hoi,
Een tijd geleden las ik in de krant iets over een T3 op snackbarvet door een stel studenten uit Delft aangepast. Nu heb ik mede dankzij dit forum (zie elders) eens gekeken naar de mogelijkheden op goedkope dieselvervanger te rijden. Een van de mogelijkheden is snackbarvet of koolzaadolie. Ik ben zelfs een studie tegengekomen van een stel ingenieurs die bekeken hebben of slachtafval in een diesel gegoten zou kunnen worden. De uitkomst was geloof ik dat bij de volgende MKZ of varkenspest crisis, groene stroom uit de stopcontacten kan vloeien dankzij de kadavers.
Mijn vraag is dan ook of er iemand ervaring heeft met de ombouwsetjes zoals die in Duitsland te koop zijn om die olie voor te verwarmen.
Tweede vraag of die olie legaal is of dat er nog accijns over betaald moet worden door het zelf aan te geven bij de belastingdienst?
Derde vraag hoe de forumgebruikers denken over een accijnsverlaging over CO2 meutrale middelen als koolzaadolie?
groeten,
Nilfisk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Niels, zover ik weet mogen auto's in Nederland alleen rijden op brandstoffen die bij tankstations verkocht worden en waarover direct accijns betaald wordt. Welke categorieën precies rode diesel (lagere accijns) mogen gebruiken, weet ik zo ook niet. In Duitsland schijnt het minder gedonder te geven om alternatieve brandstoffen te tanken, zie o.a. Fahren mit Salat-Öl (www.fmso.de). Ik denk dat je bij ons behoorlijk gelazer met de douane kunt krijgen als blijkt dat je niet (alleen maar) diesel in de tank hebt.
Ikzelf zou er voorstander van zijn om meer ervaring met biodiesel en aanverwante producten op te doen. Technisch, ecologisch en economisch zijn dit mooie producten. Biodiesel is bij mijn weten in Nederland nog niet te koop, in Duitsland wel, bij bepaalde reguliere pompstations, en dit kun je dan ook gewoon tanken. Veel recente diesels zijn voor deze RME (veresterde plantaardige olie) af fabriek al geschikt (o.a. mijn Caddy SDI). Met de echte plantaardige olie ligt het iets anders, dit product is niet veresterd en heeft daardoor andere chemische eigenschappen. Er is nogal wat motorombouw nodig om hiermee 'einwandfrei' gedurende langere tijd te kunnen rijden.
Ben benieuwd naar meer reacties,
Groeten van Thijs
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar