Omdat cilinder 3 niet wil meelopen heb ik de bobines, bougies en de injectoren omgewisselt met die van cilinder 4. Het probleem blijft in cilinder 3.
Ik heb de bedrading tussen bobines en eindtrap bobine doorgemeten en ik heb de draden tussen de eindtrap bobine en het motormanagement doogemeten. Dit blijkt goed te zijn.
Daarnaast heb ik de compressie getest in de cilinders. Dit is OK.
Er blijven twee onderdelen over waarvan ik niet weet of ze goed zijn;
Eindtrap bobine en het motormanagement
Van beide weet ik niet hoe ik er achter kan komen of ze stuk zijn en ik heb niks om even uit te wisselen.
Heb je een idee?
Met vriendelijke groet,
Lars
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lars laat de storingen eerst eens uitlezen of heb je dat al laten doen?
door het verwisselen zullen er wel een paar storingen in staan deze moeten eerst gewist worden daarna even rond rijden en weer uitlezen en zien wat er terug komt.
groetjes jan.
Injectors testen, dit gaat het makkelijkst met een testkast... (hoef je ze niet van de rail af te slopen, met zijn 4en uit het blok trekken, bak er onder en een voor een aansturen.)
uitlezen is enig eoplossing om zeker te zijn.
gr paddo
17 jaar
Bedankt voor de tips. Echter ik ben inderdaad niet volledig geweest, sorry. Hij is inmiddels al 2 keer uitgelezen en 2 keer geen storing. Dit is (naar mijn mening) juist het vreemde.
Compressie inderdaad gemeten en die is optimaal.
Ik vrees dat het gaat om een kapotte eindtrap bobine maar dit weet ik niet zeker. De draden vanaf mijn bobines lijken goed.
-1-Goede massa in iedergeval.
-2-De plus draad geeft op iedere bobine de zelfde waarde
-3-Het schakeldraad gaat via een eindtrap bobine(zit op het luchtfilter)naar het motormanagement. Vanaf de bobines gaan de schakeldraden met een 4 polige steker op de eindtrap bobine en verlaat deze bobine met een 5 polige steker naar het motormanagement.
Voor mij is het niet duidelijk wat een eindtrap bobine precies doet en hoe ik hem kan door meten(welke waarden?)
17 jaar
ik gok dan op de draad tussen motormanagement en de bobine van deze cilinder die het niet doet. heb dat al 1x gehad.
gr paddo
17 jaar
Ik heb dit probleem vaker gehad,en toen was het de regelkast op luchtfilter die stuk was,maar ik had wel storing "cylinderoverslag".
Maar zoals gezegd een verstuiver zou ook nog kunnen,maar daarvoor geld ook de storing cylinder overslag.
heb je wel al gekeken of die wel vonkt?
Probeer het eens met de stekker van je luchtmassameter eraf?
Wordt je injector wel aangestuurd?
Groeten Thijs
quote: Voor mij is het niet duidelijk wat een eindtrap bobine precies doet en hoe ik hem kan door meten(welke waarden?)
Doormeten kun je hem zomaar niet; je kunt wel meten wat er in gaat en wat er uit komt. Meten met een scoop dan welteverstaan, met onkundig gebruik van multimeters kun je de ECU van de auto beschadigen.
Functie: uit de ECU (de motorcomputer) komt een signaal, laag voltage, zeer laag vermogen. De bobine is een apparaat dat grote stroompieken trekt. Om een veilige koppeling tussen de ECU en bobine's te maken wordt gebruik gemaakt van de eindtrap, die vergelijkbaar is met een solid state relais. (gebruik google maar eens) De eindtrap heeft dus een voeding van het contactslot af, en stuurt deze door naar een van de bobine's op commando van de kleine signaaltjes uit de ECU.
Een doorgeslagen bobine kan tot gevolg hebben dat de eindtrap ook beschadigd. De ecu loopt dan normaalgesproken geen risico. Hij heeft dus ook een beschermende functie.
Bij sommige wagens is de eindtrap geintegreerd in de ECU; duur om te vervangen dus!! Hij kan ook in de bobine geintegreerd zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar