Vakantie eindigde op dag 2. Ratelend geluid uit de motor, vermogen weg.
Heb de motor gestript, nog niet helemaal.
Motor verloor geen olie, nokkenas volgens mij geen overmatige speling, dus lagers denk ik nog in orde.
Motor met de hand rond te draaien, kleppen functioneren, behalve die van cil 1, daar is de klepspeling 0 geworden.
Voordat ik alles uit elkaar haal, iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Hoe kan ik zonder het blok te splitsen vaststellen of 1 of meer Krukaslagers kapot zijn?
Ik denk dat de lagers van de krukas in het carter nog goed zijn, na trekken en zo aan de poelie bemerk ik geen overmatige speling.
Alvast dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het geratel onder uit het carter komt,kan dat heel goed een defect lager betekenen,je moet toch de boel open maken om te zien wat de schade is,ook het trekken aan de poelie is geen optie om zoiets te controleren.
De klepspeling moet zowiso in orde zijn,ik zou dit eerst even goed maken,en dan verder kijken,ook zou je dan eventueel de compressie kunnen meten om het e.e.a. uit te kunnen sluiten.
Klepspeling afstelling op 0,15 bij de inlaat als de uitlaat ( Koud )
Compressie zal tussen de 7 en 10 Bar moeten zitten.
Gr Stefan
Ik heb inmiddels het blok open.
Slecht nieuws. Idd drijfstanglager stuk, ook krukas en zuiger bij zuigerpen beschadigd.
Ik heb inmiddels een ander lopend blok gevonden voor een leuke prijs.
Sta nu in dubieu.
Maak ik hem alleen schoon aan de buitenkant of haal ik hem in de huidige draaiende staat uit elkaar om hem compleet te reviseren.
Ik twijfel.
De 1 zegt, als hij goed loopt afblijven.
De ander: Nu reviseren is 10 jaar geen ellende.
15 jaar
axiale speling krukas controleren, dit is bij luchtgekoelde een aardige indicatie hoe ver hij versleten is. (dus met de meetklok.
zit ie aan de bovengrens van het toelaatbare kun je hem rustig uit elkaar halen.
Als hij goed loopt,lekker lopen laten en niet veel kop zorgen maken..
Reviseren kan altijd nog,of je kan het doen voor je de motor erin hangt,maar dat is ieder zijn eigen keus.
Gr Stefan
15 jaar
Ben ondertussen wel overtuigd dat ik het gevonden blok in elkaar laat zitten.
Dit blok heeft rond de 3 jaar stilgestaan.
Probleem van het sneuvelen van m'n oude blok is niet oververhitting, maar gebrek aan smering geweest, verstopt oliekanaal doordat blok lang stilgestaan heeft.
Ik heb iets gelezen over spoelolie, die in het blok gaat, en dan de motor 20 min bij stationair laten draaien.
Daarna goede olie erin.
Is dat een goed idee voor m'n nieuwe blok?
15 jaar
[quote=vwhobbyist]Ben ondertussen wel overtuigd dat ik het gevonden blok in elkaar laat zitten.
Dit blok heeft rond de 3 jaar stilgestaan.
Probleem van het sneuvelen van m'n oude blok is niet oververhitting, maar gebrek aan smering geweest, verstopt oliekanaal doordat blok lang stilgestaan heeft.
Ik heb iets gelezen over spoelolie, die in het blok gaat, en dan de motor 20 min bij stationair laten draaien.
Daarna goede olie erin.
Is dat een goed idee voor m'n nieuwe blok?[/quote]
als je spoelen wilt, neem dan 1/2 liter atf olie, de rest gewone 15w40, laat hem daar een half uurtje onbelast mee draaien, aftappen, en dan schone olie er in, die met een paarhonderd km weer aftappen en dan netjes vullen.
de olie die je voor het spoelen gebruikt?? aldi, liddle action of zo....
Iedereen bedankt voor de info, het gaat nu ongetwijfeld lukken!
Topic mag dicht.
15 jaar
Bij de Action heb je 5 Liter 15W40 voor de prijs van 7,50 :) en daar kunnen we hem niet zelf voor maken..
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar