Volkswagen Golf IV: Drukprobleem koelvloeistof HELP!

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI

Hopelijk weet iemand de oplossing voor mijn probleem:

Sinds 2 weken de eigenaar van een Golf IV TDI, 85kw/115pk 6-bak, motorcode AJM, 217.000km en volledig dealer-onderhouden.
Meteen na aankoop bleek de waterpomp defect, deze incl. riemenset laten vervangen.

Naast dit probleem ben ik erachter gekomen dat er koelvloeistof via het overlooptankje eruit wordt gegooid.
Dit lijkt mij een oorzaak van een te hoge druk in het systeem of een te lage tegendruk van de vuldop.

De vuldop is vervangen, maar het probleem blijft aanwezig.
Het systeem trekt vacuum bij een koude motor.

Te hoge druk in het systeem zou bij mijn weten alleen door een koppakking kunnen worden verklaard, die uitlaatgassen het koelsysteem inblaast.
- koelvloeistof vertoond geen sporen van olie;
- koelvloeistof vertoond geen sporen van CO (CO-test uitgevoerd);
- geen extreme drukopbouw kunnen waarnemen op de slangen;
- geen witte rook of zoetige geur;
- olievuldop vrij van koelvloeistof;
- oliepeilstok vrij van koelvloeistof;

Ik snap het niet meer, en om nou toch de kop te gaan lichtten om er straks achter te komen dat het probleem nog steeds aanwezig is vind ik een te groot risico...

Hopelijk kan iemand een mogelijke verklaring geven! BVD!

Tripkabouter

Geplaatst door Tripkabouter (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Blijft de thermostaat niet dicht zitten?

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit is duidelijk een koppakking.......

Jos.

Henkk (0), 16 jaar geleden

indd ik denk het ook miss doordat de waterpomp defect is geweest de temperatuur toch te hoog is geweest.......het hoeft maar minimaal lek te zijn en je hebt al problemen.

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

Het heeft eigenlijk niets met die waterpomp te maken, dit is gewoon pech, ofwel een kwaal van met name de AJM motor. Deze vervang ik dikwijls hier. Belangrijk is dat de kop bij vervanging van de pakking uit elkaar gehaald en gevlakt word.

Jos.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.