Volkswagen Golf IV: airco golf IV, bedrading/aircopomp

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI, 6bak

Hallo,

Sinds enige tijd deed mijn climatronic het niet meer. Ik heb deze vandaag bij laten vullen, echter daarna deed ie het nog niet. De auto op foutcodes uit laten lezen, maar de airco gaf geen fouten aan.
De aircoboer dacht daarom dat de fout in de bedrading zit. Klinkt dat reeel? En zo ja, heeft iemand een bedradingsschema van de airco voor me? Dan wil ik dit zelf wel door gaan meten.

Verder zou het natuurlijk ook kunnen dat de aircopomp zelf het leven heeft gegeven. Deze zijn 2e hand niet al te duur (80-120 euro voor een redelijke nieuwe) maar kan ik dit zelf vervangen? Het is natuurlijk een systeem wat onder druk staat, dus ik dacht: Laat ik het effe vragen. En zo ja, dus als dit kan, hoe doe ik dit, waar zit de pomp en waar moet ik op letten tijdens het vervangen?

En hele hoop vragen, bedankt voor de antwoorden alvast!

MVG

Lennart

LennieB

Geplaatst door LennieB (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

zolang het systeem onder druk staat mag je officieel niet aan werken
als druk eraf is mag je zonder probleem er aan werken

simpel gezegt zolang je niet met koudmiddel bezig bent of moet zijn is er niks aan de hand
voordat je vervangt moet je wel iets anders afvragen
namelijk slaat hij wel in
zo nee controleer of je spanning op de spoel krijgt bij activeren als de clima op low staat
daarnaast kun je druk sensoren door laten verbinden
als hij dan wel werkt kan het zijn dat druk sensor kapot is

LennieB (0), 13 jaar geleden

Nee, hij slaat niet in. Je hoort geen klik, die je wel hoort te horen!
Die spoel, waar zit die/hoe controleer ik die?

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

het klikken komt doordat je het spoel geactiveerd wordt
deze spoel trekt de koppeling aan en zal dan met de multie riem mee draaien
van multieriem loopt een draad waar je een stekker krijgt
monteer hier een volt meter aan en je weet direct of je spanning hebt of niet
heb je spanning dan koppeling defect
heb je geen spanning dan kijken of je de druk sensoren kunt door lussen
doet hij het dan wel dan druksensor defect

LennieB (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Vandaag heb ik het eea doorgemeten.
Ik heb allereerst de kabel vanaf stekker T4 vanaf beide zijden doorgemeten. Deze stekker loopt naar het magneetventiel. Hierin zit geen draadbreuk.
Verder krijg ik geen meetbare weerstand op magneetventiel. Dat lijkt me niet goed, maar welke conclusies kan ik hieruit trekken? Wat is er exact kapot?
Ook krijg ik altijd 9volt op het ventiel. Dus ook bij een uitgeschakelde motor en zelfs wanneer de auto niet op contact staat. Is dat normaal? En moet deze waarde geen 12 volt zijn?

Andermaal alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Lennart

volkswagen1802 (0) PRO, 13 jaar geleden

Je zegt dat je geen meetbare weerstand heb(een oneindige weerstand dus) maar je zegt tegelijk dat je geen draadbreuk heb dat klopt niet.
Je heb dus of een draadbreuk van je 4-polige stekker naar je aircopomp of je magneet koppeling is defect.
Denk eerlijk gezeg dat je magneetkoppeling defect is maar ik zou de stekker op de aircopomp los halen(2 polige)
dan de weerstand nog eens meten moet rond de 4,0 ohm zijn.
Als die weerstand goed is dan heb je dus een draadbreuk tussen je aircopomp en stekker T4 want die weerstand was immers oneindig.

LennieB (0), 13 jaar geleden

Hallo vw 1802,

Bedankt voor je reactie!
De conclusie dat er geen draadbreuk is, heb ik getrokken omdat ik eerst draad T4 aan beide zeiden los heb gemaakt en toen van de ene naar de andere kant door heb gemeten. Daar was een lage weerstand meetbaar (0,1 - 1,0) Daarom denk ik dus dat er geen draadbreuk is. Daarna heb ik de stekker er aan de kant van de magneetkoppeling er weer aan gedaan en toen doorgemeten. Daarop was er geen weerstand meetbaar.

Verder ben ik nog steeds benieuwd of het normaal er dat er ook bij een uitgeschakelde motor 12v op het ventiel staat. Dit om er zeker van te zijn dat er geen fout in de relais zit.

Bedankt voor je reactie, hopelijk kun je me ook op mn 2e vraag verder helpen!

Gr Lennart

LennieB (0), 13 jaar geleden

Iemand suggesties wat betreft mn tweede vraag danwel een (andere) mening over het defect?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.