close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo 1.4 variant: extra sleutel programmeren

Bouwjaar: 1998

Probleem is dat er bij deze auto slechts een sleutel is.Een nieuwe bij laten maken en de IMMO kode uitgelezen, een nieuwe kode gekregen, maar we krijgen het met de VAG-COM van Priemus niet voor elkaar de sleutels aan en af te melden.De dealer is ons zeer behulpzaam, maar ondanks het opnieuw aanvragen van een kode lukt het ook niet met de VW apparatuur de sleutels aan en af te melden.Konklusie is dat er een nieuwe ECU gemonteerd moet worden.Dat is mij eigenlijk nog even te vroeg,maar heeft iemand een suggestie wat de oorzaak anders kan zijn?



Wat hebben we in eerste instantie gedaan?:we hebben een gefingeerd dealernummer ingevuld bij het afmelden van de sleutel.Dit nummer kan ik nu met mijn VAG COM niet meer wijzigen.De uitdraai die de jongens van de dealer hebben uitgeprint (storing geheugen afvragen)geeft bij alle nummers een ander dealernummer(schijnt in de apparatuur van hen te staan voorgeprogrammeerd, maar bij 17 (Instrumentenpaneel) en bij 25 (Wegrijblokkering) staat nog mijn ingevoerde dealernummer.



Bij de invoer van de pinkode geeft de dealercomputer aan: Sleutelaanpassing kan NIET worden uitgevoerd.Mogelijke oorzaken:



Verkeerde invoer in testapparaat.(Dit hebben ze voor de zekerheid nog een keer aangevraagd en ingevoerd, zonder resultaat}



Invoergegevens voor: datum, importeurnummer en dealernummer controleren in uw testapparatuur.



Kan dit doordat wij een gefingeerd dealernummer hebben ingevoerd de oorzaak zijn?Zo ja, dan zal er vast wel een mogelijkheid zijn om dit te corrigeren?



Graag jullie visie !

Geplaatst door

Siem Bijman (680)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,



Ik heb dit een tijdje geleden ook gehad.Nadat je de pincode hebt ingevoerd moet je hem dus kunnen aanpassen,echter ging dat ook bij deze auto niet.De klant wachtte erop en kon dus niet snel effe wat anders doen,zoals een ander kastje lenen van en andere auto.Hij is tot nu toe nog niet terug geweest voor dit probleem.



Denk wel dat het wegrijblokkerkastje defect is bij jou en mij probleem auto.Kan gebeurt zijn met het lassen aan de auto of een verkeerd opgestart(piekspanning),zodat je niet meer kan inloggen in de wegrijblokkeerkast.



Als de sleutels niet kan aanpassen/inloggen kan het een paar dingen zijn.

- Je hebt een verkeerde code gekregen (maar dit is al door de dealer twee keer aangevraagd,moet dus wel goed zijn)

- Kan geblokkerd staan,doordat je 3x een verkeerde code hebt ingevoerd.(lijkt me niet logisch)

- of de wegrijblokkeerkast is defect.



Het laatse denk ik dat bij deze auto het geval is.Aan je testkast ligt het echt niet.Op de zaak hebben we 2 testkasten VAG 1551 en VAS 5051 en met beide kasten lukte het niet.



Hou er ook rekening mee dat sommige nieuwe sleutels niet met juiste startblokkerings chip is uitgevoerd,waardoor je betreffende (nieuwe) sleutel niet kan aanpassen,heb dit al een paar keer meegemaakt.



Succes met de auto

alexander242 0
badge

21 jaar

Jij spreekt van een wegrijblokkering kastje.Is dit een apart kastje, los van de ECU? Ik begreep van de dealerjongens dat het een kostbare zaak was omdat er een compleet nieuwe computer in moest.



Het kan zijn dat er een paar keer een verkeerde kode is ingevoerd, maar dan moet hij toch na een paar minuten weer opnieuw ingevoerd kunnen worden?

Siem Bijman 680
badge vip badge

21 jaar

Hoi,



Ik las dat je de wegrijblokkering systeemcode 25 kon uitlezen,dit is dus een apart kastje.Anders ziet ie namelijk in het instrumentenpaneel verwerkt en dat is bij deze zo te zien niet het geval.Ik heb even bij ons gekeken (seat/skoda) wat zo kastje kost.Dit lag zo rond de 100,- euro.



Als je de geheimcode 3x verkeerd intoets staat ie geblokkeerd en moet vervolgens het contact voor 35 minuten onafgebroken aan staan.



Het kan ook zo zijn dat de importeur de verkeerde code toegewezen krijgt uit duitsland.Ik moest vandaag nog een nieuwe sleutel inleren voor ons ander filiaal.Deze hadden de code opgevraagd bij de importeur.Bij invoeren van de code kreeg ik het zelfde probleem die jij nu ook hebt.Ik zag toen dat er ook een label erbij zat waar de sleutelnummer en onder zwart vakje verbogen de geheimcode.Het bleek dus dat ik verkeerde geheimcode had gekregen.Waar het fout is gegaan weet ik niet,maar kan misschien ook bij deze auto ook zo zijn.



Bij aflevering van een nieuwe auto krijgt de klant dit labeltjes van de dealer.Hier staat dus het sleutelnummer op en onder een zwart vakje de geheimcode.Om de geheimcode zichtbaar te maken moet je dit open krassen en komt er een 4 cijferige code te voorschijn.Misschien heeft de klant dit labeltje nog ergens en kun je dus controleren of de code echt wel klopt.Anders zit er denk ik niks anders op dan een nieuwe kastje te bestellen en te programmeren.



suc6



groeten Alexander

alexander242 0
badge

21 jaar

Bedankt , ik ga morgen eens informeren naar een nieuw kastje.Je hoort er nog van.Wel een gedoe hoor met die computers van VW.Vandaag weer een zelfde Polo waar de intervalreset (hij staat op No2) niet terug te zetten is omdat er geen communicatie met de computer tot stand gebracht kan worden.dit moet ook zonder apparatuur te doen zijn, maar alles gaat prima tot het contact weer aangaat en er weer N02 staat.

Siem Bijman 680
badge vip badge

21 jaar

Nog effe een reactie op het terug zetten van de service interval.



Dit kan niet bij elk systeem gereset worden doormiddel van de testkast.Waarschijnlijk heb je polo gehad uit <97 (ongeveer).Deze heeft geen uitlees mogelijkheid en moet dus met de hand gedaan worden.



Werkvolgorde:



- contact aan.

- linker zwarte knop op het dashboard ingedrukt houden en contact weer uit zetten.

- er verschijnt nu "oel" in het scherm.

- nu de minuten knop van de digitale klok ingedrukt houden tot je strepen in beeld krijgt.(of van de analoge klok,de enkele knop indrukken).

- vervolgens nadat je strepen in beeld hebt gehad loslaten en daarna weer op één keer op linker zwarte knop drukken,er komt nu "INO1",weer de minuten knop indrukken tot je strepen krijgt.

- daarna nog een keer het linker zwarte knopje indrukken tot je "IN02"te zien krijgt,weer op de minuten knop drukken tot strepen krijgt.

- daarna contact aan en hij is weer helemaal gereset.



kijk dus goed even naar dit instrumenten paneel.Als je er zo één ziet bij VW/seat,moet je hem dus resetten met de hand.



suc6



groeten Alexander





alexander242 0
badge

21 jaar

Resetten zoals je beschrijft heb ik via Vivid / Olyslager etc. gedaan en dat lukte niet.Elke keer nadat ik de streepjes zag en weer op het rechter knopje drukte kwam er weer No2 op het scherm te staan.Of ik heb het niet helemaal goed gedaan, of hij onthield de reset niet vast in zijn computer.Want met onze apparatuur was er helemaal geen contact te krijgen met de autocomputer.En dat kan natuurlijk ook aan de testkast van ons liggen(Snap-On).



Wat betreft de Polo met de sleutelprogrammering: ik heb het uitbesteed aan de dealer en voor 245 euro moet het geregeld zijn.Dit is een hoop geld, maar als ik naar Renault kijk wat dat altijd kost om een extra sleutel te bestellen schrik ik er niet meer van.



Bedankt in elk geval voor je reakties.

Siem Bijman 680
badge vip badge

21 jaar

Eigenwijs als ik ben dacht ik vanavond ik probeer het nog eens opnieuw en met wat morrelen aan de stekker lukte het mij om op een gegeven moment de sleutels aan-en af te melden.Met de Vag-Com van Priemus kan ik nl. de datum aanpassen en met de pinkode van vorige week vrijdag (de 18e juli) kreeg ik het zonder opnieuw een kode aan te vragen toch voor elkaar.Scheelt toch een hoop geld....

Siem Bijman 680
badge vip badge

21 jaar

Top dat je toch nog voor elkaar hebt gekregen om de sleutels in te leren.Toch is dit nog steeds wel een raar verhaal.Hoeveel cijfers had de pincode?Bij een 4-cijferige code is deze voor altijd geldig.Bij een 7-cijferige code is deze maar 24 uur geldig.Gezien het bouwjaar moet het toch wel een 4 cijferige code zijn geweest,misschien kan je hier nog wat over vertellen.



groeten Alexander

alexander242 0
badge

21 jaar

Het was een 7-cijferige kode.Deze is inderdaad maar 24 uur geldig.Blijkbaar heeft het met de datum van opvragen te maken welke kode wordt gegenereerd.Dus op vrijdag 18 juli kreeg ik een pincode met 7 cijfers.Daarmee zou ik de sleutels moeten kunnen aan en afmelden.Aangezien het niet lukte (we hadden dit ook nog niet eerder bij de hand gehad)is de auto die vrijdag nog naar de dealer geweest die de kode voor ons had aangevraagd.Toen zij het ook niet voor elkaar kregen is er een nieuwe afspraak gemaakt en hebben zij een nieuwe pincode aan moeten vragen.Toen het opnieuw niet lukte om de sleutels aan en af te melden was de conclusie dat er iets met de wegrijblokkering aan de hand was en zou er dus een nieuw kastje besteld moeten worden.



Wij hebben de Vag-Com en die heeft blijkbaar het voordeel ten opzichte van de officiele VW apparatuur dat je de datum kunt wijzigen.Ik heb gisteren dus gewoon de eerste pincode gebruikt die de 18e juli geldig was door de datum van 24 juli te veranderen in 18 juli.Zodoende kon ik de pincode invoeren die ik nog had.En in eerste instantie kreeg ik ook geen goede verbinding, want ik kon de 7-cijferige pincode wel invoeren, maar als ik naar "adaptation" ging was er alleen maar een error melding te zien en niet alleen met het eerste kanaal, maar voor alle kanalen.Ik drukte op een gegeven moment de stekker iets aan op de aansluiting van de auto en toen kon ik wel de sleutels aan en afmelden.Ik vermoed dat de aansluiting van de auto niet 100 % is, maar zeker weten doe ik het ook niet.

Siem Bijman 680
badge vip badge

21 jaar

Een 7-cijferige code,dit had ik niet verwacht.Bij ons seat/skoda wordt nog steeds met 4 cijferige code gewerkt die dus voor altijd geldig.Je hebt de datum van je testkast gewijzigd om zo toch die code in te voeren.Een slimme actie moet ik wel zeggen.Met de VAG 1551 kan je geen 7-cijferige code intoetsen zolang ik weet.Hier zit ook geen datum regristratie in.

Bij de VAS 5051 wel en volgens mij kan je die ook gewoon wijzigen.Het zal niet al te lang meer duren tot seat of skoda met 7-cijferige code aan de slag gaat.Ben benieuwd of je dus op deze manier er toch voor kan zorgen dat je code kan bewaren en als ie komt doormiddel van een simpele datum verandering hem kan programmeren.



Mocht seat of skoda met de 7-cijferige code gaan beginnen zal ik dit zeker een keer gaan uit proberen.




alexander242 0
badge

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.