Volkswagen Golf: Bij het intrappen van de koppeling (terugschakelen), valt de mot

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800cc

Goedendag,

Ik rijd in een cabriolet uit 1991 (golf 1800i), de kilometerstand is rond de 105.000 kilometer.

Er zijn 2 problemen:

1.) Als ik met de auto rijd dan merk ik dat de auto niet goed optrekt (inhouden), de boardcomputer geeft dan ook meer brandstofverbruik aan. Tevens hoor ik ook uit de uitlaat een ploffend geluid komen als ik de koppeling intrap om te schakelen. Wie weet wat hier het probleem kan zijn?

2.) Als ik met dezelfde auto rijd en moet afremmen, ontkoppelen en terugschakelen dan geeft de toerenteller (op het moment van ontkoppelen, het intrappen van het pedaal) niet zijn stationair toerental aan, maar veel lager. Op dat moment gaan de ledjes branden en wil de auto afslaan (3 naar 2 slaat hij af en van 4 naar 3 heeft hij de neiging om af te slaan). Wie o wie kan mij vertellen wat er met deze auto aan de hand is?

Kunnen deze 2 problemen een verband met elkaar hebben?

Ik ben een leek op het gebied van auto's.
In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn probleem.
Taz

Taz

Geplaatst door Taz (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Lekke slang van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk; gaan stuk aan de onderzijde achter het motorblok. (wel te voelen, niet te zien)

succes

Taz (0), 16 jaar geleden

Harry,

Bedankt voor je reactie, zoals ik al eerder schreef, ben ik een leek op autotechniek gebied.
Lekke slang van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk, waar zit dat precies?
Je schrijft; aan de onderzijde achter het motorblok. Het motorblok is groot, als je op de motor kijkt dan begrijp ik uit jouw reactie; aan de onderzijde achter het motorblok (is dat midden-, links- of rechtsonder)?

In ieder geval bedankt.

Riel (0) PRO, 16 jaar geleden

aan het schutbord onder de kap zie je een grote, zwarte cilinder zitten, onder het remvloeistofvaatje. De slang komt hier vandaan.

Taz (0), 16 jaar geleden

Riel,

Hartsikke bedankt, ik ga kijken.
Moet je dan onder de auto kijken of kan je er van bovenaf ook bij of zien cq. voelen?

Taz (0), 16 jaar geleden

Beste mensen,

Allereerst ik heb bovenstaande "mogelijke" oplossingen nog niet gecheckt.

Kan het ook zo zijn dat er iets lekt bij het uitlaatspruitstuk (pakking, uitlaat, spruitstuk). Als de motor draait hoor ik namelijk een geluid dat lijkt of er lucht ontsnapt. Heeft dat misschien verband met het probleem wat ik eerder omschreef.

Gaarne jullie advies.

Alvast bedankt.

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

De slang van de rembooster zit op het inlaatspruitstuk en wat jij hoort sissen is de beruchte slang die stuk is. Een veel voorkomend probleem. Voor een kenner een greep achter het motorblok en hij weet of het deze slang is of niet......

Komt vaker voor dan uitlaatspruitstukpakkingen, en jou klachten geven ook aan dat het valse lucht is; dus lekkage door de slang van de rembooster.

Taz (0), 16 jaar geleden

Het geluid lijkt meer op iets als geluid dat normaal uit een uitlaat komt, maar dan meer met een "holle" metaalachtige sound (geronk) om het zomaar even te omschrijven en dat hoor ik als ik in de buurt van het uitlaatspruitstuk luister. Ik hoor niets sissen of zoiets, het is meer metaalachtig rommelig geronk.

Geef je bij stationair draaien veel gas dan hoor je meer geronk en als je gas los laat wordt dat minder en dan krijg ik een "plof" geluid.

Er is al een keer gelast aan het spruitstuk (3/4 jaar geleden). Ik heb de auto pas een 1/2 jaar.

Ook houdt de auto in als ik optrek en versnel (brandstofverbruik neemt toe), hij trekt dan heel langzaam op, geen power. Bij elke terugschakeling van zijn 3 naar 2 slaat hij af.

Marcel Klein (0), 16 jaar geleden

Met mijn Golf II heb ik destijds een tijd lang een gelijk probleem gehad. Oorzaak was een zeiknatte computer (bij het op de kop houden van de computer liep er ongeveer een halfkopje water uit!) onder het dashboard, veroorzaakt door lekkage via het schutbord. Als je dus regelmatig last hebt van beslagen ramen en lekkage, zou ik eens onder je dashboard kijken of de boel daar ook vochtig is.

Taz (0), 16 jaar geleden

Marcel,

Bedankt voor je tip, echter ik heb geen last van lekkage, beslagen ramen o.i.d.

Groetjes
Taz.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.