close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Bovenste bout borging fuseekogels losmaken.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: AFN

Hallo, als je de aandrijfhoes rechtsvoor moet vervangen, dan moet je de bovenzijde van de fusee losmaken.Daartoe moet de borgbout losgemaakt worden.
Om een of andere reden is die zo geborgd dat je hem net met veel kracht rond kunt draaien. Eruit halen gaat niet zomaar. Zijn er meer mensen die met dat probleem zitten? Wat kun je het beste doen? Als je erop gaat slaan dan veert alles mee en mol je de draad. Helemaal alles uitbouwen is ook niet eenvoudig. Ik heb toen de onderste kogels losgemaakt.
De brander erop zetten heeft het risico dat de kogelrubbers smelten.
Waarom zitten die eigenlijk zo extreem vast? Er zitten toch borgmoeren op?
Bij voorbaat dank voor goede tips.

Geplaatst door

graskees3824 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

roest alu legering op staal
als ie draaid met lucht tol heen en weer tot ie soepel gaat
eruitslaan en nieuwe bout monteren
maar als je de bakzijde loshaalt en dan t wiel max draaid dan kan je de as aan bak los wippen en met een beetje prutsen er zo uit pakken (als je mazzel hebt)bij sommige

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Als het goed is zit er op het uiteinde van dat draadeind een 6-kantje om een sleutel op te plaatsen, of een binnenzeskat in het draadeind om er een inbussleutel in te drukken toch?.

Warmmaken kan wel, maar gelijkmatig rondom de fusee, die rubbers zijn gevulkaniseerd die smelten niet 1/2/3. (die verbranden bij langdurig de vlam erop houden).

Wat ook wil helpen is een met een koevoetje de fuseekogel naar beneden duwen, zodat het conische gedeelte verder in het gat zichzelf kan opsluiten.
En anders de moerensplijter erop. :-)

Speedrazor 0

16 jaar

Denk dat lange bout bij stevig vastzetten beetje krom trekt,en daardoor later moeilijk te demont.is

auto-peter 0
badge

16 jaar

Draagarmen hoeven helemaal niet los....... Aandrijfas kan zonder verdere demontage en net tussenuit / langs.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

De linker aandrijfas kan er inderdaad uit zonder demonteren. De rechter ging bij mij echt niet omdat de uitlaat in de weg zit. De as moet bij de versnellingsbak omhoog om ruimte te maken.
Oxidatie van het aluminium zou inderdaad de boosdoener kunnen zijn. Raar dat ze er dan geen vet bij hebben gebruikt.
Een collega van mij gaat het een en ander vervangen. Ik zal hem de tips doorgeven.
Ik ben benieuwd hoe het gaat.
Ik laat het wel weten.

graskees3824 0

16 jaar

Ashoes wielzijde is te vervangen zonder demontage van cardan.M vr gr Peter

auto-peter 0
badge

16 jaar

Klopt,bij sommige types kun je de as zo ertussenuit halen,maar niet bij allemaal,maar dat hangt af van de uitvoering.
Vaak zit of het hitteschildje in de weg of de katalysator,of bij een automaat.
Maar links kan eigenlijk altijd.
Ik gebruik ook altijd de luchttol methode:links/rechts/inspuiten en ga zo maar door,dan komt hij geheid binnen 1 minuut los,maar ga niet te ver naar 1 kant want dan breekt hij.
Ook heel makkelijk is om de bout van de kromme onderste draagarm los te halen en hem uit het subframe te trekken,dan kun je ook makkelijk de as eruit trekken.

ricky 10
badge

16 jaar

Heb zojuist mijn cardan rechterkant vervangen en dit zonder de draagarmen los te maken.
Het betreft hier een Passat 130pk automaat 2002.Enkel de aluminium plaat (3 inbusboutjes losmaken) boven de cardan verwijderen,stuur naar rechts en de cardan kan er zo uit.Werkelijk zonder probleem.

PLX 0

16 jaar

[quote=PLX]Heb zojuist mijn cardan rechterkant vervangen en dit zonder de draagarmen los te maken.
Het betreft hier een Passat 130pk automaat 2002.Enkel de aluminium plaat (3 inbusboutjes losmaken) boven de cardan verwijderen,stuur naar rechts en de cardan kan er zo uit.Werkelijk zonder probleem.[/quote]
Bovenstaande is bekent.........

Gr paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

kan er net tussen door anders stuur stang even los halen dan heb je iets meer ruimte .
niet hard op slaan kan abs senzor niet tegen .
vr gr kees cor

kees cor 0
badge

16 jaar

kan er net tussen door anders stuur stang even los halen dan heb je iets meer ruimte als je de naaf opzij draaid
niet hard op slaan kan abs senzor niet tegen .
vr gr kees cor

kees cor 0
badge

16 jaar

[quote=kees cor]niet hard op slaan kan abs senzor niet tegen[/quote]
In de buurt van de ABS-sensor kun je rustig slaan, veroorzaak alleen geen draadbreuk.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.