Volkswagen Golf V: Diverse problemen Golf V 1.6 FSI Sportline

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 FSI type: BAG

Hoi,

ik heb een paar vragen over mijn Golf:

1) Als ik optrek begint de auto behoorlijk te trillen. pas als ik het gaspedaal weer loslaat, of de trekkracht is verdwenen dan verdwijnt ook het trillen. Het is net alsof het de wielen zijn die niet goed uitgebalanceerd zijn. Nu trillen deze ook wel een beetje, dus daar moet ik nog mee langs de specialist.

2) Ik woon in een dorp vol met drempels. Steeds als ik een drempel oprijd, en dan vooral erg langzaam, hoor ik van de voortrein een klok-geluid. OOk als ik een onregelmatige weg rijd, dan hoor je het steeds terugkerend achter elkaar, dus echt klok-klok-klok. Alsof er een schokbreker rammelt ofzo. Iemand hier bekend mee? Misschien ook een probleem zoals bij de Golf 4 en Passats en dergelijke.

3) Ik heb het afgelopen jaar veel contact gehad met PON en mijn rechtsbijstandsverzekering over het feit dat mijn motor bij de start (meestal koude maar nu ook steeds vaker bij warme) een ontzettende ratel geeft. Pon wil hier niets aan doen, terwijl het bij de Touran een coulance betreft (met dezelfde BAG-motor). Het probleem schijnt veroorzaakt te worden door de kettingspanner of de nokkenasversteller (motor heeft een distributieketting).
Kunnen jullie mij vertellen wat het probleem precies kan zijn (is het nu de nokkenasversteller of de spanner), en wat houdt de reparatie in. Ik ben zelf redelijk handig en mijn schoonvader is altijd automonteur geweest. Heb ik dan ook speciaal gereedschap nodig? Eerlijk gezegd ben ik niet van plan naar de dealer te gaan aangezien ze mij niet serieus nemen met deze klacht. Ze sturen mij van het kastje naar de muur, maar tegemoet komen niet dus. Vandaar dat ik deze klus zelf wil klaren.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Frank

Geplaatst door

frank2707 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien dat 1 en 2 in contrast met alkaar staan, baksteun/motorsteun/stabilisatierubbers/draagarmrubbers..iets in die geest. ?

Speedrazor 0

17 jaar

Ja dat zou mischien wel kunnen. Wat mij opvalt is dat als ik het motorblok aan de bovenzijde vastpak (aan de kunststof afdekkap), dat ik dan vrij makkelijk de motor van voor naar achter kan bewegen. Wat dat betreft zou je denken dat er misschien een motorsteun defect is. Ik heb op diverse sites al wel gezien dat bij de Touran de rechtse motorsteun vervangen is onder garantie. Zegt jullie dat iets misschien? Mijn golf is van 02-2004, dus van de eerste lichting Golf V 1.6 FSI. Echter heb ik meer het gevoel dat het juist de linker steun zou zijn, omdat daar de meeste beweging te zien is.
Hoe controleer ik het beste een motor- of baksteun?

Frank

frank2707 0

17 jaar

1).Lijken mij de binnendste homokineten van de aandrijfassen versleten.

2).Koppelstangetjes van de stabbalisator hebben waarschijnlijk speling.

3).Distributieketting bij deze motor zou ik niet aan gaan beginnen,weet niet hoe technisch je bent,maar bij weinig ervaring niet aan beginnen! Je hebt ook speciaal gereedschap nodig (nokkenassen blokkeren),en het hele zooitje moet uit elkaar (carterpan,zijdeksel,egr,uitlaat,enz),is best veel werk.
Ze zeggen dat het ratelen komt door het krukastandwiel,deze is ook vaak ingesleten,waardoor de ketting niet goed in de tanden valt,maar ik vervang altijd het hele spulletje en verdenk eigenlijk meer de spanner als oorzaak.

Ricky

P.s. Dat je de motor zo heen en weer kan schudden is normaal,als je maar geen bijgeluiden hoort.

ricky 10
badge

17 jaar

Ik vind wel dat je vaak in herhaling valt wat betreft je ratelende fsi.
Laat die reparatie toch eens een keer uitvoeren als je dat geratel zat bent.
Elke vw dealer weet precies wat er vervangen moet worden.

Benny Vee 0
badge

17 jaar

Ja sorry, maar ik ben zo lang aan het touwtrekken geweest met PON; ik moest eerst een goed antwoord van ze krijgen (wat ik trouwens nog steeds niet heb gekregen). Maar je hebt helemaal gelijk, ik zal het moeten laten oplossen. Ik ben alleen niet meer zo gecharmeerd van de VW-service. Iemand interesse om deze klus te gaan klaren?

frank2707 0

17 jaar

Afgelopen donderdag ben ik naar een echte bandenspecialist gegaan en alle banden eens goed bekeken. Ik had ongeveer een jaar geleden 4 nieuwe banden laten monteren bij Kwikfit, type Goodyear F1 17/245/45 op de orginele Zandvoort velgen. De auto is daar toen ook uitgelijnd aangezien de oude banden aan de voorzijde van binnenuit sterk versleten waren.
Nu, minder dan een jaar later blijkt dat de Goodyears ook precies op die plaats zo ver versleten waren dat ze alweer vervangen dienden te worden. In totaal nog geen 15000km mee gereden!!
Ook bleken alle wielen in onbalans te zijn, bij 1 moets er 40 gram lood bij!!
Goed.....ik maar opdracht gegeven om de voorbanden te vernieuwen, nu Dunlop Sportmax 17/245/45. Deze hebben niet het V-profiel wat waarschijlijk ook veel minder rolgeluid zal geven. Daarna de auto op de uitlijn bank. Bleek de afstelling helemaal fout te zijn. Stond meer dan 4 mm verkeerd. Ook bleek dat rechts-achter een afstelling nodig had. Dit is allemaal afgesteld, en nu rijdt de auto weer als nieuw! Niet meer trekken naar 1 kant (was al vanaf dat ik bij Kwikfit weg reed een jaar terug), en ook niet meer trillen bij optrekken. Bij nadere inspectie bleek ook dat de voorbanden gigantisch veel hoogteslag hadden, echt voelbaar met de hand als je over het loopvlak heen wreef.
Nu blijkt ook nog eens dat de Goodyears die gemonteerd waren door Kwikfit niet voor de europesche markt bedoeld waren. Ze waren made in China en hadden geen EU goedkeur. Ook het gebruikte rubber blijkt van veel mindere kwaliteit te zijn dan de eu banden.
Mijn leer voor de volgende keer, toch maar naar de echte specialist!
Voor het nokkenasverstellerprobleem heb ik een afspraak staan bij de VW-dealer (een andere dan waar ik tot nu toe geweest ben) voor aankomende week. Hier erkende ze eindelijk het probleem, wat me een stuk meer vertrouwen geeft. Nu maar hopen dat hij wil rammelen als zij hem 's ochtends gaan starten.
Het rammelende geluid vanuit de voortrein is nog niet gevonden, alhoewel dat wel wat minder lijkt nu er 2 nieuwe voorbanden op liggen. De schokbrekers zijn ook nog getest afgelopen donderdag en deze waren 100% in orde op de testbank.
Al met al weer heel wat opgeschoten en een goede leer voor de volgende keer opgedaan.

frank2707 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.