ecu effe de hoes terughaalt zit daar een geel dun draadje bij..
Ik heb zo niet de pinbezetting ervan op de laptop staan alleen van een digi-fant ecu maar daar heb je niks aan :(

Er kunnen ook andere gele draadjes bij zitten , dit effe uitmeten ofdat ze naar een sensor ofzo lopen in de motor-ruimte..
Het is effe zoeken maar is wel te doen omdat ik zelf ook met zon probleem zat en alles heb nagemeten waar het heenloopt en zo kan je dus ook een eigen schema maken van de ecu - motorruimte als je alles opschrijft :)

bori, 11 jaar geleden

[quote=audia4]startblokering zit je dwars, als ik mij niet vergis is dit bij deze caddy gemonteerd in de tellerklok. Die schakelt het regelapparaat vrij. een en ander is op elkaar gecodeerd. Gaat niet werken met andere onderdelen.

succes om er vanaf te komen, de enige legale methode is met de tellerklok en draadboom van de bewuste donor auto rond te gaan rijden....

Alle overige methodes zijn illegaal en mogen we op deze site niet behandelen.[/quote]
Bij deze motor zit een losse start blokkering dus niet in de tellerunit, ik heb ook alles in de golf2 gebouwd. Kun je ook zien of de startblokkering werkt of niet(buiten het uitlezen via diagnose stekker) ergens meten.

bori, 11 jaar geleden

[quote=coilt]van de diagnose stekker =

Je hebt alleen 1 draad van de 2 nodig

de grijs/wit is bijvoorbeeld een k lijn
de gele een l lijn..

Als je 1 van de 2 werkend krijgt is het al goed..

De + en - kan je zelf maken , de + is een geschakeld draad zodat je eerst contact aan moet zetten voordat je officieel echt pas kan aansluiten..
Dit omdat de info uit de computer ook geschakeld is ;)

De gele draad kan je denk ik het makkelijkste aangesloten krijgen , dit omdat als je de stekker bij de ecu effe de hoes terughaalt zit daar een geel dun draadje bij..
Ik heb zo niet de pinbezetting ervan op de laptop staan alleen van een digi-fant ecu maar daar heb je niks aan :(

Er kunnen ook andere gele draadjes bij zitten , dit effe uitmeten ofdat ze naar een sensor ofzo lopen in de motor-ruimte..
Het is effe zoeken maar is wel te doen omdat ik zelf ook met zon probleem zat en alles heb nagemeten waar het heenloopt en zo kan je dus ook een eigen schema maken van de ecu - motorruimte als je alles opschrijft :)[/quote]
Zo ver ik zie zijn er geen gele en grijs/witte draden op de ECU. Ik heb nog even verder gespit in diverse schema's en ik kom elke keer op pootje 61 van de ECU dat dat volgens mij een communicatie lijn(l-line of k-line) moet zijn. Deze is bij mijn ECU groen, ik ga straks proberen of ik via deze draad contact kan krijgen via OBD.

Alvast bedankt voor de reacties.

stefan84, 11 jaar geleden

als alles compleet uit de Caddy komt, dan moet je hem ook kunnen uitlezen, je zult wel iets vergeten aan te sluiten zijn wat betreft de kleine stekkers op het verdeelblok.

Indien de motor start en gelijk weer afslaat is dat 99 van de 100 keer een teken dat het probleem in de startblokkering gezocht moet worden.

Gr Stefan

ricky PRO, 11 jaar geleden

Je kan dus niet de motor en de wegrijblokkering uitlezen?? Zo niet dan is heel misschien regelapparaat wegrijblokkering stuk,de uitleesdraad vanaf je uitleesstekker gaat eerst naar regelapparaat wegrijblokkering en van daaruit naar de motor ecu. Tenminste bij de Polo sdi zit dit wel op deze manier dus ik ga ervanuit dat dit bij jou ook het geval is.

bori, 11 jaar geleden

ik kan nu ECU uitlezen, ik heb de gele draad van diagnose stekker op de groene draad(pootje 61) van ECU gesoldeerd. Op de groene draad stond ook data verkeer(gemeten met scoop meter). Ik zie dat de startblokkering de oorzaak is, elke keer als de fouten wis dan komt deze gelijk weer terug. Dus ik wil eigenlijk de startblokkering ff uit kunnen schakelen maar dat gaat niet(zo makkelijk) anders was het ook geen start onderbreker :)

Ricky weet jij ook welke kleur van de start blokkering naar de dianose stekker gaat. Is dat toevallig groen/rood.

ricky PRO, 11 jaar geleden

Nee zou ik echt niet weten,maar op schema wordt hij heel slecht aangegeven maar het is diegene met het teken ( ) of andersom en ik dacht een kwartslag gedraaid en loopt naar wegrijblokkering toe vanaf de uitleesstekker.

stefan84, 11 jaar geleden

Maar waarom ga je solderen als alles werkend uit de andere auto komt ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.