auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Lupo 2001: EGR klep vervangen, MIL blijft

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: APE, Motorinhoud (cc): 1398, Vermogen (kw): 55

Ik kreeg een foutmelding welke Lambda sensor 2 leek aan te wijzen (Line 1 sensor 2), maar na een betere diagnose tool gebruikt te hebben (door een APK station) kwamen er 3 storingen over de EGR functie naar boven.

Omdat dit een altijd door garages onderhouden auto is en de EGR klep niet verstopt zat, ben ik uit gegaan van een defecte EGR klep en heb ik een ander getest exemplaar uit de sloop er recent in gezet.
Morgen heb ik de beschikking over een diagnose tool om de auto uit te lezen en de fouten uit de ECU te wissen.

Mijn 1e vraag is deze:
Tot nu toe kon ik op geen enkele wijze het MIL (gele lampje 'Check Engine') uit krijgen.
Zou dat uit moeten gaan na dat ik de fouten gewist heb en de motor heb gestart of moet ik nog ergens rekening med houden voor dat MIL dooft? (Bijv. inleren EGR en hoe doe ik dat? Of moet ik eerst een stuk rijden? Iets anders?)

Ze schijnen al zo'n 10 jaar rond te hebben gereden met de storingen in het EGR systeem en de MIL 'aan' in de dashboard (...).
Ik zag in de reparatie geschiedenis dat het probleem begonnen moet zijn binnen een jaar na het vervangen van de katalysator (voor een originele nieuwe, kostte € 249,-), de lambda sensor er achter (originele € 105,-) en de EGR klep zelf (ook originele € 154,-).

Behalve dat het een vaag verhaal is dat de monteur beweerde dat het lampje (MIL) niet uit kan, vanwege CO waarden bij de APK, (onzin, de auto is gekeurd en CO is goed en de emissie onderdelen dus nieuw) snap ik ook niet hoe dit binnen een jaar EGR storingen kan gaan geven, terwijl de auto gewoon goed blijft rijden alle 10 jaar (en ook niet waarom de eigenaar zoveel vertrouwen had dat hij de onzin geloofd... En nog steeds!).

Ik vraag mij daarom ook af of het mogelijk is dat de auto al 10 jaar in de noodloop functioneert (...) of suggereer ik nu ook omzin?

Ik weet niets van VAG auto's en kan geen hoge kosten maken. Maar ik heb beloofd dit uit te zoeken tot het lampje (MIL) uit is.
Dus laten we dit zien als een uitdaging VAG kenners!?
Wie kan mij wat zinnigs adviseren hierover of wat tips mee geven?
De missie is dus het MIL gedoofd krijgen (en niet door het stuk te slaan) 😏

Mijn dank is groot.

. .

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

O ja. Iemand ga mij ook het advies de waarden van de lambda sensor te controleren, omdat deze toch defect zou kunnen zijn.
Dat is dus al iets, maar als dat zo is dan is deze nieuwe originele sensor van € 154,- euro dus binnen 12 mnd al defect geraakt. Dat zou toch abnormaal zijn? 🙄

Excuus, € 105 euro kostte de sensor.

Toch de moeite waard om de livedata van de lambdasensor te controleren. Zelf heb ik bij een voertuig nog geen 14.000 km/8 maanden geleden een nieuwe lambdasensor gemonteerd (origineel). MIL-lampje heeft nimmer gebrand (tijdens draaien van de motor) en toch de sensor defect. Was overigens geen VW.

atte 15
badge vip badge

1 jaar

Het is vaak lastig in te schatten heb ik geleerd en meten is weten hè.
Bedankt voor de bijdrage.

EGR kleppen gaan wel vaker stuk, deze moet je inderdaad wel inleren met bijvoorbeeld VCDS. Lees het ook eens uit met VCDS, wellicht komen er dan andere foutcodes tevoorschijn.

Dank voor de bijdrage.
Inmiddels het opgelost maar anders dan u aangeeft (zie oplossing)

Oplossing:

Het volstond na het vervangen van de EGR klep met een ODB2 apparaatje op de ODB2 aansluiting onder de asbak de foutcodes te wissen en de auto even een tijdje stationair te laten lopen.
Ik denk dat het eerst moeilijke starten en onregelmatig lopen de noodloop mode was. Maar toen ik dit even liet gaan duurde het slechts een paar minuten voordat de boel rustiger en uiteindelijk heel rustig en stabiel ging draaien.

Motor gestopt en ECU weer uitgelezen. Geen fouten meer, dus weer gestart. Ging nu prima en gas geven en met iets of meer of minder gas geven bleef het ook keurig op en neer gaan.

Vervolgens stationair laten lopen wat nog een enkele overslag liet horen en zien (op de toerenteller) maar dat was 10 minuten later toen de motor warm was ook over.

Geen MIL meer op zien lichten en ook de 3e keer uitlezen van de ECU geen foutcodes meer gemeld.

De volgende dag met koude motor weer gestart en ging ook uitstekend net als 50 kilometer rijden.
Ik heb de EGR klep dus niet hoeven inleren en het brandstof verbruik is ook niet te hoog.
Vermogen van deze 1.4 16v is ook weer goed. Met 100 km uur tegen windkracht 5 op door trekken naar 120 km / u ging prima, net als met 90 km / u de tunnel in en beneden gekomen optrekken naar 120 tegen de helling op.

Ik zeg 'Missie geslaagd!'
Wel kreeg ik het advies van een ervaren VW monteur bij een volgende APK of onderhoudsbeurt weer uit te lezen vanwege de mogelijkheid dat er een foutmelding over de lucht brandstof verhouding gaat verschijnen en hier eventueel weer het MIL bij kan gaan oplichten.

Dat zou dan aan de MAP sensor liggen (deze schijnt op de Luchtmassa Meter bij het luchtfilter te zitten).
Dit is voor alsnog niet het geval.
Het oude autootje rijd weer opmerkelijk goed voor de leeftijd.

Ik dank ieder voor diens bijdragen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.