Volkswagen Caddy: DSG olie verversen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Ik rij alweer 70.000 met mijn Caddy en dus hoog tijd om de DSG olie te verversen. (om de 60.000)

Nu heb ik me al aardig ingelezen en de gangbare methode is van onderen te over vullen, om vervolgens het overtollige weer op de juiste temperatuur af te tappen. Daarvoor is een vag-com uitlees apparaat nodig om de juiste temperatuur te bepalen en een speciale vulslang (VAS 6262)

o.a. hier heb ik me ingelezen. http://forums.tdiclub.com/showthread.php...


Maar hier http://www.myturbodiesel.com/1000q/multi... kwam ik een andere methode tegen die volgens de auteur zelfs beter kon zijn.

Factory fill method vs. measure-refill method of adding fluid to the DSG transmission

Both the factory fill method and measure-refill method are listed in the procedure section. Professional VW specialists who have serviced well over 100 DSG transmissions say that the measure-refill method works even better than the factory method because the factory method often results in the fluid level being up a little bit too low. In other words, even with a level car, he always drains 4.5 L and only adds back about 4.0 L if using the factory method. Other people have done it the factory way and reported that only a little bit of fluid came out after adding 4.5 L back in. It's unlikely that all the transmissions are overfilled from the factory so this must mean that the measure-refill method is just more consistent. It's your transmission and your decision which method to follow.

The measure-refill method is: measure how much you drain and if it's 4.5 liters (+/- 0.1L) your transmission isn't leaking or overfilled. Then just add back the same amount plus another 0.1 L to account for the filter and filter housing. This does not waste any fluid.

Bij deze methode kan de olie ook via het gat van de oliefilter ingebracht worden waardoor geen speciale slang en ook geen speciale uitleesapparatuur nodig is. (A top fill is recommended with measure-refill. ) En dus kan ik deze methode ook zelf uitvoeren lijkt me.

Nu wil ik me er wel aan wagen, aangezien ik op marktplaats 6 flessen DSG olie gekocht heb voor slechts 40 euro.. maar ik zit nog wel met wat onzekerheid.

1. heb ik de juiste olie gekocht, G 052 182 A2 houdbaar tot 23-07-2013. ik heb een 6 traps dsg bak uit 2006.

2. De auteur van het TDI forum heeft een 06 Jetta 2.0T Pkg2/DSG. en ik vraag me af of die DSG bak wel dezelfde is als van mijn Caddy, en of er evenveel olie ingaat.

3. Bij de measure-refill methode vult men het volume terug wat eruit komt mits er 4,5 liter uitkomt, maar zou het niet beter zijn om hetzelfde gewicht terug te gieten ipv hetzelfde volume aangezien het volume kan verschillen bij verschillende temperatuur. Tevens kan ik het gewicht van de olie die nog in de oude oliefilter zit makkelijker bepalen dan het volume.

4. klopt het dat je via de oliefilter ook de olie erin kan krijgen ? Is er niet een oliepomp of zo die dan mee moet draaien?

5. is er een andere reden waarom ik me hier beter niet aan kan wagen als ik exact hetzelfde gewicht aan olie erin giet als eruit komt?

jorden5871

Geplaatst door jorden5871 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

De juiste manier is: Filter vervangen en dan aftapplug los en vloeistof weg laten stromen, dan de plastieke overlooppijp verwijderen (imbus), er komt nu nog een paar liter uit. Dan plastieke pijp weer monteren en dan 6 liter vullen door de aftapplug, dan plug erop doen en de motor stationair laten draaien en een paar seconde de D of de R versnelling inschakelen, en dan bij een bakolietemperatuur van 35-45 graden de plug weer loshalen (MET DRAAIENDE MOTOR) en dan wachten totdat het druppelt en dan plug monteren en dan klaar.

Ik weet niet of je hem makkelijk kan vullen via het gat van de oliefilter maar mocht dit wel zo zijn dan doen wat ik hierboven zei en dan 6 liter vullen via filtergat en dan alles monteren en dan ook ff die versnellingen inschakelen met draaiende motor en dan voelen aan de bak hoe warm hij is, moet ongeveer 35-45 graden zijn en is ongeveer hetzelfde als je douche straal dus is niet zo moeilijk om dat te bepalen en dan met draaiende motor de plug verwijderen (plastieke pijpje zit nu al gemonteerd) en wachten totdat hij druppelt en dan klaar.

jorden5871 (0), 12 jaar geleden

Ja ik ga het denk ik maar zo ga proberen. De olie er van bovenaf in laten lopen, nieuwe filter erop, starten en als de bak iets boven lichaamstemperatuur komt dan moet het goed zijn. Plug eruit tot hij begint te druppelen en er weer er in (met draaiende motor.) Wel alles goed waterpas zien te krijgen eerst.
Zit er nog verschil tussen de olie van een zes en zeven traps DSG bak ?

jorden5871 (0), 12 jaar geleden

De klus is geklaard maar de volgende keer laat ik het doen.
Het is dat ik de olie goedkoop had anders had ik vier uur voor een paar centen staan werken.
Het vullen via het filtergat duurde ongeveer een uur, het waterpas zetten van de auto ook, en het vrijmaken van de oliefilter en opruimen ook nog eens twee uur. Bij de DSG dokter kost het 177 euro meen ik filter + olie vervangen.
Ik heb met een handwarme versnellingsbak de vul/aftapplug er uitgedraaid tot het miezerstraaltje overging in druppels, bij draaiende motor.
Ik heb 5, 75 L weer terug in de zes flessen die er in gingen. Misschien zit er dus iets te veel in in de bak nu, maar dat zal met alles wat nog aan de filter en vergiet + platte bak zit niet veel meer dan 100 ml zijn.
Ik heb het idee dat de bak iets fijner schakelt, de overgang van een naar twee lijkt soepeler te gaan.
Het was wel tijd na 170.00 km om de olie eens te verversen in ieder geval..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.