Volkswagen Lt 35: brandstoffilter element vervangen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: AUH commonrail

Na diverse keren geprobeerd te hebben om het filter element te vervangen zoek ik advies hoe te handelen.
Zo te zien zou je verwachten dat het bodem-deel er afgeschroefd kan worden, het zit echter zo vast dat ik er aan twijfel of dit wel zo is, overigens is het nog maar de vraag of er dan voldoende ruimte ontstaat om het element er uit te krijgen.
Daarna getracht het filter in zijn geheel uit te bouwen, lukt door de slechte bereikbaarheid ook niet.
Er moet toch een redelijk haalbare methode om de klus (klusje) te klaren, ik zie het even niet meer zitten.
Alvast bedankt voor het verlossende antwoord.

Mvrgr Theo

http://farm3.static.flickr.com/2617/4086...

Geplaatst door

JThV (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het filter de P 5328 van Fram is met de 2 pijpjes en de leiding met clipje dan is dit geen schroeffilter maar moet nadat de leidingen los gehaald zijn naar boven eruit geschoven worden.

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

Fijn bedankt met de snelle reactie.
Met wat moeite via een spiegel de bovenkant van het filter inbeeld gebracht, e.a. werd zo wat duidelijker.
De toevoer kon middels de snelkoppeling makkelijk los genomen worden.
De afvoer kant lukte door moeilijke bereikbaarheid niet, ik kon onmogelijk zien hoe dat ding gedeblokkeerd moet worden.
De pot kon makkelijk in zijn geheel uit de vatting getild worden, maar de te korte afvoer-slang gaf onvoldoende ruimte om de snelkoppeling goed te bekijken.
Ben gestopt, heb de zaak weer gemonteerd en overweeg om in een later stadium de afvoerleiding bij de gecombineerde tandwiel-hogedrukpomp los te nemen. ik hoop maar dat daar een metalen slangpilaar zit, die van kunststof worden door verdwijnen van de weekmaker erg bros.
Misschien herkent U de halsstarrige snelkoppeling en kan mij van advies dienen?
nogmaals bedankt.

Mvrgr Theo

http://www.flickr.com/photos/upload/done...

JThV 0

14 jaar

Ik krijg geen foto, maar wordt naar Yahoo verwezen om in te loggen

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

Waarschijnlijk lukt het nu wel.
Aan de bovenkant op de foto in spiegelbeeld staat het logo van VW en France , dus geen Fram.
Het is dus nog de vraag of het niet een wegwerp pot is.

Mvrgr Theo

http://www.flickr.com/photos/vactechnfam...

JThV 0

14 jaar

nog een foto met een beter zicht op de bewuste koppeling.
Groet Theo

http://www.flickr.com/photos/vactechnfam...

JThV 0

14 jaar

Zo'n filter zal het zijn :

[url=http://img155.imageshack.us/i/37487737.p...][img]http://img155.imageshack.us/img155/4816/...[/img][/url]

1) toevoerleiding
◆ van brandstoftank
◆ let op goede bevestiging
2) brandstofingang
3) steker
◆ voor brandstofvoorverwarming
4) brandstoffilter
◆ vóór het inbouwen met dieselolie vullen
◆ doorstroomrichting is met pijlen gemarkeerd
◆ aansluitingen niet verwisselen
◆ bij beschadiging vervangen
5) afdichting
◆ bij beschadiging vervangen
6) wateraftapschroef
◆ losdraaien en ca. 100 cm3 vloeistof aftappen
7) toevoerleiding
◆ naar hogedrukpomp
◆ let op goede bevestiging
8) brandstofuitgang

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo, de los te nemen snelkoppeling eerst richting filterhuis drukken en dan de blokkering indrukken met een haake schroevendraaier of evt een haaks gebogen stangetje en dan eraf trekken. Groet Jan227.

Jan227 30
badge

14 jaar

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties, dat geeft een mens de moed om weer verder te tobben.

Jan227 ik zal proberen een hulpstukje te maken dat om de slang gecentreerd blijft, zo kan ik met één hand de ontgrendeling indrukken (als ik de juiste plaats tenminste vinden kan) en tegelijkertijd de koppeling naar binnen duwen en dan maar hopen dat ie loskomt.
Maar eigenlijk heb ik het idee dat er een klip moet worden uitgetrokken, helaas ik kan tot nu toe geen aangrijp-punt vinden.
Vandaag niet veel tijd, misschien morgen.

Mvrgr Theo

JThV 0

14 jaar

Na veel gemartel ben ik het zat, we gaan eerst met vakantie, daarna haal ik de slang los van de hogedrukpomp.
Het filter met de slang (afvoer-zijde) kan dan in zijn geheel uitgenomen worden.
De verbinding met de pomp is ook niet echt eenvoudig te bereiken, maar moet wel lukken.
De veel besproken koppeling zal dan zijn geheim moeten prijsgeven.
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken, ik vind fijn dat op deze site ook particulieren met advies gediend worden.
Nogmaals bedankt en tot een volgende keer???

Mvrgr Theo

JThV 0

14 jaar

Vakantie voorbij, zonder problemen gelukkig, dus weer aan de slag.
Na losmaken lucht-toevoerslang geprobeerd de brandstofslang los te krijgen, viel tegen.
Toch maar weer onder de wagen en met een sterke lamp en spiegel de pot nogmaals goed bekeken, met als conclusie dat de pot waarschijnlijk toch open kon.
Met wat meer kracht dan eigenlijk gewenst is, lukte het de dop er af te krijgen en het filter-element te vervangen.
Weer een probleem(pje) opgelost, op naar de volgende.

Alle meedenkers hartelijk dank, het is buitengewoon prettig als er mee gedacht wordt, je eigen denkraam wordt ook weer geactiveerd wat beslist helpt.

Mvrgr Theo

JThV 0

14 jaar

Hallo, hoe zag het oude brandstoffilter er overigens uit ? Plaats evt een digitale foto als je het filter nog hebt liggen De toestand van het filter kan evt het afslaan zoals besproken in je andere topic, verklaren. Groet Jan227

Jan227 30
badge

14 jaar

Hallo Jan
Hierbij de foto. ben benieuwd naar jouw oordeel.

Mvrgr Theo

http://www.flickr.com/photos/vactechnfam...

JThV 0

14 jaar

Hallo, zo te zien idd behoorlijk vervuild. Zo te zien oa door bacterie groei agv een paar procenten biodiesel die tegenwoordig vaak door de diesel zit. Zou idd best het afslaan kunnen verklaren, omdat het een commonrail inspuitsysteem betreft. Het vervangingsinterval is normaal gesproken 67.500 km , maar meestal is vaker vernieuwen geen overbodige luxe. Groet Jan227

Jan227 30
badge

14 jaar

Hallo Jan, bedankt voor je commentaar.
Wat me een beetje vreemd overkomt is dat het afslaan steeds bij laag toerental en lage belasting plaatsvond en niet bij vollast.
We hebben enkele keren met de alkoof-camper tegenwind in 5 zonder probleem ruim 100km/h gereden.
Onder die omstandigheden zal er dus een max. aan brandstof door het filter gaan, dus helemaal begrijpen doe ik het niet.

Mvrgr Theo

JThV 0

14 jaar

Hallo, inderdaad verklaart dit niet het afslaan bij optrekken, ik had je andere topic niet goed doorgelezen, vandaar. Groet Jan227

Jan227 30
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.