ik heb tijdens het vervangen van de distributieriem een grote ( stomme) fout gemaakt.
was de eerste keer, had een vrij duidelijke werkomschrijving en alles verliep vlekkeloos tot en met het terugplaatsen van de nieuwe riem.
toen ging het mis :(
ik had , zoals de werkomschrijving uitlegde, het nokkenas tandwiel er helemaal af gehaald om vervolgens dit tandwiel inclusief riem terug te plaatsen.
dat is gelukt , en toen heb ik de krukas proberen te draaien om te kijken of de markeringen na 2 volledige rondes nog steeds op de juiste plek zitten.
ik kreeg de krukas een korte slag rond en toen liep hij vast. muurvast.
was ik vergeten de nokkenasbout weer vast te draaien waardoor het nokkenastandwiel er half gekanteld op kwam te zitten waardoor de nokkenas dus geen omwenteling heeft gemaakt.
wat moet ik nu doen???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou gewoon het klepdeksel eraf dan kun je achter in de nokkenas en liniaal doen.
dan de dop groen boven uit de vernellingsbak / koppelinghuis draaien en daar staat een streepje daar moet het puntje van het vliegwiel bij komen is wel lastrig soms tevinden makkelijklste is dan een draaien voor zichtig en een kijken.
als je dat hebt de riem er om.
.
nokenas poeili bout losjes vast.
de riem spannen en dan de bout vast zetten van de nokkenas poeli.
dan 2 maal de krukas rond en weer op het o punt zetten bij het vliegwiel huis en dan kijken of de liniaal weer in de nokkenas past.
als dat goed is ben je dar mee klaar.
ben vergeten dat je ook een pen in de poeli van de brandstof pomp moet doen maar voor de rest maakt dat niet uit.
groetjes jan.
dus als ik het goed begrijp jan, kan ik zonder riem de brandstof pomp en krukas weer op de markering zetten en daarna weer opnieuw de riem eromheen met nokkenas, deze ook weer op de markering ( heb op alle drie met wit een markeerpunt gezet)
gegroet tiemen
12 jaar
ja zeker alleen zul je misschien een beetje draaien aan de krukas dan een beetje nokkenas net hoe de kleppen staan.
groetjes jan.
ik heb de brandstofpomp en de nokkenas met een blokkertool geblokkeerd.. nu hoor ik ook iets over een injectiepomp blokkeerpen.
had ik die nodig?
12 jaar
jan, ik moet er dus gewoon weer voor zorgen dat alle markeringen weer op de beginstand komen, door alles zonder riem door te draaien op de begin markering
gegroet tiemen
12 jaar
dat van de injectie pomp bedoelen ze het zelfde mee als de brandstof pomp.
en ja gewoon alles eerst weer goed zetten dan de riem er om.
groetjes jan.
dat merkteken van je nokkenas klopt toch niet meer,je hebt natuurlijk de poulie afgemerkt en die heb je los dus dat klopt nooit meer.zolang je de auto nog niet gestart hebt is er niks aan de hand hier kom je wel uit met de tips van jan.
12 jaar
[quote=jan T]nou gewoon het klepdeksel eraf dan kun je achter in de nokkenas en liniaal doen.
dan de dop groen boven uit de vernellingsbak / koppelinghuis draaien en daar staat een streepje daar moet het puntje van het vliegwiel bij komen is wel lastrig soms tevinden makkelijklste is dan een draaien voor zichtig en een kijken.
als je dat hebt de riem er om.
.
nokenas poeili bout losjes vast.
de riem spannen en dan de bout vast zetten van de nokkenas poeli.
dan 2 maal de krukas rond en weer op het o punt zetten bij het vliegwiel huis en dan kijken of de liniaal weer in de nokkenas past.
als dat goed is ben je dar mee klaar.
ben vergeten dat je ook een pen in de poeli van de brandstof pomp moet doen maar voor de rest maakt dat niet uit.
groetjes jan.[/quote]
ik heb al je stappen genomen jan, kom alleen steeds weer bij het zelfde probleem uit. doordat ik de spanrol weer terug zet draait de krukas net ver genoeg waardoor de punt op het vliegwiel te ver doordraait, voorbij het markeringsgat.
als ik dan probeer te draaien loop ik elke keer weer vast.
ik draai de krukas totdat ik de markeringspunt op het vliegwiel in het midden van het kijkgat heb.
de nokkenasblokkeerder past in de gleuf.
de brandstofpomp is met de hand gedraaid tot het punt dat de blokeerpen in het daarvoor bestemde gat valt.
ik doe de riem er om heen, begin dan rond de brandstofpomp door naar beneden, de krukas, via de spanrol en dan met nokkenastandwiel en al in 1 x erop duwen.
hierbij verdraaid de krukas al een klein beetje, veel spanning op, spanrol is zo ver mogelijk los.
als ik dan de spanrol weer vast zet draait de krukas weer een klein stukje, de blokkeerpen in de brandstofpop komt muurvast te zitten.
als dan de nokkenas vast is gedraaid en ik probeer het zaakje te draaien kom ik weer vast te zitten..
enig idee waar ik verkeerd ga??
12 jaar
nee.
je doet dus de liniaal in de nokkenas.
zit de gleuf wel gelijk met de kop dus de rand van waar de liniaal op komt.
want dat zou de rede kunnen zijn dat het vast loopt.
voor de rest.
bij het omleggen van de riem.
je hebt de nokkenas poeili los je legt de riem om de krukas tandwiel en om de pomp en de spanrol.
je doet de nokkenas poeili in de riem en schuift hem op de nokkenas.
je duwt deze erop en draait de bout erop maar zo dat hij maar net aan ligt en de poeili nog kan draaien.
dan span je de riem en zet eventueel de krukas goed.
dan houd je de nokkenas poeili tegen en zet de bout vast.
dan draai je de motor 2 maal rond dan moet alles weer passen.
groetjes jan.
Volgens mij monteer je de riem tussen de pomp en krukas te slap(een tand te veel ruimte). Daardoor kom je een tand te kort en verdraait de krukas als je het nokkenastandwiel er opschuift en de riem gaat spannen.
Een andere oorzaak kan zijn dat je krukastandwiel t.o.v. de spie verdraait is, maar dat zou wel toevallig zijn dat dit nu is gebeurd. Je hebt toch alleen de 4 inbusboutjes maar losgedraaid van de poulie?
[quote=arjankempeneers]Volgens mij monteer je de riem tussen de pomp en krukas te slap(een tand te veel ruimte). Daardoor kom je een tand te kort en verdraait de krukas als je het nokkenastandwiel er opschuift en de riem gaat spannen.
Een andere oorzaak kan zijn dat je krukastandwiel t.o.v. de spie verdraait is, maar dat zou wel toevallig zijn dat dit nu is gebeurd. Je hebt toch alleen de 4 inbusboutjes maar losgedraaid van de poulie?[/quote]
idd arjan, ik heb alleen de 4 inbus bouten los gedraaid.
ondertussen is mijn probleem vergroot, ik krijg met geen mogelijkheid de nokkenaspoelie los...
enige suggesties??
12 jaar
ja de bout iets los draaien en dan met een doorslag achter van dan erop tikken.
groetjes jan.
beste heren,
ondanks alle hulp die ik heb gekregen is het mis gegaan..
sommige dingen kan je beter aan de professional overlaten
was voor het handmatig ronddraaien van de krukas vergeten het nokkenas tandwiel vast te zetten. heb hem vervolgens zo hard aangedraaid dat hij er niet meer af wilde. heb hem met nokkenas en al eruit gehaald, vervolgens oude nokkenas tandwiel er afgeslagen( deze was wat verbogen door mijn eerdere pogingen hem los te krijgen) en vervolgens alles weer in elkaar gezet en voila... hij doet het!!!
dus dank, zonder jullie hulp was dit niet gelukt
12 jaar
nou ja je hebt wel geleerd hoe het nu moet.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar