Volkswagen TIGUAN 2.0 TSI 2008: auto stottert bij constante snelheid

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 125

Hallo,

Ben in bezit van een Tiguan (191000km) die stottert bij een constante snelheid (tussen de 50-80 km/u). Soms ook bij optrekken.
Toerental boven 2000 merk je er bijna niets meer van.
Koud of warm maakt geen verschil.
De DSG schakelt (overigens prima) snel op, waarbij hij al in z'n 6 staat bij ca 65km/u en 1500 t/m. Lijkt me erg laag toerental.

In de garage wordt geen foutmelding weergegeven. De bobines en bougies zijn al vervangen.
Weet niet wat ik moet doen.

kruij049

Geplaatst door kruij049 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Tiguan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

voyager (0), 6 jaar geleden

Is er rijdend uitgelezen? Wat is de long fuel trim waarde?Vooral tijdens het stotteren.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Ik denk dat het inlaattrajekt vervuild is,zijn deze motoren gevoelig voor.
Er zijn bedrijven die dit kunnen controleren en reinigen.
Pas op met het vervangen van allerlei onderdelen,resultaat is nihil.
Vooral garages gaan bobines vervangen,EGR kleppen enz enz.
www.hbttechniek.nl kan dit.
Collega naar toe gestuurd,resultaat was top.

kruij049 (0), 6 jaar geleden

Hallo Primera p11 en Voyager,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga ermee naar de garage en zal jullie advies ter controle voorleggen,
Ik kom er op terug.

C.Jonker (0) PRO, 6 jaar geleden

Gasklephuis smerig en/of sensor ( luchtmeting ).
Haal de slangen maar eens los vanaf luchtfilter en kijk of het vies is richting inlaat.

ricky (0) PRO, 6 jaar geleden

Inderdaad wat Primera zegt komt wel vaker voor. Dit kan je ook mooi zien als je het inlaatspruitstuk eraf haalt (enige sleutelervaring daarbij nodig) en dan kijk je recht in de inlaten van de cilinderkop, daarin zie je dan vaak koolophopingen, vooral achter de klepsteel, en dit zorgt er weer voor dat de lucht naar de cilinders niet juist vloeit met schokjes of cilinderoverslag door een foute verbranding als gevolg. Je kan dit prima reinigen door die inlaatkanalen maar je moet wel ff rekening houden dat niet je cilinders vol gaan lopen met reinigingsmiddel dus als je dit doet hou dan de kleppen dicht van de cilinder die je aan het reinigen bent.

kruij049 (0), 6 jaar geleden

Hallo Ricky, C.Jonker, Primera p11, voyager,

Gezien de 4 antwoorden zal het naar alle waarschijnlijkheid wel het inlaatgedeelte zijn.
ik kan me dat wel voorstellen, want de auto heeft het afgelopen jaar slechts 3000km gereden.

Zoals gezegd heb ik dat met m'n garage besproken en deze gaat een en ander checken en reinigen.
Omdat er tegelijk ook nog een trekhaak onder komt, laat de afspraak even op zich wachten.

Ik beloof dat ik het resultaat met jullie zal delen.

kruij049 (0), 6 jaar geleden

Hallo Ricky, C.Jonker, Primera p11, voyager,

Zoals gezegd zou ik op 't probleem terugkomen.
We hebben de reiniging gedaan dmv toevoegingen aan de brandstof.
Dit tot 6 tankbeurten. Ik kan zeggen dat 't stotteren grotendeels is opgelost.
Om grote kosten te voorkomen kijk ik het resultaat een tijdje aan.
Ga binnenkort toch met de caravan op pad. (inderdaad is ook de trekhaak gemonteerd)
Dan zal de motor flink moeten werken.
Mocht 't stotteren nog merkbaar zijn moet ik het inlaatsysteem laten demonteren en reinigen.

voyager (0), 6 jaar geleden

Iig om te testen zou ik een paar tankbeurten (zeker met caravan achteraan)met betere benzine doen ipv. goedkoopste.
Evt zelfs 98 tanken en kijken of stotteren minder wordt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Tiguan of stel zelf een nieuwe vraag.