👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
hallo,
Ik heb een probleem met met mijn koelsysteem! Wanneer ik een korte rit maak dan gaat het lampje van het koelsysteem branden. Als ik dan ga kijken is het niveau in het expansievat gedaald(vatje bijna leeg)! wanneer ik de dop van het vatje er af draai trekt deze lucht bij (aslof het vatje op vacuum staat) en schiet het niveau terug naar boven! Af en toe moet ik bijvullen maar soms schiet het niveau zo hoog dat het boven het maximum staat.
Ik heb reeds nieuwe dop op expansievat gezet.
Ik heb een nieuwe waterpomp geplaatst.
De koelvloeistof is proper(zit geen olie in)
Aan de onderkant van de oliedop zit geen wit grijze smurie
Geen luchtbellen in expansievat
Geen witte rook bij koude start
IS HET DE KOPPAKKING?????
Wie kan mij helpen, ik ben ten einde raad!
alvast bedankt!
Alain
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, meet de druk in het koelsysteem tijdens het rijden mbv een drukmeter, drukmeter BUITEN de auto plaatsen. Niet veel hoger dan ongeveer 1 bar overdruk is normaal. Bij overmatige drukopbouw kan dit inderdaad duiden op een defekte koppakking/scheurtje in de cilinderkop, of er is iets mis met de koelvloeistof circulatie. Als de auto voorzien is van een EGR koeler, kan deze ook inwendig lek zijn. Groet Jan227
hallo Jan 227,
Alvast bedankt voor de snelle reactie. Ik ga de druk is meten in het koelsysteem! zal iets voor dinsdag zijn.
Ik hou je op de hoogte!
groetjes alain!
14 jaar
Alain,
Verlies je ook koelvloeistof ? Zo ja, laat dan het systeem eens onder druk zetten om de lekkage te kunnen vinden.
Dat wat je ziet als je de dop eraf draait, dus dat het peil stijgt is normaal, zeker als de motor warm is.
Het kan ook zijn dat je lucht in het systeem hebt zitten, vul de koelvloeistof eens bij als de motor koud is, laat hem nu lopen, eventueel met verhoogt toerental tot dat de bedrijfstemp bereikt is, vul zonodig bij, als nu alle slangen mooi even warm worden, en hij binnen warme lucht blaast dan is het goed, laat de motor helemaal afkoelen en controleer nogmaals het niveau, desnoods de volgende ochtend, het kan zijn dat er dan nog wat bij kan.
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar