Volkswagen Golf IV: Automaat schokt en turbo in noodloop

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 74kw 101 pk

Hallo,
Ik heb een golf 4 station 74 kw diesel automaat.
Nu wil de automaat niet echt soepel schakelen tussen de 2e en 3e versnelling. hij klapt er echt in. Dit is erger als de motor warm is, Bij een koude motor merk je dit niet.( is ons ook niet opgevallen tijdens de proefrit)
Ook gaat de turbo regelmatig in noodloop en laatst viel zelfs de boordcomputer uit. Ik heb toen ongeveer 40 km gereden zonder boordcomputer, De kilometers stonden wel op de dagteller maar niet in de boordcomputer. Nadat ik de motor opnieuw heb gestart deed de computer het weer.
Zelfde als met een noodloop, na starten is de turbo gereset en werkt alles weer.
Merk wel dat nu met de koude dagen de turbo eerder in noodloop gaat en de wagen de eerste paar honderd meter weinig turbodruk heeft.

We hebben de LMM al vervangen, nieuwe bakolie in de automaat gedaan en de kleppen van de turbo weer gangbaar gemaakt.

Wagen is bij de vw dealer geweest welke er een nieuwe bak onder wilde bouwen. Kosten ongeveer 3000 euro. Ben toen bij een bakrevisie bedrijf geweest welke de auto hebben uitgelezen en niet aan een bakrevisie wilde beginnen omdat het probleem volgens hun van de turbo afkomt.
Dit zijn de foutmeldingen:
P1557 Turbo/supercharge overboost condition limit exeeded.
P1570 Engine controle disabled.

in de bak stond foutcode:
O1166 Engine torque signal.
De wagen loopt ook ongeveer 1 op 12,5. Beetje veel voor een diesel lijkt mij.

Wie weet raad??

Diver2000

Geplaatst door Diver2000 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jos_br (0) PRO, 13 jaar geleden

Bakrevisieman heeft helemaal gelijk. De fout in de bak is juist het signaal waarmee de bakelectronica rekent. Deze klopt nu niet doordat de motor niet goed loopt vanwege het defect aan de turbo. Deze laatste na (laten)kijken dus.......

Jos.

Diver2000 (0), 13 jaar geleden

We hebben ook veel last van tussengas tussen de versnellingen, denk ook dat dat het brandstof verbruik zo hoog maakt.

jos_br (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Diver2000]We hebben ook veel last van tussengas tussen de versnellingen, denk ook dat dat het brandstof verbruik zo hoog maakt.[/quote]
Dan is het duidelijk dat de turbo niet goed aangstuurd wordt, kijken of deze vastzit.

Jos.

Diver2000 (0), 13 jaar geleden

weet jij zo of de turbo van een 85 kw ook op de 74 kw kan?
Mijn buren hebben een golf 4 diesel tdi 85 kw en dan is het natuurlijk makkelijk om hun turbo een keer over te bouwen in het weekend.
Kan helaas niets vinden op internet of dit past of niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.