close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II: Schokt en zaagt bij koude motor

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 40KW K6

Wanneer mijn auto ongeveer 12 uur heeft stilgestaan en helemaal koud is geeft hij problemen. Als ik de motor start zet ik eerst de automatische choke aan, bij het starten moet ik dan heel iets gas bijgeven. Hij start dan vlekkeloos maar zakt al snel terug in toeren (als je niets doet slaat hij af).

Ik rijd dan altijd zo snel mogelijk weg, auto schokt en houdt dan behoorlijk in. Ook rookt hij een klein beetje blauwe rook, erg veel is het niet (om de bocht al verdwenen). Bij het stoplicht (100m verder) blijft hij wel stationair 'lopen', maar schokt hij echt gigantisch :X. Wanneer ik 500m verder rijd wordt het steeds minder! Na 1KM te hebben gereden, wanneer de motor iets warmer is, geen problemen meer. Ook schokt de auto licht als ik bijvoorbeeld in de 2 of 3 rijd met contstante snelheid (ik heb een 4 bak) en het gas loslaat en heel iets intrap (gaat hier om klein schokje, dit doet hij altijd).

Wat heb ik zelf al gedaan?

-Olie ververst (deze was behoorlijk smerig).
-Koppelingsplaten gecontroleerd, hij slipt niet en is dus goed.
-Automatische choke gecontroleerd, deze is goed
-Bougiekabels schoongemaakt (waren ook erg smerig) en ingespoten met WD40
-Verdelerkap aan de buitenkant schoongemaakt en ook ingespoten met WD40

Bovenstaande heeft het niet opgelost.

Wellicht dat een van jullie mij nog suggesties aan kan dragen? Ik zit er over te denken om de bougiekabels te vervangen en ook even een nieuwe verdelerkap / rotor op te zetten, maar ik ben er niet zeker van of dit het probleem wel oplost. Alvast mijn dank!

Edit: Brandstoffilter en de luchtfilter zijn ook al vervangen, olieverbruik is nihil.

Geplaatst door

vkevin (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb ik ook gehad met mijn ex golf 2 1.3

problemen liggen vrijwel zeker aan de carb het kan zijn dat een pompje vanachtr niet meer die zorgt voor de regeling bij koude motor en dan verzuipt hij door teveel/te weinig benzine.

bij mij is dit redelijk opgelost geraakt want had ook de problemen dat ik hem de eerste vijf minuten in gang moest blijven trappen en als hij soms warm had dat hij ook plotseling wou uitvallen. het zijn goede golfjes maar die carb is dus het meest hatelijke wel.

en brandstoffilter kon maar aangezien die vervangen is zou het moetten uitgesloten zijn want daar heb ik ook problemen mee gehad doordat de filter teveel was toegezogen.

enja mss ook eens ff de carburator voetpakking checken met een spuitbus terwijl hij draait of die geen valse lucht trekt.

dimivkb 0

17 jaar

Hey dimivkb,

Bedankt voor je reactie! Hoe is het bij jou uiteindelijk opgelost? Je zegt ook dat de filter teveel was toegezogen, hoe kun je dit controleren? Er zit nl. wel een nieuwe filter op, maar ik zie in dat omhulseltje dat er wel iets benzine in zit. Met een warme motor heb ik overigens nergens last van.

"enja mss ook eens ff de carburator voetpakking checken met een spuitbus terwijl hij draait of die geen valse lucht trekt" Dat zal ik ook ff doen! Hoewel ik niet denk dat de voetpakking kapot is oid. aangezien de motor geen witte rook uit de uitlaat spuwt.

vkevin 0

17 jaar

pompje eens vervangen en carb volledig gedemonteerd en proper gemaakt. had dan wel nog soms wat problemen maar in veel mindere mate en niet dat het echt storend was nog. en van je benzinefilter moet dat filtertje naar buiten staan maar dit zal het probleem niet zijn met de filter want dan gaat tij normaal maar een vijf inuutjes rijden ofzo en dan heel de tijd stilvalle ntijdens het rijden door te weinig benzine invoer.

en als voetpakking lucht trekt gaat ge geen witte rook krijggen gewoon vermogenverlies en schokken enzo verder

dimivkb 0

17 jaar

dit was mijn luchttrekkende pakking die ik ook heb vervangen .

[url=http://imageshack.us][img]http://img516.imageshack.us/img516/1755/...[/img][/url]

dimivkb 0

17 jaar

Kijk, dank voor de foto! Maakt het al een stukje duidelijker, ik ga dat iig even controleren. Moet overigens zeggen dat mijn cabrateur er nog als nieuw uitziet... echt geen stukje zwart of iets dergelijks. Kan het niet aan de verdelerkap liggen / rotortje?

Met een warme motor heb ik helemaal geen problemen.

"en als voetpakking lucht trekt gaat ge geen witte rook krijggen gewoon vermogenverlies en schokken enzo verder" Haha je hebt gelijk, ik was met de koppakking in de war :$

vkevin 0

17 jaar

verdelerkap zou meer aanhoudende problemen zijn en nu ist het enkel koud en die carburators zijn echt niet veel waard als ze beginnen zot te doen de meesten hebben er miserie mee en ja mijn carb was ook zo proper als iet maar toch altijd wel wat inhoudden soms als hij koud stond

dimivkb 0

17 jaar

[quote=dimivkb]verdelerkap zou meer aanhoudende problemen zijn en nu ist het enkel koud en die carburators zijn echt niet veel waard als ze beginnen zot te doen ...[/quote]
Dank voor je reacties! Ik zal de carburateur binnenkort even schoonmaken en inspuiten met WD40. Moet overigens zeggen dat hij met een warme motor op ~ 50KM/h ook kan gaan schokken, dit wel heel lichtjes en niet echt storend :)

vkevin 0

17 jaar

Even een update: Net de caburateur even schoongemaakt en naar gasklep ed. gekeken. Deze zag er prima uit, ook geen last van valse luchtaanzuiging gelukkig :). Kan helaas het effect nu niet testen, omdat de motor eerst min. 12 uur uit moet staan. Ook de verdelerkap en de rotor er even uitgehaald, deze waren heel erg versleten (contactpuntjes). Die laatste twee ga ik even vervangen. Ga ook nog even naar de bougies kijken, wanneer het probleem dan nog niet opgelost is.

vkevin 0

17 jaar

maar als dit natuurlijk na een lange tijd is wat je zegt van 12 uur dan kan het mss ook wel aan de ontsteking liggen die haar beste tijd heeft gehad. zit het staafje waar de rotor opzit nog vast of is er speling op ?

dimivkb 0

17 jaar

Volgens mij zat er iets speling op, daarnaast is het rotorblaadje duidelijk zichtbaar versleten. Ga deze binnenkort maar eventjes vervangen :). Dank voor je hulp =)

vkevin 0

17 jaar

Even een kleine update: Heb inmiddels de verdelerkap en de rotor vervangen. Het lijkt erop dat hij stationair heel iets rustiger loopt, maar vanochtend (toen hij echt koud was) hield hij nog steeds in met gas geven. Het schokken was wel iets minder.

Ik denk dat ik de bougies maar een keer na ga kijken. De bougiekabels zien er nog wel goed uit, heb ze helemaal schoongemaakt en met WD40 ingespoten (zie TS), ze zijn ook nog erg soepel.

"zit het staafje waar de rotor opzit nog vast of is er speling op " ik zie nu dat je het staafje bedoeld. Daar heb ik eigenlijk niet naar gekeken, zal ik ook nog even doen! Hij maakt ook een beetje een piepend geluid bij stationair draaien. Ik dacht eerst dat het de Vsnaar was, maar dat is niet zo (die is nieuw en zit goed gespannen), ook zit er een nieuwe distributie riem in.

Wat kan ik het beste doen, mocht er daadwerkelijk speling zitten op dat staafje? (misschien komt daardoor dat piepende geluid wel..)

vkevin 0

17 jaar

dan is u delco (ontsteking) kapot maar normaal gaat ge dan de hele tijd problemen ondervinden. ik denk anders toch dat het de carb zal zijn die zijn koude fase niet perfect weet te vinden. weet je anders niemand die nog een goede carb heeft liggen anders kun je dit mss zo testen?

dimivkb 0

17 jaar

Hey dimivkb, dank voor al je antwoorden. Denk inderdaad dat je gelijk hebt anders zou ik gedurende de hele rit wel problemen moeten ondervinden. Ik kwam er wel achter dat de einddemper een beetje lek is (ploft ook heel iets, dof geluid), maar daar zal het wel niet aan kunnen liggen.

Hij verzuipt volgens mij gewoon bij een koude motor, dus zal wel te rijk afgesteld zijn, misschien is de CO waarde ook wel niet goed. Toch maar eens de caburateur aan een grote inspectie beurt ondervinden :) Als het echt erger wordt dan ga ik maar eens langs de garage.

vkevin 0

17 jaar

Toch even een kleine update weer :) Ik vind het verwisselen van de caburateur een beetje tricky, heb er zo 123 ook niet één voor handen. Heb de bougies voor de zekerheid vervangen, kan nooit kwaad iig. Zagen er niet echt slecht uit en ik merk ook weinig tot geen verschil, dus daar heb je wel gelijk in.
Wel is het piepen voorin bij een wat warmere motor erger geworden, zowel met koppeling in als langzaam rijden in de versnelling. Dus ik vermoed niet dat het een druklager is of iets dergelijks. Ook vreemd is dat de temperatuurmeter soms oploopt bij het stilstaan (in zn vrij) tot ong. 70%. Wanneer ik weer ga rijden zakt hij netjes terug tot de helft, misschien iets met de thermostaat/waterpomp? Als het piepen een lager is van de waterpomp zou het dat kunnen verklaren. Koelvloeistof niveau is iig goed en hij lekt ook niet.

Het verbruik is ook wel aan de hoge kant de laatste tijd, 1:9.

Hoe dan ook, ik vertrouw het toch niet helemaal en laat er maandag maar even iemand bij de garage naar kijken :)

vkevin 0

17 jaar

Gisteren is de auto even naar de garage geweest. Die fluittoon kwam van de distributiering, deze is vervangen geweest en niet 100% goed gespannen (hiervoor moet een O-ring los en de pomp eraf). Volgens de monteur was dit niet erg, op den duur kon het fluiten minder worden (riem wordt iets slapper). Een reparatie (alleen voor de fluittoon) kan al snel 300 Euro kosten, dat vind ik een beetje zonde.

Het inhouden/stotteren bij een koude motor kwam omdat er een slang was losgeslagen. Hij had het over de EGR -slang, maar volgens mij zit dat helemaal niet op mijn auto... misschien bedoeld hij een andere slang (vacuum oid) ?

Heb de auto nog niet getest met een koude motor, dus ik ben benieuwd.

vkevin 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.