close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: bruine schuim in koelvloeistof

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8t

Gisteren ging spontaan het lampje van de koelvloeistof rood knipperen en verscheen "STOP" in het instrumentenpaneel.

De auto was amper 10 tellen aan. Koude start. Kijken onder de kap en onder de auto leverde eerst geen zichtbare problemen op wat betreft zichtbare lekkage. Na het losdraaien van het expasievat echter kwam de nare verrassing: bruine schuimende koelvloeistof. Ook vrij dik trouwens.

Nu dacht ik meteen aan de dag (een maand of twee geleden) heb ik een flinke scheut koelvloeistof moeten bijvullen voor het eerst in jaren. Ik heb toen bij de pomp de blauwe koelvloeistof gehaald voor vw/audi. Was helemaal universeel werd er gezegd.
Ik had er groene in zitten. Ik dacht dus dat is de fout. Twee soorten gemengd die achteraf toch niet gemengd konden worden.

Echter de auto naar de garage gebracht en de mededeling gekregen dat er een lek in de oliekoeler zou zitten. Kosten 350 euro. Totale reparatie.

Is nou door het mengen van de twee verschillende soorten koelvloeistof de oliekoeler lek gegaan? Is het toeval? Of klinkt dit als een onnodige reparatie?

Oliepijl was volgens de garage laag. Ik heb echter geen oliemelding gehad op het dashboard, en normaal gesproken is de passat hier erg snel mee. In ieder geval snel met het gele lampje.

Wat te doen?

Geplaatst door

pascal1977 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik ben geen voorstander van het mengen van verschillende merken vloeistoffen.. Op de lange duur zou dat kwaliteits verlies kunnen geven... Maar het lekken van de oliekoeler heeft echt een andere oorzaak.. bv. slechte fabrikage of beschadiging van de oliekoeler in de radiateur.

1 hier hoort G12+ (roze in). motivatie is dat het niet alleen is je portemonaie te legen, maar ook heeft deze koelvloeistof eigenschappen die beter omgaan met de materialen die in het koelcircuit gebruikt zijn. Systeem dus spoelen en dit koelmiddel gebruiken.

2 oliekoelers gaan wel eens vaker lek. idd mixt de olie dan. Ook komt er water in de olie trouwens. Carter dus ook leeghalen en eventueel spoelen. Dit type heeft de oliekoeler boven het filter zitten en het is een z.g. warmtewisselaar.

audia4 0
badge

12 jaar

Allereerst even bedankt voor de reacties en aanvulling op dit probleem.


De auto is nu hersteld in de garage, en de volgende stappen zijn uitgevoerd:

Er is een nieuwe oliekoeler en pakking geinstalleerd.
Koelsysteem is gereinigd met "Wepp 2023"
Koelvloeistof is geheel vervangen (deze is donker van kleur)
Olie en oliefilter is vervangen


Helaas een dure rekening!

Maar de koelvloeistof is niet blauw en niet rood, eerder richting donker groen!

Of is dit nog steeds vervuiling?

pascal1977 0

12 jaar

g12+ is altijd rood/roze... het kan dat er nog bagger in het systeem zit.

spoelmiddel wepp ken ik niet, meestal pak ik een paar flessen ammonia. kost een weinig en is een aardig paardemiddel. (wel op eigen risico gebruiken)

audia4 0
badge

12 jaar

Ik denk dat ik de boel na een aantal weken nog maar eens een keer laat spoelen.

En weer opnieuw afvullen met de juiste g12 koelvloeistof rood/roze zoals geadviseerd hier.

Koelvloeistof en olie niveau blijven stabiel, en de motor loopt zonder bijgeluiden.

Is het mogelijk om dit doorspoelen thuis te doen zonder de boel er onder te smeren en zelf opnieuw afvullen?

Mvg
pascal

pascal1977 0

12 jaar

Ik vraag me altijd af??? hoe spoelen we en waarmee??? Er blijft na afloop altijd een hoeveelheid spoelmiddel achter... Dus... we tappen op zo veel mogelijk plaatsen af en vullen en ontluchten het systeem met het juiste product..
Behalve als er bv olie in het systeem zit. dan spoelen we met liefst zo veel mogelijk warm(heet) water en daarna weer aftappen,, doorblazen en vullen. en bv een halve liter antivries toevoegen aan de juiste koelv;oeivloeistof om de beveiligingsgraad tegen vorst te bereiken...

Het systeem van deze wagen krijg je behoorlijk leeg. alleen in de kachel zal iets achter blijven. die kun je het beste tegenstrooms doorspoelen met leidingwater. (simpel weg de tuinslang aansluiten op de kachelslangen in de waterbak.)

audia4 0
badge

12 jaar

Probleem opgelost...koelvloeistof is echter moeilijk roze te krijgen

pascal1977 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.