Volkswagen Golf: Distributieriem

Bouwjaar: 1999

Hoi,

ik wil binnenkort de distributieriem van een AGN motor (1.8/20V)vervangen. Km-stand is 120000.
Waar moet ik op letten, en moeten zowel de spanrollen als de waterpomp vervangen worden?
En misschien hebben jullie nog wat handige tips zodat deze klus een eitje wordt.

Frank

Frank3168

Geplaatst door Frank3168 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

1 (0) PRO, 18 jaar geleden

een eitje word het zeker niet als het de eerste keer is.
ik zou de distributieriem, spanrol, spanelement!!! (hiermee word de spanrol gespannen!!!) en evt waterpomp verv (zijn 3 m6 schroeven) komt wel eens voor dat de plastic schoepen loslaten of dat de pomp speling heeft. Waterpomp kost 50euro orgineel)
verder de 7 motorsteunbouten omdat dit rekbouten zijn en de 4 inbousbouten van de poelie (omdat je ze bij vastdraaien de kop dol draait) niet de 12kant 19 losdraaien voor de poelie want dan heb je de krukastandwiel ook in de handen. 4 inbousbouten losdraaien

gr vw monteur

ik zou het rechterwiel opbokken en de krik onder het carter zetten, kun je met de hoogte spelen voor de onderste motorsteun weg te pakken

mark7251 (0), 18 jaar geleden

hoi frank ik zou niet te lang wachten met vervangen want bij mijn golf zelde motortype is bij 124000 de riem de tanden eraf resultaat 20 kleppen krom en zoals lange frans al zegt vervang die waterpomp bij mij was het kunstof schoepenwiel verpulverd .de auto was trouwens in onderhoud bij de dealer

1 (0) PRO, 18 jaar geleden

dan zal wel een of andere leerling monteur aan je auto hebben gewerkt want normaal verv we die riemen tusse de 90 en 120.000km
wordt echt wel goed opgelet, althans bij ons teminste

gr

spcar (0), 18 jaar geleden

Toch wordt de distrib. riem niet altijd bij 120.000 vervangen, voor een 1.6 16v (2002) benzine gaf een VW dealer deze reactie;
"Bij dit motortype is het niet door VW voorgeschreven dat de distributieriem bij een bepaalde km-stand preventief wordt vervangen. De staat van de riem wordt bij een dealer (zoals wij zijn) elke onderhoudsbeurt gecontroleerd op slijtage en zo nodig vervangen. Het is dus heel goed mogelijk dat de riem van uw auto inderdaad niet vervangen is geweest: een distributieriem van een benzinemotor zoals uw auto heeft, kan gewoon veel langer mee dan een riem van een tdi-dieselmotor."

ik weet niet hoe dit is voor een 1.8 20v

Frank3168 (0), 18 jaar geleden

Hoi,

allereerst, bedankt voor jullie reacties!
Heb vandaag de distributieriem vervangen ( eerste keer voor mij bij Golf 4).
Dit heb ik allemaal vervangen:
Distributieriem (gewoon omdat hij 120.000 heeft gelopen)
Spanelement compleet (rolletje rammelde en ik twijfelde aan de hydraulische stoter)
Spanrol (had speling)
Waterpomp ( had speling en er waren schoepen afgebroken)
Bovenste deel distributiekap (was een stuk afgebroken)
Verder ontdekte ik dat de S-vormige harde kunststof slang tbv carterontluchting gescheurd was daar waar hij in in het blok gestoken zat. Dus deze ook vervangen.
Nou....... het was een hele klus, maar hij loop weer perfect, en kan er weer 120.000 km tegen.
Heren, bedankt!!!

O ja, nog even een vraagje: hij loopt goed, maar kan ik met VAG-COM nog controleren of alles ook goed getimed is e.d.

Groet, Frank

1 (0) PRO, 18 jaar geleden

dat klopt spcar.
zo word het voorgeschreven jah.
maar er zijn ook motoren 1.416V AHW motor die de riem krijgen bij 50.000 vanwege de plastic spanrollen.
1.6 16V zijn goede motoren maar toch max 120.000 aanhouden of max 6j. je kan hem ook laten liggen maar als die springt ben je verder en stukken duurder van huis. dingen als distributieriem kun je beter een jaar tevroeg verv als te laat. en z'n 1.6 16V is een makkie.

gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.