Volkswagen Passat: foutcode p0016

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: bvy

Hallo ik heb een vw passat 2007 deze geeft foutcode p0016 nokkenas/krukas positie niet goed.
Wij hebben de distributie riem vervangen deze staat goed en de nokkenas ketting hebben we ook vervangen met speciaal gereedschap.
Maar de foutcode blijft aanwezig we kunnen de fout wissen maar deze komt terug ook tijdens stationair draaien.
groeten mark

markie

Geplaatst door markie (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ASH-1 (0) PRO, 10 jaar geleden

Weet bijna zeker dat de riem toch niet op tijd staat.. zou dit nogmaals controleren

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je zeker weet dat de riem echt op tijd staat dan kan het alleen nog maar liggen aan of de ketting die niet op tijd staat of de regelklep voor de nokkenasversteller is stuk maar de regelklep bij dit blok komt bijna niet voor (wel veel meer bij de 1,4 twin chargers CAV/BMY).
P.S. de nokkenassensor meet na de ketting zeg maar, dus als of de riem of de ketting verkeerd staan dan meet hij dit altijd.

Ik heb ooit eens gehad dat 1 van de kettingtandwielen was verdraait op de nokkenas (zit geperst) maar dat kwam uiteindelijk door een gebroken tandriem crash.
Ik denk dat het aan de ketting ligt die niet op tijd staat als ik het zo even lees.

markie (0) PRO, 10 jaar geleden

Hallo
Het heeft even geduurd voor de klant de auto kon missen want hij merkt op het lampje na niks aan de auto.
Alles staat op tijd en de nokkenas steller is heel.
Nu heb ik gehoord dat het kan dat de leerwaarden gewist moeten worden heeft hier iemand ervaring mee en kunnen we dit met de vagcom.
Groeten Mark

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Nou is mij niet bekend dat het daarna opgelost zou zijn. Die foutcode klopt 9 van de 10x of die regelklep is de boosdoener.

markie (0) PRO, 10 jaar geleden

Hallo
Heb de gegevens gewist en de storing komt niet meteen terug. De klant probeert de auto ben benieuwd of deze storing nog terug komt.

groeten mark

markie (0) PRO, 10 jaar geleden

Hallo ik had gehoopt dat het probleem opgelost was maar het probleem was weer meteen terug maar de klant had geen tijd.
Ik heb de auto nu hier staan. De distributie heb ik gecontroleerd ik heb met een klokje de markeringen gecontroleerd dit was goed.
Het lampje brand al langer en ik hoor van de klant dat de motor kapot is geweest.
Ik heb de ketting nog een keer gecontroleerd en de nokkenasversteller is goed gangbaar.
Nokkenas sensor, aanstuurklep nokkenasversteller zijn vervangen.
Als we in de meetwaarden blokken kijken zien we dat de klep niet word aangestuurd.
Heeft iemand een idee welke gegevens de ecu nodig heeft voor de aansturing of waarom de aansturing niet werkt.
Als ik met de tester de klep aanstuur werkt deze dus de kabels moeten goed zijn.
De foutcode komt niet meteen terug dit duurt een seconde 0f 10 p0016.
motorcode bvy
groeten Mark

markie (0) PRO, 10 jaar geleden

Hallo
Vanmorgen de auto geprobeerd mij viel op dat de stat stabil. nu 10.5okw is en de berekende waarde 28okw en de klep wordt niet aangestuurd.(uitgelezen vag com pagina 91)
Ik heb dit vergleken met een andere auto en hier waren beide waarden rond de 24okw en wordt de klep meteen aangestuurd.
Met koude motor kan ik de foutcode wissen en blijft weg tot de waarde op 28okw staat.
Wie kent dit.
groeten mark

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Je zegt dat de klant zei dat de motor kapot is geweest, wat was er toen gebeurd? Ik heb ooit eens gehad bij precies deze motor en daarbij was de riem gebroken op de snelweg. Daarna een nieuwe cilinderkop gemonteerd ivm kromme kleppen en klepgeleiders zo krom als een banaan maar we hebben wel weer de oude nokkenassen weer gemonteerd, zuigers e.d. waren nog goed. Daarna ook steeds deze storing, ik merkte toen al dat de ketting niet voor 100% op tijd kon worden gezet, deze zat er steeds een kwart tand naast. Bleek later dat 1 van de tandwielen op 1 van de nokkenassen (zit geperst) een stukje was verdraaid op de nokkenas.....dus logisch dat hij nooit voor precies 100% op tijd gezet kon worden. Misschien is dat bij jou ook het geval ivm het feit dat je eigenlijk alles al hebt gecontroleerd en vervangen wat daarmee te maken heeft.

markie (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoi RIcky
Het speciaal gereedschap past er gewoon tussen bij de nokkenassen dus mogen we ervan uit gaan dat de tandwielen goed zitten, maar met het speciaal gereedschap tussen de nokkenassen kun je de inlaatnokkenas met een steeksleutel in het gat wel wat draaien. De steller wordt niet aangestuurd als ik deze zelf aanstuur zie ik in de meetwaarden de nokkenas veranderen dus moet de steller werken. Alleen blijft de vraag waarom wordt de steller niet aangestuurd zou dit in de ecu kunnen zitten ? Met de actuator test wordt de klep aangestuurd dus de kabels zouden goed moeten zijn.
De distributie was kapot er was wat tussen gekomen er waren 3 kleppen kapot en is bij een revisiebedrijf gerepareerd.
Groeten mark

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zit ff te denken hoe je deze nou precies moest blokkeren, ben ik ff vergeten, was dat met zo'n plaat met 2 pennen die langs de gleuven van nokkenas vallen zodat ze beiden geblokkeerd staan? Toch moet je het zoeken in de timing denk ik of de computer is heel erg in de war, misschien een optie om er 1 van een soortgelijke te monteren en deze ff inleren en dan kijken wat die computer aangeeft?
Of de versteller is gewoon stuk.

P.S. De klep wordt waarschijnlijk niet meer aangestuurd omdat deze foutmelding erin staat. Stel de timing klopt echt niet meer en de computer zou de versteller op dit moment gaan aansturen dan is er nog meer kans op motorschade dus het is denk ik een veiligheidsreden. Bij motor uit werkt de actuator wel gewoon want dan geen kans op schade en dus is de bedrading wel in orde.

markie (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoi Ricky
Kan je een computer uit een andere auto gewoon wisselen zonder dat er km standen worden overschreven.
Hoe moeten we deze inleren met vag com?
Het is toch niet zo dat we blijvende schade in de computer kunnen krijgen ik weet bij somige renaults wordt de hoogste km stand opgeslagen.
Ik heb een zelfde auto gevonden en zal de nokkenassen visueel met elkaar controleren.
Bij koude motor staat de waarde op 10 en loopt dan naar 27 dan hebben we geen foutcode tot de 27 dan zou de verstelling volgens mij toch aangestuurd moeten worden
Gr Mark

markie (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoi
Ik heb de nokkenassen visueel gecontroleerd, bij de motor op tijd zetten was dit het zelfde. Als ik de nokkenas een stuk verder draaien inlaat nok boven, zie ik verschil tussen beide motoren. Maar ik weet niet of dit normaal is want we hebben te maken met variabele nokkenas.
Ik heb een ecu van een andere auto geprobeerd maar krijg deze niet aan het lopen i.v.m. de startblokkeerring heb via de vag com startblokkeerring aanpassen pagina 0 geprobeerd meer geen resultaat.
gr Mark

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Dan moet deze online bij de dealer worden ingeleerd, bij sommige is het alleen de leerwaarden wissen en anderen moeten online worden ingeleerd. Het kan helemaal geen kwaad, het enige dat hij doet ik chassisnummer synchroniseren zeg maar en als je de ecu weer terug plaatst dan moet je weer online inleren.

Welk verschil zag je dan?
Vergelijk eens voor de zekerheid de afstanden van bv een nok van nokkenas naar een tand van die 2 tandwielen, kijken of dat allemaal klopt. Dus kijken of beide tandwielen precies hetzelfde zitten als bij die andere motor. Wel dezelfde motorcode's?

markie (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoi Ricky
Het probleem zat in de motor ecu.
De tabdwielen had ik nog gecontroleerd en er bleef niks anders over dan de ecu.
Bedankt voor het meedenken.
Groeten mark

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Oke wel een instinker dan (komt niet vaak voor) maar mooi dat het is opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.