Beste forummers,
Na veel zoeken, garages af, en forums afspitten hoop ik dat jullie wellicht mee kunnen denken aan het volgende probleem.
De Bora 1.9 TDI heeft bij het indrukken van het gas, loslaten van het gas pedaal een ''schok'' die door de auto trekt. In neutraal of met de koppeling in doet zich dit niet voor.
Als je zeeeeeer rustig het gas pendaal indrukt of extreem voorzichtig los laat komt de schok ook niet voor.
Ik dacht zelf de motorsteun(en) wellicht? Nu kon de garage daar niet veel van maken.
Daar werd voor gevraagd om de auto in ze 1ste/achteruit versnelling te filmen, wellicht kunnen jullie daar wat uit op maken :
http://youtu.be/nog9Q7UxoPc
(De afdekklep zit wel los, en geslurp is volgens mij de antischud klep? Geslurp: Waarom, geen idee)
http://youtu.be/T3Htn9OvL6w
En in het tweede filmpje zit een 'hik' als je naar het geluid luisterd, is dit misschien door de terugslag van de motor (motorsteun?) of meer iets met de motor zelf.
Niet iedereen lijkt de hik te horen..of hij zit bij mij tussen me oren. De hik hoor ik tijdens het rijden met raam open ook, even heel kinderachtig : bij 1 seconde hoor je Wroem, dunk dunk.
http://youtu.be/9ijvJg7OQBs
Wie o wie herkent het of kan me weer op het goede spoor zetten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt wel alsof je een constante plop plop plop blub blub blub geluid hoort stationair vanuit luchtfilter in het 2e filmpje. Zo ja dan is er wat mis met je nokkenas/klepstoters. Als dit zo is dan is de opvoerpomp zijkant cilinderkop inwendig lek en lekt deze diesel naar binnen wat bij de motorolie komt en daardoor minder smering en daardoor gaat je nokkenas en stoters stuk, vaak stijgt het oliepeil dan ook ipv dat het zakt en stikt peilstok ook meer naar diesel dan naar olie. Zou dat ff controleren als eerste.
Maar nog eens een filmpje stationair en dan met je camera varierend van links naar rechts voor achter enzo dan komt geluid beter over.
2de filmpje ; de 2de van buiten de auto of die onder de auto van de dogbone?
Neem aan dat je denkt dat de hik dus motorisch is, en niet iets van speling in rubbers oid?
Ik hoor de blub ik elk geval niet. Oliepeil stijgt niet, in tegendeel heb ik er eergister wat olie bij moeten doen na 16.000 km (longlife). Zo 123 rook ik net geen diesel aan de peilstok, zal morgen als hij koud is nog even goed ruiken en filmpje maken.
Als de opvoerpomp lek is moet het brandstoffilter ook een bende zijn toch? Is het niet makkelijker om dat vast te stellen door een toevoer slang naar het filter los trekken en hier even een spuit op te zetten plus op te trekken, of kan dat niet zonder dat je meteen lucht en problemen krijgt het systeem?
ps. na nieuwe winterbanden/velgen + balanceren, en nu nieuwe zomerbanden/velgen/balanceren, nieuwe remmerij blijft hij ook wat trillen in het stuur boven de 70+. Misschien toch wegens speling ergens?
Op de brug was te zien dat de stabi-stang rubbers wel speling hadden. Draagarmen niet echt. Motorsteun is te zien in filmpje, maar hoeveel speling is acceptabel
10 jaar
Bedoel het filmpje van onderen, daar lijk je dat bijgeluid wel te horen maar kan anders overkomen als je het in het echt zou horen.
Zoals je blok beweegt tijdens gas geven e.d. in de andere filmpjes is normaal maar tijdens het uitzetten zie je wel dat hij nogal wat naschokt/natrilt maar is lastig te zeggen omdat je het ook daarbij zou moeten voelen maar dat zou mogelijkerwijs aan het 2 massa vliegwiel kunnen liggen. Deze kunnen ook vreemde klachten geven.
Ook vraag ik me af wat dat piep geluid is als je de motor uit zet, draaiende wielen oid? Dat klinkt ook een beetje vaag maar kan niet uit de motor zelf komen zo te horen.
Ik denk of er is niks aan de hand (omdat je al langs veel garage's bent geweest) of het komt niet altijd voor?
Denk dat dit een gevalletje is dat je live zou moeten horen en voelen maar dan wel raar dan dat niet 1 garage het heeft gemerkt.
Speling in de ophanging kan altijd maar door die stabbierubbers gaat hij dat niet doen. Dan moet je meer denken aan of een kromme velg of verkeerd geballanceerd of hobbel oid in de band of speling op stuurkogel of fuseekogel of wiellager.
Er zit een versterkte sachs koppeling in met een eenmassa vliegwiel, de twee massa en koppelingen zijn bekend in de axr type motoren. Omdat hij al wat zwaar ging, trilde enz en de veren in t vliegwiel al vast zaten maar laten vervangen onlangs na 200duizend km. Wat je hoort in het filmpje zijn dan ook tandwielen in versnelling bak, koud, geluid is wat rauwer aanweziger allemaal nu met deze set als de koppeling niet indruk.
De draaiende wielen, das een ventilator die na draait en piept, van me radiator of ac.
Ik ga de kogels, lagers na laten kijken vrijdag zoals je tipt.
Zitten net nieuwe zomerbanden onder met andere velgen, gebalanceerd, probleem is er nog.
Bedankt voor je reacties tot nu toe!
10 jaar
Kijk eerst de motorsteunen na, deze geven een schok bij het gas geven en loslaten cq overschakelen.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar