Volkswagen Passat: Auto start niet bij warm weer en slaat bij stationair lopen soms

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: V5

Beste mensen;
sinds ongeveer 2 maanden heb ik een probleem met mijn Passat station V5. Als ik de auto bij warm weer probeer te starten dan wil dat vaak niet lukken. Je hoort de startmotor wel over gaan maar hij slaat niet aan. Het komt ook voor dat hij wel start en de eerste paar honderd meter moeite heeft met wegrijden. Het lijkt dan of hij "smoort", of hij geen benzine krijgt. Op een gegeven moment pakt hij zich dan weer en rijdt goed verder. Gister heb ik voor het eerst meegemaakt dat hij ook tijdens het stationair draaien uit is gevallen. Dat gebeurde 3 keer achter elkaar. Als hij bij warm weer niet start kan ik hem laten staan en 's avonds of 's morgens gewoon weer starten als het is afgekoeld.
Daarnaast valt het op dat ik veel koelvloeistof bij moet vullen en de temperatuurmeter, die normaal rond de 90 graden staat, doet het vaak niet. Soms slaat die even aan om vervolgens weer naar 0 te zakken en daar te blijven hangen.
Het probleem met het niet starten kwam gelijk met het gebruik van de reserve sleutel dus in eerste instantie werd gedacht dat dat het probleem was. Nieuwe sleutel gekocht, opnieuw laten inlezen maar geen verbetering.
De ANWB is ook al wezen kijken. Die heeft alles door gemeten en kon niets vinden. Ook de benzinepomp slaat wel aan en zet het systeem volgens hem wel onder druk.
Heb nu een nieuwe hoofdrelais besteld, eigenlijk op goed geluk en op aanraden van de ANWB. Weet nog niet of dat de oplossing is.
Kwam deze site tegen en dit bericht geplaatst. Misschien kent iemand dit probleem en heeft hier een oplossing voor. Op die manier kan ook de garage mogelijk wat gerichter te werk gaan. Dat scheelt mij natuurlijk weer.

Hoop dat iemand kan helpen, alvast bedankt voor de reacties.

kuif

Geplaatst door kuif (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Gaat het motorlampje ook aan tijdens het rijden? Dan foutcodes laten uitlezen.
Anders wordt het ingewikkelder. Dan moeten de waardes van de diverse signalen bekeken gaan worden om te zien waar de afwijking zit.
Maar ook hier heb je een uitleestoestel voor nodig.

kuif (0), 14 jaar geleden

motorlampje gaat gewoon branden en uit als de auto is gestart. Zag gister wel iets van en foutmelding op het dashboard, leek op iets met "abwehr" maar was te snel weg om het goed te lezen. Heb in het onderhoudsboekje gezocht maar kom die foutcode niet tegen. Zal het mogelijk verkeerd gelezen hebben. Als de auto goed rijdt is het dan toch mogelijk om de storingen uit te laten lezen?
ps. bedankt voor je reactie

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Misschien "abgas werkstatt"? Dat is een algemene omschrijving voor een fout in het inspuitsysteem die mogelijk lijdt tot vervuilende uitlaatgassen.
Op zo'n moment wordt er een foutcode opgeslagen die is uit te lezen.
Soms staan er ook codes in als het lampje niet brand. Niet elke code zet altijd het lampje aan.
En voordat je verder gaat moet je toch weten of er wel of niet foutcodes zijn.
Dus eerst codes lezen, aanwezige codes oplossen en dan eerst proefrijden.
Bij geen codes moeten de diverse signalen bekeken gaan worden.

kuif (0), 14 jaar geleden

Heb al eens gehoord dat koelvloeistof in de motor lekte. Kan dat het geval zijn en dat daarom de melding "abgas werkstatt" is gekomen? Volgens mij is dat inderdaad de melding geweest. Deze week helaas geen tijd maar zal de week erop laten uitlezen. Zal schrijven wat daar de uitkomst van is geweest.
wederom bedankt

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Met het koelwaterverlies dat je hebt en de weigerachtige temperatuur op het dashboard zou ik niet doorrijden.
Je loopt de kans dat de motor te heet wordt zonder dat je dit ziet.
Nu zijn de kosten nog te overzien maar als de motor vast loopt gaat het erg duur worden.

kuif (0), 14 jaar geleden

neem de tip ter harte, dank daarvoor!

Audidriver73 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk de temperatuur sensor defect, uitlezen zal dit laten zien.
Koelvloeistof verlies zou de waterpomp kunnen zijn.
Wanneer is distr riem vervangen en is de waterpomp toen ook vervangen?

kuif (0), 14 jaar geleden

Geen idee waneer die is vervangen. Ben net een week in Italie geweest en heb de auto maar niet mee genomen. Mijn schoonouders hebben met dat warme weer in de auto gereden. Totaal geen problemen gehad... Hoop tijd te hebben om deze week de comp uit te laten lezen. Laat het weten.

En ik dacht dat een V5 een ketting had i.pv. een riem? Moet die ook vervangen worden?

Audidriver73 (0) PRO, 14 jaar geleden

Computer kan ik voor je uitlezen als je wil, ik ben woensdagavond in kerkrade en heb laptop bij me want ik moet een audi a4 van een kennis uitlezen.

kuif (0), 14 jaar geleden

zou super zijn, laat me maar weten hoe we contact krijgen en weke voorwaarden je hebt. Alvast bedankt!
(heb al mail gestuurd)

Vandaag de auto bij mijn schoonouders opgehaald. Even wachten bij de A-Heijn. Auto laten lopen en sloeg weer af. Melding op dashboard: "ABGASS WERKSTATT".
Schoonpa vond ook dat de auto veel benzine verbuikt heeft.
Even afwachten wat uitlezen van de computer aan gaat geven.

kuif (0), 14 jaar geleden

Vanavond is Patrick langs geweest. Computer uitgelezen. De volgende storingen waren gevonden:
-temperatuursensor
-snelheidsensor
als die vervangen zijn zal ik laten weten of het probleem verholpen is.

Even een compliment voor Patrick (van VW club Zuid-Limburg)! Die heeft geweldig geholpen in ruil voor een eenvoudig "dankjewel". Super!

Audidriver73 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hier de uitgelezen foutcodes:

Control Module Part Number: 071 906 018 AC
Component and/or Version: MOTRONIC M3.8.3 HS V01
Software Coding: 00031
Work Shop Code: WSC 05311
2 Faults Found:
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
03-10 - No Signal - Intermittent
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - - Intermittent



VAG-COM Version: Release 311.2-N

Control Module Part Number: 3B0 920 822
Component and/or Version: KOMBI+WEGFAHRS. BOO V20
Software Coding: 05155
Work Shop Code: WSC 00317
Additional Info: Ident.-Nr. WEGFAHRS.:VWZ6Z0Y1657122
1 Fault Found:
01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)
30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent


Even snel gekeken waar temp- en speedsensor G28 zitten maar nog niet gevonden, is een V5 motorcode AZX.
Toerental sensor kost 64 en temp sensor 26,50 bij Heuts.

Waterpomp zit inderdaad op muliriem want V5 heeft ketting.

kuif (0), 14 jaar geleden

Vandaag, 12 september de temp- en speedsensor vervangen. Temp. sensor zit rechts achter motorblok (als je er voor staat), onder de ophanghaak en nog wat slangen. Goed bij te komen als je het koelvloeistofreservoir los haalt. Speedsensor was lastiger. Bodemplaat los, auto op de krik. Zit onder oliefilter, richting schakelbak, in de motor (zo ongeveer). Moeilijk te vervangen.
Nu wachten of de auto weer goed rijdt, dat zal ik later laten weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.