Volkswagen Golf IV: Doorslippende Multiriem bij koude start

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8T AUM

Ik heb een Golf 4 waarbij de multiriem doorslipt bij koude start en voornamelijk als het ook koud is buiten. Wanneer de motor warm is, is dit niet het geval. Ook typerend is dat de riem niet direct doorslipt wanneer de startmotor aanslaat, maar een fractie later. Er is onlangs een nieuwe multiriem opgekomen, maar voor die vervanging deed hij het ook al.
Is dit simpelweg de spanner of is dit misschien een bekend probleem met een andere oorzaak?
Ooit heb ik eens gelezen dat er een vrijloop zit op de dynamo die bij de start geactiveerd wordt. Is dat waar en zo ja; zou deze kapot kunnen zijn?

Jim_S

Geplaatst door Jim_S (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Indien hij even piept of sjierpt, kan het ook de spanner zijn.. Of een poulie die niet meer 100% recht is ?

Jim_S (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je reactie!
Het geluid typeert zich niet echt als piepen of sjierpen, tis meer het geluid van even doorslippen. Ik ben particulier en doe veel onderhoud zelf en ik kan wel alles loshalen en voelen of iets zwaar draait of kijken of de spanner voldoende spant, maar ik heb geen vergelijk van hoe het zou moeten zijn. Vandaar mn vraag. Misschien was het een bekend probleem.

danny-c (0) PRO, 13 jaar geleden

vrijloop polie alternator werkt zoals volgt, de riem trekt de alternator mee in toeren, vertraagd de riem ( gas lossen) moet de alternator uitlopen ( remt niet af met de riem) als je enkel de polie vast neemt vd alternator draait de alternator langs de ene kant mee, langs de andere kant moet de polie los draaien met weinig weerstand

Jim_S (0), 12 jaar geleden

Inmiddels zijn we weer een jaar verder. Het spanelement op de multiriem is vervangen (06A903315E).
Maar zoals jullie wel zullen raden; het probleem is nog steeds niet verholpen.

Het doorslippen van de riem gebeurt alleen bij koude start en koude motor bij relatief koude temperaturen. In de zomer heb ik er bv. geen last van. En als de motor eventjes heeft gelopen en ik start opnieuw, dan heb ik er ook geen last van. Dus enkel als er wat meer wordt gevraagd.
Nu heb ik van een monteur vernomen dat er wel eens een soort olie werd gespoten op de multiriem. Dat lost het probleem van het even doorslippen niet op, maar je hoort het daarna niet meer.
Het is dus meer een noodoplossing dan een echte oplossing in mijn ogen.
Iemand alternatieven?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.