close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo 1.4 AEX: Stat. toerental te hoog?

Bouwjaar: 1997

Na het vervangen van het luchtfilter gedraagt het stationaire toerental zich anders dan voorheen.

Zolang de auto rolt blijft het toerental rond de 1800 hangen, en pas bij volledige stilstand zakt het terug naar +/- 1000.

Hij deed het voorheen ook wel, maar toen was het toerental nooit hoger dan 1300.

Ik heb de accu even losgenomen om het adaptief geheugen te resetten, maar geen verbetering



Is dat normaal bij de AEX-motor ( met die Motronic 9.0 multipoint inspuiting)?

Geplaatst door

W v H (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Reinig de gasklep unit goed.Zit aangekoekte olie op de zitting van de gasklep.Dit komt door de carterventilatie.Laat daarna de gasklep unit weer opnieuw inleren door een dealer.Probleem is dan zeer waarschijnlijk over.



alexander242 0
badge

21 jaar

Dit klopt precies, ik doe dit standaard bij een onderhoudsbeurt.

jos_br.5982 0

21 jaar

Ik heb wat rondgebeld maar de VW dealers hier in de buurt klagen allemaal dat ze het momenteel te druk hebben om het even tussendoor te doen.(vakantie...druk, druk, druk).



Zal het misschien vanzelf ook weer goed komen?, het MMS zou dit toch weer terug moeten gaan regelen op een gegeven moment?.



W v H 0
badge

21 jaar

Probeer eens bij seat of skoda dealer.Deze bedrijven zijn meestal kleiner en willen hierdoor een ander bedrijf sneller helpen.Zo gaat het in ieder geval bij ons in de regio.Als wij een probleem hebben met een opel,dan is voor ons geen probleem om langs de opel te rijden en deze uit te laten lezen en zo omgekeerd ook.

Geven en nemen noemen ze dat weleens.



Seat en skoda hebben deze motoren ook in hun programma en ze hebben de zelfde uitleeskast als de vw dealer.

Een basisafstelling verrichten is voor een monteur zo 2 minuten werk.



Zonder basisafstelling moet het denk ik ook wel lukken,maar ik heb zo uitleeskast en doe het dus altijd zo.


alexander242 0
badge

21 jaar

Ik kan morgen toch even langskomen bij VW.

Uiteraard laat ik jullie mijn bevindingen weten!!



W v H 0
badge

21 jaar

We hebben de gasklep vandaag door een VW-dealer in de basis-stand laten zetten. Berekende ze zomaar € 21.50 voor, vindt ik toch wel zout voor 5 minuten werk maar goed.

Erger is dat het geen effect heeft gehad. Stilstaand blijft hij prima op 1000 toeren, maar tijden het afremmen op de motor blijft hij lang boven de 1500 hangen.

We hebben hier in eerste instantie alleen de gasklep gereinigd en het luchtfilter + 4 bougies vervangen.Alles nog eens gecheckt op valse lucht ofzo, maar niets te vinden. Het blijft voorlopig een raadsel..........

W v H 0
badge

21 jaar

Ja,ik moet toe geven dat het toch een beetje veel geld is voor niet al te veel werk.Dat ie nog steeds zo raar doet vind wel vreemd.Bij sommige motoren uit VAG groep is wel bekend dat ze in het begin na het reinigen van gasklep hoog stationair draaiem(1500 tpm),allen bij deze motoren nog zo probleem gehad.Vaak heeft de klant als klacht dat ie stationair slecht draait of zelf afslaat en helpt het reinigen en het opnieuw in basis zetten altijd goed.Misschien kan vacuümslang naar je rembekrachtiger nakijken.Kan weleens gebeuren dat deze scheurtjes vertoont.Kan in ieder geen kwaad om er even naar te kijken.



Wat je ook kan doen is de auto gewoon een tijdje stationair laten draaien.Kijken of ie zichzelf weer opnieuw kan inleren.




alexander242 0
badge

21 jaar

Hebben ze 'm dan verder niet even uitgelezen?

jos_br.5982 0

21 jaar

is de themperatuurvoeler niet defect? ik heb zelf meegemaakt dat de motor wel 90 graden was, maar in het meetwaardenblok maar 38 aangaf. het motorregelapparaat herkent dit niet als storing, want er komt een signaal binnen.

caddy1492 0
badge

21 jaar

je hebt gelijk,deze gaan nogal eens stuk.Kan zeker ook een oorzaker zijn van je probleem.



alexander242 0
badge

21 jaar

Ze hebben hem wel uitgelezen, maar er stond naast een "sporadische storing Lambdaregeling buiten bereik" niets in.



Ik ga de temp.voeler eens nameten!

W v H 0
badge

21 jaar

HEB VERLEDEN WEEK HET ZELFDE GEHAD NA HET VERVANGEN VAN DE COMPLETE STROOMVERDELER.

Heb toen alleen het basis onstekingstijdstip ingesteld en daarna bleef de wagen zolang hij rolde 1800 tot 2000 toeren draaien en bij stilstand 1200.

Met de Autodiagnostester heb ik toen de meetwaardes gecontroleerd en daar bleek inderdaad dat de temp.zender aangaf 51 graden terwijl de temp meter boven de 90 graden aangaf.

Dit wordt dan ook niet als fout aangegeven of opgeslagen in het geheugen.

Zender vervangen wagen loopt weer als een nieuwe.

Garage_LUX 0
badge

21 jaar

:



Vandaag de temperatuur sensor vervangen en de auto is inderdaad weer 100 punten.

We hebben hier niet de apparatuur om VW's uit te lezen, maar via de gegevens van Olyslager kwamen we erachter dat de ohmse waarde van de temp-voeler wel erg hoog was. Het gemene is dat de waarde wel keurig lineair omlaag gaat met de oplopende temperatuur, maar de waarde is gewoon veel te hoog over het hele gebied.

Ik vindt het wel vreemd dat de wagen nog "normaal"liep want de ingespoten brandstof moet toch ook teveel zijn, vooral tijdens het opwarmen wanneer de lambda-sensor nog in open loop staat.



Maar goed, iedereen bedankt voor het "meedenken".

W v H 0
badge

21 jaar

Mooi dat het is opgelost.



De koelvloeistoftempatuur sensors bij VW doen soms hele rare dingen.Is nog steeds een heel zwak produkt in de VW groep.Je kan de raarste storingen krijgen zie maar jouw voorbeeld.







alexander242 0
badge

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.