auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf 1998: Batterij

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: ADZ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 66

De laatste weken sta ik geregeld met een lege batterij.
Wanneer ik de minpool van de batterij losmaak en er een spanningzoeker tussen zet blijft het lampje heel zwak gloeien.
Ik heb toen 1 voor 1 de zekeringen eruit gehaald maar dat hielp niks.
Ik heb alle aansluitingen zoveel mogelijk los gemaakt zoals bv de radio en binnenverlichting en deurbediening .
Helaas niets kunnen vinden waarom er ergens iets in de auto stroom verbruikt en wat het zou moeten zijn.
Wanneer iemand een idee heft wat dit kan zijn hoor ik het graag.
Bijvoorbaat dank.

Geplaatst door

atlas117 +85

al 3 jaar lid

Reacties

Accu defect? Of is de accu al getest door middel van een accu tester. Dan weet je 100% zeker dat de accu goed of slecht is

Mooy Diag +440
badge

2 weken

Met een amperemeter kijken hoeveel lekstroom er is als alle systemen in rust zijn gekomen. Dan één voor één de zekeringen trekken. Kan ook lekstroom via de dynamo gaan. Even loskoppelen als het trekken van zekeringen niets oplevert. Stopcontact trekhaak kan ook voor deze problemen zorgen.

vr.gr. Theo


vr.gr. Theo

accu defect lijkt mij niet mogelijk alhoewel alles kan natuurlijk.
de accu is van sep 2024 nieuw gekocht (bosch accu)

de dynamo heb ik nog niet naar gekeken maar ga ik zeker doen.

alvast bedankt .

atlas117 +85

2 weken

Even de spanning over de accupolen meten met lopende motor, kan je de dynamo vast uitsluiten...
12,5V of zoiets? > dynamo doet het niet...

Beunhaas +1675
badge vip badge

2 weken

Als je een velddiode in de dynamo stuk hebt , gebeurtbdit ook.
Lampje hoeft niet te branden en je laadspanning is dan nog redelijk.

goedendag
mijn dynamo levert 13,6 volt op de batterij gemeten met draaiende motor en zoveel mogelijk verbruikers aan.
is dat voldoende?
ik kom er ook achter dat het zoemertrje voor als je de verlichting aan hebt laten staan het ook niet meer doet. zou natuurlijk defect kunnen zijn of misschien de verbruiker die ik zoek!
kunnen juliie mij vertellen waar dat zoemertje zit in de auto?
achter het dasboard misschien??
alvast bedankt voor jullie antwoord.

atlas117 +85

2 weken

13,6 is wat laag maar je hebt gemeten met stationair toerental en verbruikers aan, dus dat zegt niet alles. Meet nog eens, maar dan met volle accu (na een langere rit) en verbruikers uit. Meet zowel stationair als met 2-3 duizend toeren. Je zou dan tussen 14,2-14,5V moeten hebben op de accu. Is dat ok, schakel dan zoveel mogelijk verbruikers in en meet nogmaals 2-3 duizend toeren.
Gebruik een betrouwbare meter, die 5 a10 euro dingen van de bouwmarkt/action vallen dat niet onder.

MDZNL +265

2 weken

Die goedkope multimeters zijn zo slecht nog niet maar terzijde.
De dynamo laadt met alle gebruikers in werking 13,6 volt dus wat dat betreft wordt de accu wel bijgeladen.
Om lekstroom in de dynamo uit te sluiten kunt u de B+ kabel van de dynamo loskoppelen maar doe dat pas als de accupolen los genomen zijn.
Sluit na het loskoppelen van de dynamo de + pool weer aan en voer de test met de spanningzoeker zoals u gedaan heeft nogmaals uit.
Als het lampje dan niet meer gaat branden veroorzaakt de dynamo de lekstroom.

ron5300 +260

2 weken

ik heb de B+ van de dynamo losgemaakt en lampje brand nog steeds.
ben gaan rijden, stukje snelweg gehad toen terug nnar huis en gemeten geeft 13,6 volt aan
zonder gebruikers met lopende motor.
toen gas gegeven tot 2500 toeren voltage blijft 13,6 volt.
dan alle verbruikers aangezet zoveel mogelijk en hij komt tot 13,3 volt ook bij hogere toerental (2500)
alles uitgezet en voltage is 12,6 volt over de polen gemeten.
waanneer ik hem laat staan met multimeter op de polen zie je heel langzaam het voltage teruglopen, hij stond op 12,66 en na een aantal minuten staat hij op 12,6 volt.
heeft iemand nog een idee wat het wezen kan?

atlas117 +85

2 weken

Dynamo is toch defect omdat de laadspanning te laag is.

ron5300 +260

2 weken

Inderdaad, dynamo moet echt 14,2-14,5V laden. Je komt een volt tekort, daardoor wordt de accu nooit volgeladen. Dat geeft niet alleen start problemen maar je accu zal ook een zeer korte levensduur hebben.

Dynamo vervangen of reviseren en hopen dat je accu nog goed is

Wat die goedkope multimetertjes betreft, vaak valt het mee inderdaad maar ik heb er ook al verschillende gezien die nieuw uit de doos 10-15% afweken op bepaalde bereiken. Eentje zelfs 40%. Beste bij aanschaf even vergelijken met een andere meter waarvan je weet dat hij goed geijkt is.
Ander probleem met die dingen is dat ze teveel gaan aangeven als de batterij slechter wordt, en wel ruim voordat de low battery indicatie aan gaat. Doe mij maar een Fluke of een Brymen oid.

MDZNL +265

2 weken

ik heb een nieuwe dynamo besteld die ik maandag krijg.
dan monteren en jullie inlichten of het probleem is opgelost.
iedereen alvast bedankt voor het meedenken en advies geven.

atlas117 +85

2 weken

helaas de nieuwe dynamo (gereviseerd blijkt later) vertoonde na montage een hoge piep, de buurman werd er wakker van.
ik dacht aan de multiriem defect maar dat was het niet.
heb mijn oude dynamo voorzien van een nieuwe regelaar plus koolborstels en doorgemeten .alles ok.
dynamo gemonteerd gelukkig geen piep meer en de laadstroom gemeten die netjes 14 volt bedroeg wat ook op de regelaar staat.
alles ok dus!!!!
helaas verlies na ongeveer 12 uur stilstaan nog steeds spanning die verdwijnt
er blijft dus nog steeds iets aan staan.
heeft iemand nog een idee welk apparaat eventueel stroom verbruikt??

atlas117 +85

6 dagen

Meten is weten
Oude dynamo kan nog steeds de oorzaak zijn.
1 voor 1 de zekeringen er uit halen en kijken op je amperemeter wanneer de lekstroom weg is , dan zit het in dat circuir.
Wel terug steken anders wordt het feest in welke waar heeft gezeten.

Accu nachtje los koppelen, sluit je sluip verbruik volledig uit. Verlies je dan nog steeds lading, dan is je accu zelf stuk. Blijft de accu dan wel op spanning, dan op zoek naar de boosdoener in de auto zoals hier boven aangegeven.

MDZNL +265

6 dagen

alle zekeringen er stuk voor stuk uitgehaald lampje blijft branden en accu loopt leeg.
ik heb nu de accu opgeladen tot de lader 100% aangaf en in de auto gezet.
alles aangesloten zoals het normaal oo zit.
nu wacht ik tot maandagmorgen wanneer ik de auto nodig heb wat hij dan doet.
nog een vraag , hoe meet ik precies de amperes ?
tussen minklem en de min accupool of tussen de pluspool en de plusklem?

atlas117 +85

1 dag

Het veiligst is tussen min en klem.

dank .
probeer ik morgen.

atlas117 +85

1 dag

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.