ik heb net een passat tdi 90pk gekocht met 150000km als ik de wagen start hoor ik soms een rare bonk het valt me op dat ik dat alleen hoor als ik de wagen start bij warme motor soms heb hem hierjuist gestart bij koude motor en starte volkomen normaal. buiten die bonk die ik soms hoor bij het starten rijd hij geweldig goed en de motor draait als een klokje. heeft er iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn. dank bij voorbaat
Geplaatst door ramses155 (0) , lid sinds 15 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
15 Reacties
auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden
Uitlaat tegen bodem?
ramses155 (0), 15 jaar geleden
bedankt voor je reactie peter. het zou kunnen wat je zegt heb er eigelijk geen idee van kheb de wagen sinds gisteren. zou er iets los hangen dan aan de uitlaat denk je?
Santa (0), 15 jaar geleden
Ik ken het euvel. Weet alleen de oorzaak niet.
De bonk is bij het starten DIRECT hoorbaar op het moment dat de motor daadwerkelijk aanslaat.
Dit gebonk treedt ook wel op bij het afzetten van de motor.
Kan zowel bij koude als warme motor.
Motorsteunen?
Koppelarmpjes van de stabi stang?
In het ergste geval een 2-m vliegwiel..?
Uitlaat is het niet.
ramses155 (0), 15 jaar geleden
ja als ik hem uitzet heb ik het soms ook maar dan niet zo hard. zou het dan het vliegwiel zijn is dat een dure grap? wel raar dat hij dat bij koude motor niet heeft
Santa (0), 15 jaar geleden
Ja, zo'n vliegwiel kost nogal wat, een dikke 500 euro excl. montage....
Santa (0), 15 jaar geleden
Ik weet echter van 1 geval waarbij het vliegwiel werd vervangen door een nieuwe en het probleem BLEEF.
Bij een ander geval werd (niet vanwege de "bonk" maar vanwege slijtage) inmiddels het volgende vervangen:
schokdempers
alle bovenste draagarmen
alle onderste draagarmen
en de bonk BLEEF.
De koppelarmpjes zijn dus nog niet vervangen.
ramses155 (0), 15 jaar geleden
met andere woorden het vliegwiel niet vervangen. kheb opgezocht wat een vliegwiel kost en dat is een slordige 500 euro en een dikke 5 uren werk volgens carparts-cat. zou het kwaad kunnen om zo verder te rijden of word het gewoon alleen duurder het probleem?
ramses155 (0), 15 jaar geleden
de motorsteunen zijn het zeker niet want buiten die bonk tijdens het starten bij warme motor de ene keer wat luider als de andere keer merk ik er niets aan hij draait in mijn ogen perfect zonder trillingen. wat die koppelarmpjes betreft denk ik dan dat hij altijd zou bonken ook tijdens koude motor
Santa (0), 15 jaar geleden
Da's moeilijk te zeggen wanneer we niet weten wat wet probleem IS, he...? ;)
Laatstgenoemde Passat heeft inmiddels ruim 100.000 km gereden met de bonk en loopt als een zonnetje.
Bonkt ZOWEL koud als warm.........
Ik verdenk de motor- of baksteunen, koppelstukjes of evt homokineten.
Problemen met je 2-m vliegwiel zijn meestal snel te herkennen.
ramses155 (0), 15 jaar geleden
Santa je bent heel erg bedankt voor je wijze reacties je bent een topper
Santa (0), 15 jaar geleden
[quote=ramses155]Santa je bent heel erg bedankt voor je wijze reacties je bent een topper[/quote]
Daarvan is niet iedereen overtuigd.......
[url=http://img525.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img525.imageshack.us/img525/7968/...[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img]http://img525.imageshack.us/images/thpix...[/img][/url]
ramses155 (0), 15 jaar geleden
het lijkt me gewoon dat je weet waar je over praat en volgens mij is het probleem 1 van de mogelijkheden die je opnoemt kzal het in ieder geval laten nakijken en zal je weten te zeggen wat ze ervan zeggen
Santa (0), 15 jaar geleden
[quote=ramses155]het lijkt me gewoon dat je weet waar je over praat en volgens mij is het probleem 1 van de mogelijkheden die je opnoemt kzal het in ieder geval laten nakijken en zal je weten te zeggen wat ze ervan zeggen[/quote]
Mochten anderen nog nuttige aanwijzingen hebben, dan horen we dat natuurlijk graag!
ramses155 (0), 15 jaar geleden
:d
Santa (0), 15 jaar geleden
[quote=ramses155]met andere woorden het vliegwiel niet vervangen. kheb opgezocht wat een vliegwiel kost en dat is een slordige 500 euro en een dikke 5 uren werk volgens carparts-cat. zou het kwaad kunnen om zo verder te rijden of word het gewoon alleen duurder het probleem?[/quote]
Je hebt het dan nog alleen maar over het vliegwiel.
Het is dan verstandig om OOK de staat van je koppelingsplaat, drukgroep, druklager, prise-aslager en -keerring (en evt. krukaskeerring) te checken en bij twijfel sowieso te vervangen.
Uiteraard loopt het bedrag dan wel behoorlijk op.......