Heb een handleiding gemaakt om zelf een cruise control in te bouwen in een Golf V, Touran, Jetta, Caddy...
Misschien hebben jullie er iets aan. Foto's heb ik niet kunnen toevoegen omdat mijn camera stuk was tijdens het ombouwen. Maar misschien kan iemand van jullie foto's toevoegen.
Voor de rest sta ik open voor eventuele opmerkingen ivm deze handeleiding. Veel succes met ombouwen alleszins...
Handleiding voor het inbouwen van een Cruise control in een VW Touran, Golf V, Golf Plus, Jetta (nieuwe model), Caddy (nieuwe model)...
Inleiding: Met deze handleiding zou het geen probleem mogen zijn om zelf een Cruise Control in te bouwen in één van bovenvernoemde dieselwagens. Ik ben echter niet verantwoordelijk voor eventuele schade die zou veroorzaakt worden door gebruik te maken van deze handleiding. Indien je van plan bent zelf een cruise control in te bouwen, denk dan eerst even na en weet dat o.a. de airbag uitgebouwd moet worden (iets dat normaal gezien alleen maar door geschoold vakpersoneel mag uitgevoerd worden). Alles wat je uitvoert ivm zelf inbouwen van een cruise control, geschiedt op eigen risico!
Voorwoord: Ik heb zelf een cruise control ingebouwd in een Golf V van mei 2005. Deze wagen was uitgerust met MFA (boordcomputer). Bij deze wagen moest de stuurwiel-elektronica niet veranderd worden omdat er in het onderdeelnummer een B stond. Algemeen kan men zeggen dat alle auto's met een boordcomputer (groot of klein scherm) zonder problemen kunnen worden uitgerust met cruise control. Auto's die geen boordcomputer hebben, moeten even het onderdeelnummer van hun stuurwiel-elektronica controleren. Indien er op het einde van het onderdeelnummer geen letter A, B, D, F, G, AK of AM in voorkomt, moet de stuurwiel-elektronica gewisseld worden (ongeveer een 128 duurder). Zie ook op http://www.theresias.com/tutorials/1k_gr...#lenkstg" target="_blank" rel="nofollow">http://www.theresias.com/tutorials/1k_gr....
Bij de Golf V waar ik de snelheidsregelaar heb ingebouwd was er geen kabel voor handen tussen de stuurwiel-elektronica en de waterkast. Deze kabel moest dus nog getrokken worden (zie verder...). Bij sommige wagens is deze kabel af fabriek al geplaatst. Indien dit het geval is heb je geluk en dan zal het ombouwen ongeveer een uurtje in beslag nemen. Indien dit niet het geval is, mag je toch op een 2-tal uur rekenen om cruise control in te bouwen. Ik heb me laten vertellen dat die kabel sowieso al in de Touran en de Caddy ligt. Het zou alleen de Golf V zijn waar die kabel nog getrokken moet worden. En het schijnt dat deze kabel voor de nieuwere Golfjes (model 2006) er ook al ligt...
benodigdheden:
Cruise control hendel. Onderdeelnummer: 1K0 953 513 A 9B9 Ongeveer 50
Stuk kabel. Onderdeelnummer: 000979132 Ongeveer 1,28
Stuk kabel. Onderdeelnummer: 000979009 Ongeveer 1,28
Eventueel nieuwe Stuurwiel-elektronica (zie voor onderdeelnummers op : http://www.theresias.com/tutorials/1k_gr...#lenkstg" target="_blank" rel="nofollow">http://www.theresias.com/tutorials/1k_gr...) Ongeveer 128
Daar bij mij de stuurwiel-elektronica dezelfde kon blijven, heeft de ombouw me een kleine 60 gekost. Indien ik de cc af-fabriek had laten monteren zou hij me ongeveer 360 hebben gekost!!!!
Aan de slag:
Batterij afklemmen. Klemmen beveiligen zodat er geen toevallig contact gemaakt kan worden terwijl je aan de auto aan het werken bent.
Met de sleutel de auto proberen te starten (lukt natuurlijk niet) om eventuele condensators te ontladen.
Airbag uitbouwen (stuur 90° draaien; schroevendraaier in het gat achter het stuur steken en de airbag langs de ene kant losklikken door met schroevendraaier rond te frutselen. Vervolgens stuur draaien naar de andere kant en langs deze kant de airbag losklikken). Bedrading airbag los trekken.
Stuur uitbouwen. Bij mij was dit mogelijk met een imbus 9 of 9,5. Is een rotmaat, maar ik heb een imbus 10 gekocht die ik wat bewerkt heb. LET OP, teken precies af hoe het stuur stond. Het stuur moet namelijk achteraf op dezelfde manier terug geplaatst worden.
Kunststof kap rond stuurwiel verwijderen (2 schroeven lossen; beide kappen (onder en boven) zijn in elkaar geklipst)
Kunststof bekleding onder stuur (voetruimte) verwijderen. Lichtschakelaar verwijderen door hem in stand 0 te zetten, in te duwen, rechts draaien en er vervolgens zo uit nemen.
Stuurwiel-elektronica: bedrading lostrekken en stuurwiel-elektronica uitbouwen (kleine Torx, maat 7 + 2x geklipst => lossen met schroevendraaier of 2,5mm boortje)
Stuurhoek-sensor uitbouwen (eerst fixeren met kleefband zodat hij terug op dezelfde manier kan gemonteerd worden.
Hendel uitbouwen en nieuwe (met cruise control) inbouwen
Stuurhoek-sensor inbouwen
Onderdelen 000979132 en 000979009 met elkaar verbinden. Op deze manier ontstaat er een kabel van ongeveer 80cm. De vrouwelijke kant van de kabel verbind je met stekker T20d./13, dus op plaats 13 van de 20-polige stekker die je van de Stuurwiel-elektronica hebt losgetrokken.
Stuurwiel-elektronica terug inbouwen (eventueel andere stuurwiel-elektronica. Hangt af van je onderdeelnummer van je oude stuurwiel-elektronica. Zie Voorwoord).
Kappen rond stuurkolom terug monteren
Stuurwiel terug monteren. Aanhaalmoment van de schroef is 60 Nm. De veelkantschroef kan je 5 maal lossen. Er moet dan wel telkens een cornerpunt in de schroef geslagen worden.
Airbag terug aansluiten en monteren.
Nu moeten we nog de mannelijke kant van de kabel verbinden met stekker T12b/4. Dit is een blauwe stekker die onder de waterkast zit, in het interieur (te bereiken door de relaiskaders in de voetruimte los te klikken en naar voor te trekken...)
Hiervoor onder de motorkap de metalen kast onder de wisserstangen verwijderen (5 schroeven)
Vervolgens wisserarmen en wisserstangen verwijderen. Nu kan je gemakkelijk bij de waterkast (zit, als je voor de auto staat, rechts onder de voorruit)
Waterkast openen door 3 schroeven te lossen.
Blauwe stekker lossen en het andere deel van de stekker zo ver als mogelijk in het wagen-interieur duwen. Mannelijke deel van de zelf-gemaakte kabel verbinden met plaats 4 van de blauwe stekker die je in het interieur geduwd hebt.
Vervolgens alles terug tezamen bouwen in omgekeerde volgorde.
Als alles tezamen gebouwd is, sleutel op contact zetten (stand II), de deuren sluiten en de accu terug aansluiten (je weet nooit, moest de airbag er nu uitvliegen, dan ben je van een heleboel ellende gespaard). Het is zeer normaal dat er nu een aantal controlelampjes zullen branden. Heeft te maken met de losgekoppelde batterij. Deze controlelampjes gaan uit als je een tijdje gereden hebt.
Je zal merken dat de cruise control nog niet zal werken. Hiervoor nog even naar een dealer of zelf het een en ander omcoderen...
Het eerste wat je moet doen is de stuurwiel-elektronika omcoderen.
Hiervoor ga je met een VAG testapparaat naar Fahrzeug Eigendiagnose en vervolgens naar STG 16 (Lenksäulenelektronik) STG Codierung => Funktion 07
Hier de nieuwe code invoeren. Bij mij luidde die code als volgt 02042. Om te weten te komen welke code de juiste is voor jouw auto ga je het best naar:
Voorbeeldje: Als je oude code 00012 was zal je nieuwe code 00042 worden. Bij mij was de oude code 02012 en de nieuwe is dus 02042.
Dan ga je naar STG 01 (Motorelektronik) STG Login Prozedur => Funktion 11 en vult daar code 11463 in.
Nu nog effe een testrit uitvoeren. De cruise control zou moeten uitschakelen als je op rem- of koppelingspedaal trapt. Voor het verdere gebruik van de cruise control verwijs ik naar de handleiding van je auto. En nu... Cruisen maar ;-)
Bron:
www.motor-talk.de
http://www.theresias.com/tutorials/1k_gr...
http://de.openobd.org/index.html
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dank voor de bijdrage !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar