auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: Distributieriem vervangen: paar vraagjes

Bouwjaar: 1996, Motorcode: 1.8 ADZ

Ik wil binnenkort de distributieriem vervangen. Een paar vragen:

- is er speciaal gereedschap nodig om de spanrol te kunnen spannen
- Conti heeft 2 kits van riem en spanrol: de CT848K1 en CT848K4. De K4 heeft extra een bout, moer en ring. Iemand enig idee waar deze voor zijn?
- de waterpomp wordt weliswaar niet aangedreven door de distributieriem, maar door de geribde riem die er toch ook af moet. Heeft het zin om de waterpomp preventief te vervangen? Er staat nu 165dkm op de teller.

Bedankt,

Marcel

Geplaatst door

dupl-u-11089-5dd147ee73b36+maars (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als ik me niet vergis heb je een spanner nodig om de spanrol te spannen.
de extra bout ring en moer zijn om die van de spanrol te vervangen
en je waterpomp meteen mee vervangen is zeker geen slecht idee.


succes

blijegeit 0
badge

17 jaar

Klopt.heb je spannertje voor nodig,en let op dat het tussentandwiel van de ontsteking niet van tijd raakt bij het erop leggen van de riem.

ricky 10
badge

17 jaar

Ok, zo'n sleuteltje heb ik niet. Kan ik 'm zelf maken, stukje metalen strip, gaatjes erin op de goede afstand, en boutjes erdoor? Of zal dit te slap zijn?

Ik zit voor de onderdelen even te kijken op autoteile.cc (duitsland), ze hebben daar waterpompen van Meyle en Ruville voor ongeveer dezelfde prijs. Aan/afraders? Trouwens, vreemd genoeg zijn de versies met behuizing en stuk goedkoper dan zonder de behuizing, vreemd!

[quote=maars]Ok, zo'n sleuteltje heb ik niet. Kan ik 'm zelf maken, stukje metalen strip, gaatjes erin op de goede afstand, en boutjes erdoor? Of zal dit te slap zijn?[/quote]
Dan zul je hele dunne boutjes moeten hebben want de gaatjes zijn heel klein.
Je zou het ook kunnen proberen met een dun haaks punttangetje,want je hoeft niet zo heel veel kracht te zetten bij het spannen.

ricky 10
badge

17 jaar

Dan nog een vraagje over het afstellen van de ontsteking: ik heb even gekeken hoe eea nu staat. Volgens de vraagbaak moet je de ontsteking afstellen op een kerf op het vliegwiel, zie plaatje:

[url=http://imageshack.us][img]http://img503.imageshack.us/img503/135/k...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/g.php?h=503&i=ker...][img]http://img503.imageshack.us/img503/135/k...[/img][/url]

Als ik met de stroboscoop belicht zie ik dat gekartelde boutje wel, en een stukje verderop een soort recht lipje (links op tekening), maar het kerfje daartussen is onzichtbaar. Kwestie van tippex in stilstand?

Verder verspring het beeld nogal, staat niet 100% stil, het gekartelde boutje wandelt een af en toe door de gehele kijkopening. Is dit normaal, of moet het beeld echt keihard vaststaan?

Beeld verspringt altijd wel een beetje,maar niet zo erg dat het merktekentje dan wel in beeld is en dan weer niet.
Je kunt ook eventueel de merktekens van de krukaspoellie gebruiken.Of anders gewoon ff aftekenen op de plek van het niet meer zichtbare merkteken.

ricky 10
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.