close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Airco werkt niet

Bouwjaar: 1999

Sorry mensen, typefout in vorige bericht. Huidige onderwerk klopt.

Ik heb de temperatuursensor G17 vervangen (nadat de testcomputer een fout aangaf). Alle fouten zijn eruit dus hij hoort het te doen.
Alleen slaat de airco pomp nog steeds niet aan (wel als je er vanaf de accu direct spanning op zet).
Het enige wat het nog kan zijn is een temperatuursensor waarvan de Autodiagnos testcomputer de waarde -53 graden aangeeft (net als de kapotte G17, toen deze nog kapot was had ik namelijk ook al de huidige -53 graden erin staan). Dit is meetwaardeblok 7 en dan de eerste regel.
Dit wordt echter niet als fout aangegeven.
Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet.

Geplaatst door

hoff (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als ie toch -53 graden blijft aangegeven dan zal ie het niet doen.Geeft ie geen foutcode meer aan?....raar.Maar weet je zeker dat de oude sensor defect was?effe de weestand gemeten?

Heb je misschien er ook nog effe mee gereden nadat je de sensor hebt vervangen.Klikt raar maar als ie geen snelheidimpuls heeft binnen gekregen dan doet het niet.Hebt zelf een keer ondervonden.Dus effe rijden als je dat nog niet hebt gedaan.

probeer het maar effe.

alexander242 0
badge

20 jaar

Deze auto had een waarde van -53 in meetblok 6 en een in meetblok 7. De waarde in meetblok 6 bleek van de G17 te zijn en was verdwenen het plaatsen van de (ontbrekende, vergeten bij demontege bumper door duits garagebedrijf) sensor. Echter die in meetblok 7 blijft.
En inderdaad, hij geeft absoluut geen foutcode aan. zelfs geen intermitterende.

hoff 0
badge

20 jaar

Heb je er wel meegereden daarna.Bij een seat alhambra moest ik ook eens een airco testen toen het koud was(o graden).Heb de G17 sensor gefopt naar 20 graden(weerstand),maar hij deed het nog niet.Pas na een snelheidimpuls werkte ie.daarom meldde ik maar effe.

Heeft ie druksensor of schakelaar?

druksensor 3 draden drukschakelaar 4 draden

Druksensor kan je nameten op de middelste draad aangesloten.moet zeker minimaal 2 volt op staan.Dit is de gemiddelde spanning want het is namelijk een blokspanning die je allen met een scoop kan nameten

Is de vulling zeker in orde?Pomp draait natuurlijk altijd wel als je er spanning opzet.

Relaiskast gaat ook weleens stuk.(werk wel bij seat)

Zo kan je misschien weer effe verder gaan.

succer ermee en geef effe een feedback terug A.U.B.

Altijd leuk

groeten Alexander

alexander242 0
badge

20 jaar

Ik kan het nu even niet checken, maar uit mijn herinnering heb ik ook ergens een -53 graden zien staan bij mijn '98 Golf. De airco doet het bij mij wel. Welke conclusie ik daar uit moet trekken weet ik zo even niet. Ik heb het destijds gehouden op een niet goed gedocumenteerd blok van de shareware versie van VAGCOM.
Met VAGCOM kun je volgens mij uitlezen dat de airco koppeling bekrachtigd wordt (motormanagement computer). Misschien kun je hieraan zien dat de electronica het wel probeert.
Verder zit er ook nog een temperatuursensor op de koelvloeistof. Wordt deze te warm, dan schakelt de airco uit. Ik kan me voorstellen dat dit geen foutcode geeft omdat de motor bij zeer zware belasting gewoon flink warm kan worden zonder dat er iets stuk is. Dus als die sensor stuk is, heb je geen airco en geen foutcode.

dutch123 165

20 jaar

Ik heb er wel mee gereden daarna. Vulling is ook zeker in orde want hij is opnieuw gevult. De temperatuursensor op de koelvloeistof kan niet te warm worden omdat hij het ook niet doet als het warm is buiten maar de motor is nog niet zo warm (tijdens rijden).
Alexander: bedoel je met de druksensor de sensor voor de druk in het systeem? En de relaiskast is toch links onder het dashboard? Weet je toevallig welk nummer het relais heeft?
Dutch: Ik zal voor de zekerheid even kijken of ik in de ECU bij Autodiagnos ook een blok zit voor de inschakeling van de airco.

Momenteel lijkt het mij dat inderdaad dat het relais kapot kan zijn maar meer respons is altijd welkom, heb ik wat om mee te werken.

hoff 0
badge

20 jaar

Ik heb de Bentley CD ROM er nog even op nageslagen.
Meetblok 7, eerste waarde is van G191. Deze meet de 'centrum uitgangs temperatuur' (Sender for outlet temperature, center), wat dat dan ook is.
Maakt verder ook niet uit, want Bentley zegt ook dat in sommige auto's deze sensor niet aanwezig is. Ik heb het blok in mijn auto uitgelezen en inderdaad, -53gr.C. Dus dit is je probleem niet.

Blok 1, meetwaarde 1 van Climacontrol geeft koppeling van AC aan:
Waardes zijn 0 t/m 12:
A/C clutch -N25- switch-off conditions (Codes 1 to 12)
Code 0: -N25- is not switched off
Code 1: -N25- switched off by A/C pressure switch -F129- due to excess refrigerant system pressure.
Code 2: -N25- switched off because of fresh air blower -V2- with control module for fresh air blower -J126- malfunction.
Code 3: -N25- switched off by A/C pressure switch -F129- due to insufficient refrigerant system pressure
Code 4: Not displayed.
Code: 5 -N25- switched off for 4 seconds (no malfunction). Code 5 is only displayed for 5 seconds. If continuous, check speed signal.
Code 6: -N25- switched off with ECON button (no malfunction).
Code 7: -N25- switched off because A/C system is switched off via button for fresh air blower speed (no malfunction).
Code 8: -N25- switched off because ambient temperature is below 3C (37F) (to prevent icing, no malfunction). Check temperature sensors -G17- and -G89-.
Code 9: Not displayed.
Code 10: -N25- switched off because voltage supply is below 9.5 V.
Code 11: -N25- switched off by "Hot" warning lamp via Climatronic control module -J255-.
Code 12: -N25- switched off by Automatic Transmission Control Module (TCM) or Engine Control Module (ECM) via Climatronic control module -J255-.

Verder geeft blok 2, waarde 3 van motormanagement ook AC status.
Bij mij 1 1 1=aan, 0 1 0=uit

Bedenk verder dat (temperatuur)sensoren ook stuk kunnen zijn en dus de AC onterecht kunnen uitzetten.

dutch123 165

20 jaar

Het probleem is opgelost! Allemaal hartelijk dank voor jullie hulp! Ik zal voor de mensen die deze post lezen nog eenmaal opsommen wat ik allemaal heb gedaan:

Stap 1:
De computer gaf aan dat sensor G17 kortsluiting of een onderbreking met de plus had. Deze sensor zit in de voorbumper achter het linker rooster. Nu bleek dat hier geen sensor in zat. Nu heb ik er een gemonteerd en deze storing was opgelost.

Stap 2:
Nu deed hij het nog steeds niet. Direct spanning op de koppeling van de aircopomp gezet en dan deed hij het wel. Computer geeft verder geen storing aan. Gekeken naar het meetwaardenblok van de Climacontrol bij meetwaardenblok 1 en dan de eerste meetwaarde (beschrijving in bericht hierboven). Hier gaf hij netjes code 0 welke betekend dat de airco pomp gewoon ingeschakeld hoort te zijn.
Een meetwaarde in meetwaardenblok 7 1e waarde van -53 graden hoort omdat er een bepaalde sensor niet vanaf de fabriek geplaatst is.

Stap 3:
Nu kon het liggen aan het regelrelais (als je voor de auto staat links onder de accubak). Als deze kapot is doen de koelventilatoren het meestal ook niet maar de kleine stekker (10-polig) op dit relais bevat een zwart/groene draad welke voor de aircopomp is. Draad doorgemeten en deze deed het gewoon.

Stap 4:
Echter gebeld met de dealer en daar zeiden ze dat hij kapot kon zijn of de zekering nummer 16 op de zekeringhouder links als je de deur los doet. Hier staat echter geen plaatje bij de beschrijving. Nu bleek bij mij hier geen zekering in te zitten. 10A zekering geplaatst en toen deed hij het perfect.

Stap 5:
Als dit niet werkt is meestal het regelrelais kapot.

Nogmaals bedankt!

hoff 0
badge

20 jaar

Zekering 16! Waarom denk ik hier niet aan? Ik heb deze pas geleden vervangen toen in de spoel van de magneetkoppeling een diode stuk was. Moet inderdaad 10A zijn (ik weet niet of het erbij staat)
Overigens: mocht de zekering er weer uitvliegen, meet de weerstand van de spoel dan even. Die moet 4 ohm zijn (uit m'n hoofd), is de weerstand veel lager, dan kan de diode stuk zijn (blijkt overigens niet in alle spoelen te zitten). Dan kun je een nieuwe koppelingset kopen voor >200euro of mij een mailtje sturen. Dan kan ik je vertellen hoe je de diode eruit prutst en een nieuwe diode van 0.25euro monteert.

dutch123 165

20 jaar

Dit is een mooie feedback Jan.Hier kunnen we wat mee als monteurs.Mooi dat het is opgelost.

groeten Alexander

alexander242 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.