Volkswagen Polo: auto doet ineens niks meer

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Heb al een tijdje het probleem dat mijn accu leegloopt, als ik hem op had geladen, stond ik de volgende ochtend weer stil, mede door een kapotte dyamo.
tijdje geleden er een andere dynamo opgezet, en het probleem was verholpen, tot van de week en het geintje begon opnieuw.
na wat testjes blijkt de dynamo nog wel goed, daarom maar een andere accu erop gezet, meteen een betere en wat zwaardere gel accu
Exact 2 dagen goed gedaan, en het probleem doet zich weer voor.

Net de auto overgestart, en een rondje gereden, maar op de terug weg naar huis, sta ik voor het stoplicht begint de auto te horten en te stoten, net alsof ie op 3 cilinders liep, na een paar meter valt ie me uit, en krijg hem met geen mogelijkheid aan de praat.

Volgende doet zich voor:

sleutel omdraaien doet ie helemaal niks
aanduwen in de 2 wel, maar dan stinkt het echt, en loopt onregelmatig
acculampje blijft branden
als ik probeer te starten worden alle lichten ineens veel zwakker??


iemand een idee

hebben deze 2 dingen verband met elkaar, of zal het puur toeval zijn dat dit ineens gebeurd

de clown

Geplaatst door de clown (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat is de laadspanning?
Wat is de laadstroom stationair?
Als het lampje brandt, duidt dat op een niet goed werkende regelaar.
Zit de bedrading goed? Is deze niet onderbroken?

Eerst meten, dan weten we meer.

de clown (0), 11 jaar geleden

waar moet ik meten, de accu of bij de dynamo?/

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Je had toch al diverse tests gedaan?

De accu wordt geladen door de dynamo. De spanning mag je meten over de twee accupolen. Zowel stationair alswel op ± 3000 RPM.
De laadstroom doe je om de dikke rode draad, die van de dynamo naar de accu gaat.

Ben benieuwd.

de clown (0), 11 jaar geleden

das het probleem krijg hem niet aan de praat nu

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Dan beginnen met een donorauto. Even overstarten (met startkabels), daarmee sluit je de accu vrijwel uit. Start ie dan wel, dan is je accu leeg. Start deze nog steeds niet, dan is je startmotor onwillig.
-Start ie wel, maar slaat niet aan, ...... dan kijken we verder.

Dus ............

de clown (0), 11 jaar geleden

vandaag mijn vriendin haar auto ervoor gezet, een dik kwartier aan de startkabels gehangen, maar starten ho maar, morgen eens de accu van mijn vriendin erin zetten kijken wat ie dan doet.

het is net alsof wanneer ik het contact omdraai, dat ie ineens alles leegtrekt

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=de clown]..........................t, een dik kwartier aan de startkabels gehangen, maar starten ho maar, morgen eens de accu van mijn vriendin erin.............................[/quote]
Zeg Clown....... een kwartier aan de startkabels gehangen?? Je bedoelt natuurlijk, vanaf je vriendins auto overgestart met startkabels ?!?! En nu weer de accu van je vriendin? Je bent erg onduidelijk.

Starten ho maar.!? Gaat de motor dan wel rond?

marcoootje (0), 11 jaar geleden

Het is het beste om al de bedrading eens na te lopen, zeker de dynamo en ook de accukabels, kijk of ze opengescheurd zijn of dat er een draad bloot is, dan zie je het koperdraad en dat is niet goed. Als een lekke draad ergens contact maakt dan trekt ie de accu leeg of hij doet het helemaal niet meer. Hij gaat van stroomverlies ook schokken en stoten.

Goed kijken dus of je iets kan vinden, laat anders iemand ernaar kijken die het probleem vaker heeft verholpen daar.

Marco

de clown (0), 11 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen][quote=de clown]..........................t, een dik kwartier aan de startkabels gehangen, maar starten ho maar, morgen eens de accu van mijn vriendin erin.............................[/quote]
Zeg Clown....... een kwartier aan de startkabels gehangen?? Je bedoelt natuurlijk, vanaf je vriendins auto overgestart met startkabels ?!?! En nu weer de accu van je vriendin? Je bent erg onduidelijk.

Starten ho maar.!? Gaat de motor dan wel rond?[/quote]
hahaha ben idd weleens onduidelijk als ik het druk heb.

Maar ben vandaag weer ff bezig geweest, heb dus de accu van mijn vriendin haar auto overgezet in de mijne,waarna mijn auto wel direkt startte, dus had het vermoeden dat mijn accu was overleden, maar heb mijn accu dus weer overgezet in de auto van mijn vriendin, en deze startte ook gewoon.

infeite gewoon de accus gewisseld.

Maar bij mijn auto bleef dus wel gewoon het accu symbool branden in mijn cockpit, aangezien ik nog geen multimeter heb(morgen) ,mijn buurman erbij gehaald die ook wat in autos doet, die heeft wat testjes gedaan met kabels, minpool etc vraag me niet wat haha kon het niet allemaal meer volgen.
Maar hij vertelde dat mijn gereviseerde dynamo dus ook niet bijlaad.
morgen eerst eens kijken wat de waardes van mijn dynamo zijn, heb wel met een simpele spanningzoeker gekeken of mijn dynamo daadwerkelijk wel stroom had, maar op het blauwe kabeltje staat wel stroom dynamo niks.

de clown (0), 11 jaar geleden

[quote=marcoootje]Het is het beste om al de bedrading eens na te lopen, zeker de dynamo en ook de accukabels, kijk of ze opengescheurd zijn of dat er een draad bloot is, dan zie je het koperdraad en dat is niet goed. Als een lekke draad ergens contact maakt dan trekt ie de accu leeg of hij doet het helemaal niet meer. Hij gaat van stroomverlies ook schokken en stoten.

Goed kijken dus of je iets kan vinden, laat anders iemand ernaar kijken die het probleem vaker heeft verholpen daar.

Marco[/quote]
alles al na gelopen, geen breuken, scheuren o.i.d

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

De tijd van meten en vaststellen met een spanningszoeker is allang voorbij...........

de clown (0), 11 jaar geleden

Vandaag weer eens tijd gehad, en de boel nu doorgemeten.

Auto stond wel uit, maar de gelaccu gaf 10,2V aan, en de normale andere 12,4

Spaning op de dynamo was 1.2 en 1,9, accu staat nu aan de lader

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Dynamo vernieuwen.

de clown (0), 11 jaar geleden

vandaag dynamo vervangen alweer, alles door gemeten, netjes alles 12 volt, maar auto start nog steeds niet, motor draait wel rond maar wil niet aanspringen.
Met het starten merk je gewoon dat hij de accu als het ware leegtrekt, massa gemeten op lekstroom dmv lampje, maar ook niks aan het handje.

Word er zo langzamerhand beetje moedeloos van, misschien dat ik iets vergeten ben om weer aan te sluiten ozfzo, maar kom er echt niet meer uit nu.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Nieuwe dynamo????
Je dynamo heeft niets met starten te maken. Als de motor niet aanslaat, kun je zolang doorstarten totdat de accu leeg is, maar dat is niet de oplossing.

"massa meten op lekstroom" doe je niet met een lampje. Gaat niet. Het ´niet aanslaan´ wordt door iets anders veroorzaakt dan je dynamo.
Controleer of de bougies vonken. zo ja controleer de brandstof toevoer. alles goed, dan timing controleren.

Clown, ik denk dat jij beter iemand kunt laten meekijken, want dit gaat hem niet worden. Mooi dat je het zelf wil doen, maar je hebt hier wel de kennis voor nodig.
En die ´buurman´ die wel iets in auto´s doet? Heeft die geen idee?

de clown (0), 11 jaar geleden

Breng hem zaterdag weg naar een monteur, kijken of die het vind

de clown (0), 11 jaar geleden

Dynamo heb ik vervangen omdat deze ook niet goed was..

Heb redelijk veel verstand van autos, tis niet dat ik zo maar wat doe...maar op een gegeven moment weet je niet meer waar je moet zoeken en kun je vanalles wel gaan vervagen.
kan nu vanalles zijn, maar op het moment heb ik er geen zin en de tijd niet meer voor, en daarbij komt dat ik alles alleen moet doen, omdat zo vaak mensen die in je omgeving toezeggen om je te helpen, je op het laatste moment in de steek laten.!!

de clown (0), 11 jaar geleden

ben wel achter het volgende probleem, de zwart rode kabel die naar de startmotor gaat staat geen spanning op, en de blauwe kabel voor naar de dynamo staat 1,02 volt op.
alleen de dikkere kabel naar de startmotor staat wel 12v op, neem aan dat het dunne kabeltjes juist voor het contact is.

Heb voor de zekerheid er ook een andere otsteking opgezet, toen hij het hierom nog niet deed, ben ik tog de kabels weer nagegaan
Tevens een kabel getrokken van de accu naar de startmotor, deze draait amper rond, conclusie startmotor dood??

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Clown, jij hebt redelijk veel verstand van auto´s.
Waarom liet je die monteur op 11 september niet de auto aan het lopen krijgen.?

Nu lijkt het erop dat je accu leeg is.
Waarom begin je nu weer met de ontsteking? Je was goedkoper en sneller klaar geweest als je dit liet doen.

de clown (0), 11 jaar geleden

Beste Ralf ik snap je frustratie, maar ik ben iemand die zoiets zelf probeert op te lossen, zodoende leert men tog!
Vind het sleutelen gewoon mooi, en zo krijg je de kennis ervan, vandaar mijn vragen.

Alle onderdelen liggen hier allemaal in de schuur aangezien ik een donor polo in onderdelen erbij heb gehad, dus de onderdelen is het punt niet zo, en op de sloop hier heb ik goede connecties en kosten de onderdelen me ook niets.

Bij de ontsteking kom ik omdat ik hoorde van verschillende personen op div VW forums dat mijn hallgever het probleem wel kon zijn..
Maar bedankt voor je hulp! als je geen interesse meer hebt kan dit topic beter op slot

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Nee, nee Clown,

Niet gefrustreerd maar we draaien nu in een cirkeltje. Telkens opnieuw iets aannemen brengt ons nergens. En kost alleen maar tijd.
Als je andere dingen (ontsteking vervangen) erbij doet, dan raak je de draad kwijt.

Opnieuw; we zorgen ervoor dat het starttoerental goed is. Goede accu en startmotor plaatsen..........
Als dat goed is, moet de motor kunnen lopen. Ontsteking goed, timing goed. Brandstof OK.

de clown (0), 11 jaar geleden

Nieuwe accu geplaast zonet, motor draait nu wel rond, slaat alleen niet aan, hij vonkt, krijgt benzine

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Komt de vonk op tijd? M.a.w. is de timing van je ontsteking goed.?

Staat de rotor op het punt, dat de tegenoverliggende cilinder tuimelt.?

de clown (0), 11 jaar geleden

Sorry ik schreef het verkeerd, auto krijgt wel benzine, maar vonkt niet?
bougies waren nogal vettig, neem aan dat dit door het vele doorstarten komt.

Volgorde van de bougiekabels wat ik aangehouden heb 1-3-4-2

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Dus deze vonkt niet! Of is het een vraag van je?

Dat verklaart waarom je bougies vettig zijn. Andere bougies monteren, èn
dan monteer je een ontsteking waarbij de bougies wèl vonken.

de clown (0), 11 jaar geleden

[url=http://postimage.org/image/bd0o9t5hn/][img]http://s17.postimage.org/bd0o9t5hn/Naaml...[/img][/url]

ff een tekeningetje gemaakt, hoe is het heb aangesloten, maar op dit forum heb ik gezien dat de volgorde op het blok anders is

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

...... bougies vonken niet, staat los van de volgorde. Zorg eerst voor vonkende bougies!
Cilinder 1, is de cilinder aan distributiezijde.

de clown (0), 11 jaar geleden

en dan van links naar rechts 1,2,3,4 tog, dat de bougies niet vonken weet ik ook wel dat dat niet door de volgorde komt

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja.

de clown (0), 11 jaar geleden

Waardoor kan hij zo ineens niet meer vonken dan, bougies zijn nieuw, ontsteking is vervangen, ook al omgewisseld met de oude, lijkt me stug dat alle 4 de bougies kapot zijn, of dat ik een kapotte ontsteking heb gehaald.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Dit is toch begonnen nádat jij de ontsteking had verwisseld met je donorauto. Daarom zei ik dat je niet alles tegelijk moest doen.

de clown (0), 11 jaar geleden

Dat weet ik dus niet meer, ontsteking heb ik erop gezet omdat hij totaal niks wilde doen, en navraag had gedaan bij vrienden die vertelden dat de hallgever ook een kwaal is, . nu heb ik zon beetje alles vervangen

de clown (0), 11 jaar geleden

Noem me dom haha, maar met de oude ontsteking doet ie ook niet vonken

de clown (0), 11 jaar geleden

Ik doe het zo! trek me van niemand wat aan, en laat me voorlichten door jou..

Vanaf het begin,dat de auto het niet meer deed.

Accu vervangen, veranderde niks, waarna de dynamo...spanning is terug maar nog niet starten,Nieuwe accu gehaald, hetzelfde verhaal wel starten maar niet aanslaan, doordat ik te horen kreeg dat het de hallgever moest zijn de complete ontsteking vervangen, hierna vonkte hij niet meer, de originele ontsteking er weer op die erop zat, nog geen vonk?

de clown (0), 11 jaar geleden

auto loopt na het vervangen van de bobine

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.