Ik heb een probleem met de handmatig bediende airco van m'n Golf IV van augustus 2000. Wanneer ik de airco aanzet slaat de pomp niet (meer) aan. Na wat vergelijkbare problemen gelezen te hebben op het forum denk ik dat het de magneetkoppeling is die kapot is en zodoende de pomp niet inschakelt.
Wie kan me vertellen waar ik de magneetkoppeling ergens in de motorruimte kan vinden en hoe ik deze op een relatief eenvoudige manier kan testen?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de beschermplaat onder de motor verwijdert, is de pomp te zien. Je kunt de koppeling eenvoudig testen door de connector even los te nemen en er 12V op te zetten. Let wel op de polariteit, want in sommige (electro) magneten zit een vrijloopdiode. Die fik je er gelijk uit als je 'm verkeerd aansluit. (hij moet in sper blijven)
Als je een multimeter hebt, kun je beter even de weerstand van de spoel meten. Die moet ca. 4 ohm zijn. Is deze veel hoger, dan is de interne thermische beveiliging waarschijnlijk stuk (einde oefening). Is deze veel lager dan ligt in ieder geval de zekering eruit (die kun je natuurlijk vervangen), maar dan is waarschijnlijk de vrijloopdiode stuk. Een beetje handige electrotechneut prutst het ding er in 5 min uit en zet er een nieuwe in. (hij zit onder het kunststof kapje waar de kabel binnenkomt)
Kijk ook even of de veren van de koppeling niet gebroken zijn. Dat kun je zo zien.
Ik heb de pomp inmiddels gelokaliseerd. Hoe kan ik weten wat de polariteit is? Want ik heb geen zin om de diode door te laten branden.
Ik heb inmiddels ook een multimeter geregeld, dus ik zal morgen kijken of ik de weerstand kan meten. De zekering (zekering 16) ligt er in elk geval niet uit.
Wat bedoel je met de veren van de koppeling? Waar zitten die?
18 jaar
Meet de spanning maar op de connector (airco aan, motor moet draaien, voorzichtig dus)
Dan weet je de juiste polariteit en of er spanning op de magneetkoppeling komt.
Is de spanning er niet, dan moet je dat opzoeken (te weinig druk, electronisch probleem etc)
Is de spanning er wel, maar komt de koppeling niet in, dan zul je zeer waarschijnlijk ook meer dan 4 ohm meten. In dat geval is de magneetkoppeling stuk. Als je geluk hebt, kun je dan een tweede hands krijgen bij een airco specialist.
De veren (als je dezelfde koppeling hebt als in mijn auto), zijn 3 platte stalen veren die je ziet zitten als je tegen de poelie aankijkt. Ik heb deze koppeling vervangen voor een ander type. Die heeft die (zwakke) veren niet meer. Als ze stuk zijn, hoor je de koppeling rammelen als je de airco uitzet. Met de airco aan, hoor je geen lawaai, maar heb je in dat geval ook geen werkende aico.
18 jaar
Heb vandaag een toledo'99 model gehad waar de airco het niet van deed en na wat meetwerk bleek het dus de aircoregeleenheid te zijn die onder de accu zit de boosdoender te zijn.
Weet niet of je bij golf IV de stekker ziet,maar bij een toledo zie je stekker pas als je op een brug staat en de onderplaat demon. (diesel).
Draaien je koelvinnen wel als je airco inschakelt.Zo niet dan moet je toch denken aan een lege airco of zoals bij mijn een aircoregeleenheid of iets met de bedrading/voeding/massa of zekeringen.
Vroeger kon je nog wel iets doen als particulier,maar tegenwoordig heb je juiste tools en kennis nodig voor een oplossing.
Als ik de airco inschakel draaien de koelvinnen niet. Als ik zekering 16 loshaal dan beginnen de vinnen wel te draaien dus de motor van de vinnen is niet kapot.
Misschien dat het dan inderdaad zo is dat de airco leeg is en er een beveiliging op zit zodat'ie niet aanslaat op het moment dat het koelmiddel op is?
Ik zal vanavond kijken of ik nog een en ander door kan meten en de diverse stekkers wat inspuiten met contactspray.
Mocht dat ook niet helpen, dan zit er denk ik niets anders op dan om een afspraak met de aircospecialist te maken.
18 jaar
Misschien wel leuk om te posten wat het uiteindelijke probleem was.
De dealer heeft geconstateerd dat de nippel op de lagedrukleiding lek was en dus het hele systeem leeggelopen was. Daardoor schakelde de pomp (gelukkig) niet meer in en kreeg ik door dat er iets mis was.
Advies van de dealer: Vervangen van de hele aircoleiding. Beter was volgens de dealer om ook gelijk de droger mee te laten vervangen, nu de boel toch los moest. Geschatte kosten incl. afvullen etc. 750 euro.
Uiteindelijk gekozen oplossing: Iemand anders er naar laten kijken. Bleek dat de nippel lost te bestellen was.. Nieuwe nippel gemonteerd en het systeem laten vacumeren en afvullen. Totale kosten 150 euro, en de airco is nog nooit zo koud geweest als nu.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar