We kregen vandaag een Volkswagen sharan TDI 90 pk,motorcode 1Z met 240.000 KM binnen die het niet meer deed.Onderweg was ie poltseling ze vermogen kwijt en begon behoorlijk te roken,na een tijdje sloeg ie af en was niet meer aan de praat te krijgen.(volgens de klant?!).
Bij uitlezen gaf ie aan "inspuitregeling overschreden",eerst dacht ik aan dat ie verkeerde brandstof had getankt.Dit bleek niet het geval te zijn.
Omdat ie de inspuitregeling had aangegeven als foutcode,ging mijn aandacht naar de distributie timming.Heb toen met een 2 - kanaalsscoop de BDP sensor en verstuivernaald sensor op beeld gezet en vergeleken met een andere TDI motor.
Hier was een duidelijk verschil te zien,hij spoot bij de probleem auto later in dan bij de auto die het deed.
De timming gecontroleerd en hij was inderdaad krukas-nokkenas 1 TAND versprongen.
De riem was 30.000 KM geleden verv. door mij toevallig.spanrol en geleiderrol had ook verv.Alles zat gewoon goed vast en de riem was op spanning,er was zelf nog een roetmeting met de nieuwe riem gedaan.
Dit is voor mij de tweede TDI motor waarbij de riem is versprongen.De eerste was een toledo ( zie rubriek SEAT,TDI te weinig vermogen) TDI 110 PK,bij deze motor had het echter frontale gevolgen.Hier zat nog wel de fabrieksriem op.
Mijn vraag is dan ook,zijn er meer van dit soort gevallen bekent en weet iemand misschien waardoor dit komt.
Ik zelf denk door verkeerd terug schakelen?.
Elke reactie is welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Problemen met TDI motor hebben wij (nog?) niet gehad zoals jij ze beschrijft. Wel hebben wij van een leverancier van gereedschap het -volgens hem- niet te onderschatten advies gekregen om ALTIJD een nieuwe krukasbout te monteren na vervangen van de distributieriem bij TDI-motoren. Ik moet zeggen dat we dat eigenlijk bijna nooit doen, maar jouw verhaal duidt misschien toch wel op een verlopen van de krukaspoelie of het torderen van de krukas bout.Dan zit de riem dus nog wel op de juiste tanden, maar de krukaspoelie is dan gewoon een tandje verlopen.
Dat van die Krukasbout is waar dat je hem moet vernieuwen als je hem hebt losgenomen ,maar er zijn ook motoren waar bij de krukasbout een te laage kwaliteit heeft en dat kan je zien aan de bout kop die is dan glad en bij de nieuwe bout zit er en bult op de bout ,en geef eens een reden om hem niet te vervangen hij kost nog geen 2 euro.
En wat dat verspringen betreft je moet bij deze motoren er goed op letten dat je hem op de juiste manier spand en elke groote beurt even controleren of hij nog goed staat, wat je ook even kan doen is even kijken of de spanner nog op zijn merkteken staat als je hem koud even stationair laat draaien.
Ik las pas geleden wat over een VENTO waar ook de distributieriem was versprongen.Hier bleek de krukasbout te zijn losgelopen.Ook las ik eens iets over een roetmeting bij een automaat dat er ook een aantal gevallen waren meegemaakt met een losgelopen krukasbout.
Bij deze auto heb ik echter niet de krukasbout gecontroleerd of ie goed vast zit.De distributieriem die gemonteerd was bleek een andere riem te zijn dan ons ETKA prog.( onderdelen bestel lijst) aan gaf.
Misschien was dit bij deze auto wel het probleem dat ie een tand was versprongen.De auto rijdt echter al weer ruim een mand zonder problemen.De tijd zal het leren of ie nu goed blijft.
Mocht het toch weer gebeuren dat ie verspringt,zal ik zeker de krukasbout vervangen!!
ook ik heb regelmatig problemen met de krukasbouten, wanneer hij wordt losgenomen vervang ik hem steeds, van diegene die ik heb vervangen is er nog geen enkele losgekomen
reeds éénmaal heb ik de riemschijf vervangen wegens onbalans
ook heb ik een riemschijf vervangen omdat hij krom was doordat de aandrijfriem te strak was aangespannen en stuk gesprongen
klant vertelde dat hij elders, enkele dagen ervoor de riem had laten opspannen
tip: laat de motor draaien en kijk of de riemschijf niet slingert, bij twijfel vervangen
slingert een nieuwe riemschijf dan is het raakvlak van de krukas beschadigd, laten vlakken is de oplossing
nog een errata aan het vorige bericht
controleren of de bout nog vast zit heeft geen zin, de bout komt niet los maar er gaat teveel rek inzitten
ik heb nog geen manier gevonden om te controlleren of de bout nog goed is
Die bout is een rekbout en die moet je altijd vervangen als die los is geweest.
Wat vaak gebeurd als die is los gelopen dan gaat de spie die aan het krukastandwiel vast zit weg slijten en dan loop die bout weer los ook al heb je daar een nieuwen ingezet.
Ik zou dat maar controleren voor dat je echt in de prijzen zit met die distributie.
22 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar