auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter: Batterij laadt niet meer

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0L

De batterij van mijn Transporter laadt niet meer. Ik dacht eerst dat de batterij zelf de geest gegeven had (was al een oud ding), maar bij het plaatsen van een nieuwe heb ik dan het voltage gemeten na het starten van de auto (en beetje op toeren trekken), en dat was maar 11V. Dit zou iets van een 14V moeten zijn, correct? Dus het probleem zit ergens in het laadcircuit, denk ik. De riem is nog in zeer goede staat en de spanning was goed. Ik heb alvast de alternator eens gedemonteerd om de borstels te inspecteren. Foto hieronder:

[img]http://img696.imageshack.us/img696/9489/...[/img]

De linkse borstel is ongeveer een 5mm lang nog, is dit binnen de limiet of niet? Type alternator is Bosch K1 14V 23/65A.

Ik ken bitter weinig van auto's, dus elke tip is welkom! Het zou leuk zijn dit zelf te kunnen oplossen.

Geplaatst door

HyperBaton (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ziet er niet fris meer uit,
hoe ziet de dynamo er zelf uit.
lijkt me verstandig de dynamo tedemonteren en hem telaten reviseren dat zal best wel nodig zijn.
wil je dat niet probeer dan na dat je de collector goed bevonden heb een set nieuwe borstels.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

14 jaar

neem deze mee naar een auto materialen zaak
kost dacht iets van €40 bij de brezan
maar beter een ruildynamo
ben zeker dat de collector ook diep ingesleten is

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Okay, dat is alvast goed om te weten. Ik zou graag de alternator openen en wat foto's nemen, zo leer ik zelf ook nog wat bij alvast. Moet ik hiervoor de poelie ervan halen? Ik had de 4 lange bouten er uit gehaald, maar ik kreeg de 2 delen maar een centimer uit elkaar. Ik had de indruk dat ik niet verder kon door de witte cilinder op het einde van de as (lager neem ik aan?).

HyperBaton 0

14 jaar

Die spanningsregelaar kost een euro of 20..

Kijk eens naar de sleepringen, dus waar de koolborstels tegen aan lopen, als deze versleten zijn dan kan dat ook je probleem veroorzaken.

Als je de dynamo uit elkaar halen wilt, moet je ook de poulie los nemen, beter is om hem dan even weg te brengen, voor die paar euro meer moet je je geen ellende op de hals gaan halen, als je dalijk iets vergeet, beschadigt of niet goed in elkaar zet, werkt de boel misschien nog niet en kom je het werk nogmaals aan het doen.

Meestal als de dynamo uit elkaar ligt worden de 2 lagers vervangen ( Kosten ligt aan het soort lager, denk aan 10 euro per stuk ) De sleepring ( Nog geen 5 euro / solderen ) Spanningsregelaar ( 20 a 25 euro, ligt aan merk en type ) En misschien een Diode als de kapot is..

Voor de lagers eraf te halen heb je een poulie trekker nodig anders word het niks.

Wel leuk dat je het zelf doet en probeert..

Zoiets kom je tegen in de dynamo :

[url=http://img37.imageshack.us/i/48506461.pn...][img]http://img37.imageshack.us/img37/949/485...[/img][/url]

stefan84 0

14 jaar

Ow dat is wel heel handige info Stefan, thanks!

Ik heb de alternator uit elkaar gekregen. Ik had ook wat standaard waarden gevonden voor de weerstand van de windingen: 2.8-3.0 Ohm voor de rotor en 1.0-1.1 Ohm voor de stator.

De rotor heb ik gemeten tussen de 2 sleepringen en die was 3.2 Ohm, lijkt me dus goed. Ik weet niet zo goed hoe ik de stator windingen precies moet meten? Als ik meet tussen 2 van de 3 soldeerpunten (die aansluiten op de diodes neem ik aan), krijg ik een 0.5 Ohm.

Hier 2 foto's van sleepringen en stator:

[img]http://img138.imageshack.us/img138/2176/...[/img]

[img]http://img683.imageshack.us/img683/6499/...[/img]

Het zwarte op de stator is gewoon vuiligheid.

Dus bij dit type zit de spanningsregelaar in de borstelhouder? Kan ik zelf nog bepaalde zaken testen nu ik de alternator uit elkaar heb?

HyperBaton 0

14 jaar

haal maar een ruil dynamo
kost ongeveer €100
deze is wel erg ingesleten

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Wederom mooie info, die plaatjes sla ik alvast op. Maar van wat jullie mij vertellen is een ruildynamo dan mijn enige optie, gezien de slijtage van de sleepringen?

Ik heb even gebeld naar een autozaak in de buurt, ruildynamo = 166 euro, bel ik beter nog wat andere zaken?

HyperBaton 0

14 jaar

Misschien is dit een optie? http://www.remanufacturers.co.uk/prod-xf...

Scheelt toch een serieuze duit, zelfs met verzending.

HyperBaton 0

14 jaar

kijk eens in de gouden gids of google naar auto ruil dynamo en starter

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Maar waarom zou je een ruil dynamo kopen als je klaar bent met een spanningsregelaar ? Nu hij toch open ligt even 2 nieuwe lagers erin en een sleepring, kost je ongeveer een euro of 40..

Een ruil dynamo is ook geen nieuwe maar ook gereviseerd en het huis is gestraalt en mooi opnieuw gespoten, dan lijkt het net nieuw.

stefan84 0

14 jaar

Dit hele verhaal lijkt mij ook allemaal wat opgeblazen.... gewoon een nieuwe borstelbrug/spanningsregelaar en hij doet het..
de rest maak je schoon en monteren.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Sorry voor de late reply, ik heb examens gehad en zo.

Het is opgelost, maar het probleem lag helemaal niet bij de alternator. Probleemdiagnose was fout omdat mijn multimeter blijkbaar foute waarden aangaf. De alternator liet ik testen en die bleek nog perfect te werken. Een nieuwe batterij was het enige dat nodig was om het probleem te fixen. Nu ja, ik heb veel bijgeleerd, dus dat is ook heel veel waard. Nu heb ik weer een ander probleem, maar dat zal voor een ander topic zijn. Bedankt iedereen.

HyperBaton 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.