Volkswagen Caddy: Caddy SDI loopt niet lekker "rond" en start soms slecht

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 SDI

Ben sinds kort in het bezit van een Caddy 2.0SDI en heb het volgende probleem:

Motor loopt niet lekker "rond" en start soms slecht.
Ook het motorstoringslampje brand continu.

Ik heb hem uitgelezen met VAG-Com en krijg 2 foutmeldingen:

2 Faults Found:
17848 - EGR Valve (N18): Open Circuit
P1440 - 000 - -
Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: 90.3 Nm
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 12.31 V
Bin. Bits: 00000100
Mass Air / Rev.: 330.0 mg/str
Mass Air / Rev.: 0.0 mg/str

16685 - Cylinder 1: Misfire Detected
P0301 - 000 - -
Freeze Frame:
RPM: 840 /min
Torque: 41.5 Nm
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 14.14 V
Inj. Quantity: 2.96 mg/str
Temperature: 57.6°C
(no units): 0.0

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Wat me ook opvalt is dat als ik ga tanken dat de tank "vacuum" getrokken is. volgens mij moet er toch lucht bij komen ergens....

Bij mijn andere Caddy (1.9SDI, 1996) was dat niet het geval.

Alvast bedankt voor de reacties.

pentagon0873

Geplaatst door pentagon0873 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

jan T (5) PRO, 13 jaar geleden

de eerste storing is de egr klep vermoed dat deze opstaat door vuil.
haal hem er af en reinig hem goed en kijk of de storing dan weg blijft anders zal de klep defect zijn.
de tweede storingen is dat de verstuiver van de eerste cilinder stuk is of het stroomkabeltje onder het klepdeksel.
maar ik vermoed dat de verstuiver de oorzaak is.
vervang je de verstuiver vervang dan wel gelijk dat kabelboompje mee.

groetjes jan.

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

Vanmiddag op aanraden van een monteur, "dieselreiniger" in de tank gegooid.
Tank was half vol, en spul erin gegooid.
Verder niet meer aan gedacht.
Vanavond nogmaals aan de VAG-com, storing uitlezen (zelfde storingen). Storingen gereset.

Eerst maar eens een stukje gaan rijden......tijdens het rijden valt me op dat het motorstoringslampje UIT is, en de motor loopt als een zonnetje........ zou het "reinigen" dan toch helpen?

Doorgereden naar tankstation, en tank volgegooid, starten maar.....weer een beroerde start, motorlampje weer aan.....

Wat opvalt dat het motorstoringslampje (tijdens de slechte start) soms UIT gaat.....

Morgen zoeken we verder.

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

Geen tijd meer gehad om te sleutelen. morgen ga ik de EGR klep uitbouwen.

hoe kom ik aan de pompverstuivers, heb je daar speciaal gereedschap voor nodig?

Kan ik zonder probleem het klepdeksel demonteren om de kabel naar pompverstuiver 1 te controleren?

jan T (5) PRO, 13 jaar geleden

ja bij die kabel kun je makelijk bij maar zien doe je niks hoor het enigste wat je kun doen is dan vervangen.
ze slaan wel eens door maar dat moet met uitlezen van de storing wel zichtbaar zijn.

groetjes jan.

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

Jan, dank je voor de snelle reactie.

Weet je toevallig ook hoe ik (makkelijk) de 1e pompverstuiver kan demonteren ?

jan T (5) PRO, 13 jaar geleden

nou wij hebben daar een trekker voor.
maar waarschijnlijk met een flinke schroeven draaier moet het ook lukken.
ze kunnen goed vast zitten hoor.
let wel je moet de bouten vervangen en de verstuiver afstellen.

groetjes jan.

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

Ah, en hoe kom ik aan de verstuiver? klepdeksel verwijderen, of kom ik er ook zo aan?

En dat afstellen, kan ik dat zelf, of moet dat bij de dealer gebeuren?

Morgen eerst maar eens de EGR klep, en eens kijken hoe het in elkaar zit.

Nogmaals bedankt

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

EGR klep net vervangen, zonder resultaat..... loopt en start nog steeds beroerd....

Motorstoringslampje gaat weer aan na een korte rit en storing:

17848 - EGR Valve (N18): Open Circuit
P1440 - 000 - -
Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: 90.3 Nm
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 12.31 V
Bin. Bits: 00000100
Mass Air / Rev.: 330.0 mg/str
Mass Air / Rev.: 0.0 mg/str

is er ook weer.

Wel is de storing:

16685 - Cylinder 1: Misfire Detected
P0301 - 000 - -
Freeze Frame:
RPM: 840 /min
Torque: 41.5 Nm
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 14.14 V
Inj. Quantity: 2.96 mg/str
Temperature: 57.6°C
(no units): 0.0

plotsklaps (gelukkig) verdwenen....


morgen de magneetklep maar eens onder handen nemen/uitwisselen.

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

Ben net de storingsmelding nogmaals aan het uitpluisen geweest.

Volgens mij zou het toch de magneet klep kunnen zjn.

Als ik zoek op de foutcode P1440 kom ik op het volgende:

foutcode: 17848 P1440
nl Magneetklep voor de uitlaatgasrecirculatie (N18) onderbreking
du Ventil für Abgasrückführung (N18) Unterbrechung
en Exhaust Gas Recirculation Valve (N18) Open Circuit
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke oorzaken:
Zekering(en) defect
N18 kapot, draadbreuk

Mogelijke oplossingen:
Check (doormeten!) / vervang zekeringen
Kontroleer bedrading en aansluitingen
Vervang N18


Nu staat er dat men de zekeringen moet controleren, heeft iemand een idee welke zekering dat zou kunnen zijn?

Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, vwb die egr storing, een veel voorkomend euvel bij de sdi is een onderbreking in de kabels die naar de N18 lopen, ze knikken kapot op ong 10- 20 cm voor de n18, snijd het getapede omhulsel maar eens open. Vwb de 2e storing, ik vermoed problemen met de afdichting van PD cilinder 1 in de cilinderkop of evt de verstuiver zelf. Controleer of de diesel zwart verkleurd is (motorolie). Groet Jan227

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

Te tip van de kapotte kabel vanaf de (N18) was een goeie, kebels gecontroleerd, en tijdens het weghalen van de tape had ik de kabels al in de handen... opnieuw verbonden storingen gereset met vag-com en motorstoringslampje is nu (definitief) uit.

BEDANKT VOOR DE TIP.

Hij loopt/start nog steeds niet lekker, dus toch maar richting inspuiting veder puzzelen.

ik hou jullie op de hoogte.

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

Vandaag was mijn vrouw bij de dealer voor het ophalen en inleren van een nieuwe sleutel voor de caddy, meteen even het probleem besproken.

Hun diagnose:

Accu is maar voor 50% geladen - eens goed opladen aan een acculader.

Startmotor slecht - nieuwe startmotor.

Mijn "gezond" -) verstand vertelt me dat het slecht starten/ niet mooi "rond" lopen van de motor niet veroorzaakt kan worden door een halfvolle accu, of een slechte startmotor.....

Ik kan de caddy gewoon s'morgens starten, en als hij niet start, kan ik ook gewoon "doorstarten" zondar dat ik het idee heb dat de accu te weinig spanning heeft.
Bij het starten heb ik ook niet de indruk dat de startmotor hapert, hij draait goed rond.

Zou ik de gok wagen en een nieuwe startmotor monteren (ruilstartmotor €268,- ) ?

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=pentagon0873]Mijn "gezond" -) verstand vertelt me dat het slecht starten/ niet mooi "rond" lopen van de motor niet veroorzaakt kan worden door een halfvolle accu, of een slechte startmotor.....[/quote]
U heeft misschien wel een gezond verstand, het verstand houd waarschijnlijk ergens op bij Autotechniek.

Brandstofinspuiting is afhankelijk van het starttoerental dat wordt afgegeven door de startmotor.
Belangrijk is natuurlijk ook een frisse accu.

Gr. paul

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

@ P Kelder:

Dank je voor je subtiele antwoord....-)

Dus als de startmotor niet goed "start" blijft de motor onregelmatig lopen, ook al rij ik 200km..... ?
en als de accu de startmotor niet snel genoeg laat draaien hou ik daar ook de hele rit last van....?


Ben nooit te oud om te leren, dus een stukje autotechniek uitleg is welkom...


Alvast bedankt.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=pentagon0873]Dus als de startmotor niet goed "start" blijft de motor onregelmatig lopen, ook al rij ik 200km..... ?
en als de accu de startmotor niet snel genoeg laat draaien hou ik daar ook de hele rit last van....?[/quote]
Waarschijnlijk heeft de motor meer problemen, of hangt het samen. Het antwoord wat ik gaf kan een deel uitmaken van uw startprobleem.
Controleer tevens of de verstuiver(s) zijn uitgeslagen in de kop, ook dit euvel komt bij de 2.0 SDI regelmatig voor.

Dan = het 1+1= 2 Dan is het totale probleem bovenwater

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

pentagon0873,

Ik zie dat je de egr vervangen hebt en ook dat de dealer heeft geconstateerd dat de accu 50% is.
Indien je de auto in beginsel bij een dealer had gebracht was de egr nooit voor jan joker vervangen omdat die bewuste kabelbreuk bij alle dealers nu wel bekend is.
Uit jou reakties maak ik op dat je de kennis van de dealer/monteur en de vrijwilligers op dit forum betwijfeld terwijl als je dat niet zou doen nu veel verder was geweest zonder onnodige kosten.


gr john

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

Tja, wat moet ik met deze opmerking.........

Ik heb meer vertrouwen in de "vrijwilligers" dan in de dealer.
In de eerste posten staat genoemd dat de EGR klep wel eens de veroorzaker kon zijn. Vandaar dat ik daarmee ben begonnen.
Daarna ben ik na een tip van diezelfde "vrijwilliger" de kabelbreuk gaan zoeken, en heb deze gevonden en hersteld, storing 1 (motorstoringslampje) is opgelost.

Bij de dealer beginnen ze meteen met vervangen van onderdelen (in 90% van de gevallen) want tijd voor het goed zoeken naar een storing is er niet en was ik zeker weten al meerdere 100-en euri's armer geweest.

Waarschijnlijk was dan de EGR klep accu en startmotor al vervangen.....maar liep de motor nog steeds niet lekker.....

Vandaar dat ik zelf ben gaan zoeken, en al weer een eindje verder ben.

De accu hangt nu aan de lader, dus morgen zien we verder.
Het starten staat volgens een van "vrijwilligers" op het forum los van het slechte lopen.

Eerst het slechte lopen verhelpen, Waarschijnlijk (ook weer een tip van een "vrijwilliger" ) eens beginnen met het uitbouwen van injector 1.

Wat zouden globaal de kosten zijn van het controleren van de injectors door een dealer?

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=pentagon0873]Tja, wat moet ik met deze opmerking.........[/quote]
De dealer vertrouw je niet terwijl die met een simpel metinkje kan uitsluiten wat het is, en van een vrijwilliger die vanachter een pc zegt dat de egr defekt is neem je het klakkeloos aan....
Je zegt dat dealers gelijk onderdelen vervangen, je doet het zelf ook dus vandaar mijn opmerking.
Kortom, als je het gelijk bij een dealer had laten onderzoeken had je wellicht een goede diagnose gehad want zo spannend zijn jou storingen niet.


gr John

Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, bij een Bosch dienst kunnen ze de pompverstuivers op een testbank testen vwb opbrengst,inspuitbeeld enz. Dat kan helaas niet met een tetskast die bij garages staat.
Bij de Bosch dienst kunnen ze de verstuivers ook reviseren, dat is vaak aanmerkelijk goedkoper dan een nieuwe ruilpompverstuiver van VW. Groet Jan227

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

vanaf gisteren avond tot 12:00h vanmiddag aan de acculader.

Accu is vol, maar problemen (slecht lopen en soms slecht starten) zijn er nog.

Eens kijken waar hier in de buurt een Bosch-dienst zit (ik geloof in Meerssen)

Volgende week eens verder kijken.

Alvast bedankt voor de tip.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

In Sittard zit ook een goeie, EDSL ( Electro en Diesel Service Limburg )

Een goede service daar moet ik zeggen!

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

De laatste 2 dagen loopt de motor veel rustiger, maar hij start nog steeds niet goed.

Waardoor de motor rustiger loopt is mij een raadsel, wellicht toch de reiniger die ik in de tank heb gegooid die zijn werk doet......

Net ff de startmotor gewisseld, maar ook deze (die op een andere caddy perfect start) geeft hetzelfde euvel......

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

pentagon0873

Ik heb je een zoekrichting gegeven, wat was daar het resultaat van ?
De Caddy had allang klaar kunnen zijn ;) zo spannend is deze storing echt niet.

Gr. paul

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

paul,

Accu is goed, startmotor ook.
Rest is dus het controlgern van de verstuivers ?,

Aaangezien ik dit niet zelf kan zalik naar een specialist (of dealer) moeten.

Wat momenteel (bij koud weer) wel opvalt is dat hij beter start als hij even heeft gelopen, staat hij weer een uurtje stil, start hij weer slecht.

Wellicht ook meteen de voorgloeibougies (of hoe ze dat ook noemen) laten ontroleren.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Heb je ook al eens contact opgenomen met een diesel specialist ?

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

@ stefan84,

Ik ben nog niet naar een specialist geweest, weinig tijd gehad.

Zal een dezer dagen eens rondbellen hier in de buurt.

pentagon0873 (0), 13 jaar geleden

Na een tijdje "winterstop" -) ben ik er weer...

Het blijft een vreemd geval de Caddy. Hij heeft het met dit extreme weer (koud) de afgelopen 2 weken voortreffelijk gedaan, echter gisteren wilde hij weer niet goed starten, en loopt hij weer af en toe onrustig.

a.s maandag gaat hij naar een proffessional die er zijn blik op mag werpen.....
Had het graag zelf opgelost (vind het leuk werk, en men leert een boel), maar aangezien er ook in 2011 centjes verdient moeten worden maar de weg van de minste weerstand gekozen.

ik hou jullie uiteraard op de hoogte van de uitslag....

Verbree (0), 12 jaar geleden

Mijn Caddy SDI 2.0 starte prima maar na 12 uur starte hij niet meer. Mijn Radio hield ook op na 5 minuten
Na veel zoeken bleek het mijn relais te zijn.
Blijf nu perfect weer starten

pentagon0873 (0), 9 jaar geleden

Zie net dat de oplossing van het probleem nog niet was gegeven door mij.

Na onderzoek is gebleken dat het het "loszitten" van de verstuivers is geweest.
Eigenlijk niets anders aan te doen dan een koprevisie.......-(

Is een regelmatig voorkomend probleem bij de SDI motoren.

Ben er zelf niet mee verder gegaan omdat het een kostbare zaak zou worden en de caddy al niet meer de jongste was.
Caddy is ingeruild en heb alweer 3 jaar een "nieuwe" SDI zonder problemen gehad.

Bedankt voor jullie ideeen en oplossingen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.