auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Bora: Elektrisch raam los bestuurderskant

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDi

Hallo, Gisteren hoorde ik het raam uit het mechanisme vallen toen ik het omhoog wilde doen.
Het mechanisme maakt een knarsend geluid, alsof het over het raam heen krast, niet lekker !

Ik heb vanochtend de deurbekleding er af gehaald en heb in de metalen plaat die dar weer achter zit alle bouten verwijdert.
Toch wil die plaat er niet uit. Ik heb op dit forum gezocht naar met mensen met hetzelfde probleem, maar nergens is een antwoord te vinden.

Achter de metalen plaat kan ik nog net zien dat er in de linkerbovenhoek en los metaaldraadje hangt en er en stukje plastic is afgebroken, waar waarschijnlijk dat metaaldraadje aan vast hoort te zitten.

Kan ik eigenhandig die metalen plaat los krijgen, of moet ik de bora naar de dealer brengen?
Naar mijn idee werkt de elektrische motor nog goed, maar moet dat plastikje vervangen worden.

Het raam ligt helemaal onderin, dus ik krijg het ook niet meer naar boven. volgens mij zit het dan toch nog wel aan het mechanisme vast...

Alvast bedankt voor een reactie.

Geplaatst door

rhoekstra (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is een bekent probleem, reparatiesetjes zijn hiervoor verkrijgbaar. Gezien het een klus is lijkt het mij verstandig dit uit te besteden zo duur is het nou ook weer niet.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Bedankt. Hoop inderdaad dat het niet te duur wordt. Uurtarief bij de dealer is ook niet niks.
Morgen maar meteen een afspraak maken dan.

rhoekstra 0

16 jaar

Hallo,
je kan het raam waarschijnlijk met de hand omhoogtrekken en eventueel tot op hoogte van de zwarte plastic inspectiegaten in de ijzeren plaat. Door die gaten kan je de beugels die op de ruit zitten losdraaien en kan je de ruit volledig naar boven trekken, eventueel uit de deur kantelen. Om de plaat eruit te krijgen, moet je eigenlijk de deurkruk aan buitenzijde en het slot losschroeven. Dat komt samen met de plaat er mee uit.
De rest is wel eenvoudig te herstellen... Succes!

joëlcotech 0
badge

16 jaar

[quote=joëlcotech]Hallo,
je kan het raam waarschijnlijk met de hand omhoogtrekken en eventueel tot op hoogte van de zwarte plastic inspectiegaten in de ijzeren plaat. Door die gaten kan je de beugels die op de ruit zitten losdraaien en kan je de ruit volledig naar boven trekken, eventueel uit de deur kantelen. Om de plaat eruit te krijgen, moet je eigenlijk de deurkruk aan buitenzijde en het slot losschroeven. Dat komt samen met de plaat er mee uit.
De rest is wel eenvoudig te herstellen... Succes![/quote]
Ja,ja..........En jij denkt dat iemand die niet met auto's op de hoogte is, dit even loshaalt, nog afgezien van de vraag of deze daar uberhaupt wel het goede gereedschap daar voor heeft.........


Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Afgezien van gereedschap..... geen kennis = meer stuk maken dan eigelijk de bedoeling is of dat het al was.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

O.K.
Naar de professional dus! Ik wilde de arme man wat verder op weg helpen...
Als de plaat eruit is, moet je toch toegeven dat het moeilijkste voorbij is, of ben ik daar verkeerd in?
Sorry pro...

joëlcotech 0
badge

16 jaar

[quote=joëlcotech]O.K.
Naar de professional dus! Ik wilde de arme man wat verder op weg helpen...
Als de plaat eruit is, moet je toch toegeven dat het moeilijkste voorbij is, of ben ik daar verkeerd in?
Sorry pro...[/quote]
De bedoeling is goed... maar het is niet zo simpel als wij hier interpreteren. Ik heb in het verleden en nu nog heel wat van deze klusjes af moeten maken van mensen die dachten dit zo even te kunnen doen, met vaak meer schade dan eigenlijk de bedoeling was........

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

[quote=paulkelder][quote=joëlcotech]O.K.
Naar de professional dus! Ik wilde de arme man wat verder op weg helpen...
Als de plaat eruit is, moet je toch toegeven dat het moeilijkste voorbij is, of ben ik daar verkeerd in?
Sorry pro...[/quote]
De bedoeling is goed... maar het is niet zo simpel als wij hier interpreteren. Ik heb in het verleden en nu nog heel wat van deze klusjes af moeten maken van mensen die dachten dit zo even te kunnen doen, met vaak meer schade dan eigenlijk de bedoeling was........

Gr. paul[/quote]
Helemaal mee eens Paul..........

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Moi,
Misschien is de topicstarter heel goed in staat om dit klusje te klaren. Dan is voor hem de bijdrage van Joëlcotech zeer hulpvol! Waarschuwingen zijn altijd op z'n plaats, zeker!! Maar wees dan [i]daarin[/i] ook wat specifieker, lijkt me.
Groet,
Bert

Treb 0

16 jaar

[quote=Treb]Maar wees dan [i]daarin[/i] ook wat specifieker, lijkt me[/quote]
Specifieke schades 1) lakschade rondom het slot. 2) Krassen portierruit veroorzaakt tijdens het demonteren van de plaat. 3) kunstof deel afgebroken van het slot. 4) draadboom beschadigd. 5) Plaat verbogen door onjuiste demontage....... Wil je dit allemaal voorkomen moet je de DE /montage een keer gezien hebben.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Bij de Golf IV, kun je het slot ook aan de binnenkant losmaken van de plaat. Daarvoor moet je twee kunststof 'klembusjes' naar binnen drukken. Het weer monteren hiervan is wel wat lastig, maar het voorkomt de schade zoals hierboven genoemd. Voor een handige doe-het-zelver is het wel te doen, maar reken er maar op dat je een zaterdagochtend bezig bent.
Nog een linkje:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id...

dutch123 235

16 jaar

Allen erg bedankt voor het reageren.

Een dergelijk bericht als dat van joëlcotech was ik toch naar opzoek!
Ik doe redelijk veel zelf, uiteraard met beleid... dus ik wilde weten hoe het in zijn werk gaat.

Zo ver als het fotoverslag van dutch123: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id... was ik al gekomen.
Hier houd het voor mij op: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id...
Want ik kan door de kleine gaten achter de rubbertjes geen vat krijgen op het raam om het omhoog te drukken/tillen.
Als ik het raam elektrisch ga bedienen begint er een gekras in de portier waar je bang van wordt.
Waarschijnlijk loopt het metaalkabeltje langs het glas dit geluid te produceren.


Voordat ik straks het raampje beschadigd heb lijkt het mij inderdaad verstandig dit door een dealer te laten doen. Ik kon er bij blijven wachten, dus langer dan een uurtje zal het niet gaan duren.

Alle professionals en particulieren toch bedankt voor de reacties.

rhoekstra 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.