auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen New Beetle: Foutcodes VW New Beetle 2.0 uit 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Goedemiddag,

Ik ben net nieuw hier, omdat ik mij afvraag of iemand mij duidelijk kan maken wat deze foutcodes precies betekenen. Mij is verteld bij het uitlezen dat ik mijn katalysator moet vervangen en waarschijnlijk een of beide lambdasondes. Maar op de website van Gerrit Speek staat dat een andere foutcode een kapotte katalysator aangeeft. Er worden 2 foutcodes aangegeven en het motormanagement lampje brandt.

16518 - O2 sensor Circuit Geen Activiteit Waargenomen (Bank 1 Sensor 1) - Intermitterend
16806 - Hoofd Katalysator Efficiency Onder Minimum Waarde (Bank 1) - Intermitterend

Hieronder de beschrijving van de website van Gerrit Speek:

16518 - Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje (MIL) brandt
Emissielampje brandt
Motor loopt in vrijloop onrustig (niet altijd)
Verhoogd brandstof verbruik
Zwarte rook uit de uitlaat
Bougies roeten

Mogelijke oorzaken:

Kortsluiting in de referentiespanning van de lambda-sensor
Lambda-sensor vervuild of defect

Mogelijke oplossingen:

Check of de bedrading van de Lambdasensor niet te dicht bij iets heel heet ligt (uitlaat)
Check (meetwaardeblokken) / vervang lambda-sensor


16806 - Mogelijke verschijnselen:
Emissielampje brandt

Mogelijke oorzaken:

Check / repareer bedrading en aansluitingen
Zuurstof sensor(en) defect
Control systeem zuurstof sensor(en) defect

Mogelijke oplossingen:

Check / repareer bedrading en aansluitingen
Check zuurstof sensor(en)
Check control systeem zuurstof sensor(en) defect
Controleer de leeftijd van de zuurstof sensor(en)
Set Readiness

Heeft iemand hier er toevallig ervaring mee? Zo te zien niks over de katalysator toch? Hoop dat iemand mij meer duidelijkheid kan geven! Alvast bedankt!

Geplaatst door

MDBeetle (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

16806 P0422
Hoofdkatalysator, cilinderrij 1, geen drempelwaarde bereikt

Hauptkatalysator Bank-1, Wirkung zu gering

Main Catalyst Bank-1, Efficiency Below Threshold

Toch wel over de katalysator.
Maar aangezien je ook een lambdasonde storing hebt (die zit op uitlaatspruitstuk gemonteerd) zou ik die als eerste op laten lossen, ze gingen nog wel eens stuk dus grote kans dat deze ook stuk is maar om zeker te weten dat de sonde stuk is moet er gemeten worden maar ze gingen vaak stuk dus waarschijnlijk is vervangen al voldoende. Daarna alle storingen wissen en kijken of later alleen de katalysator storing weer terug komt, zo ja dan is er toch ook een probleem met de katalysator, zo niet dan was het de sonde die dacht dat de katalysator niet juist meer werkte terwijl de sonde zelf stuk was.

ricky 10
badge

9 jaar

Bedankt voor je reactie! Ik ga ermee aan de slag... bij die ene storing staat trouwens lambdasensor en bij die andere zuurstofsensor, dit zijn dus verschillende sensoren? Ook zat ik even op de website van Mister Auto te kijken naar lambdasensoren.. ik moet dus de lambdasensor voor de katalysator hebben? De regelsonde? Want ik zie dat er ook nog een diagnosesonde na de katalysator zit. Ook zit er veel prijsverschil in Bosch sensoren op Mister Auto of als ik naar imitatie kijk op eBay bijvoorbeeld, maar zover ik kan lezen raadt eigenlijk iedereen Bosch aan.

MDBeetle 0

9 jaar

Lambda sensor en Zuurstof sensor zijn hetzelfde ding.
Lambda sensor wordt in Nederland gebruikt omdat de eerste (oudste) lambdasondes een verandering van het signaal geven rondom lambda 1.
Zuurstof sensor is meer accuraat. De sensor meet inderdaad hoeveel zuurstof er in de uitlaatgassen zit.

De foutcode die je hebt slaat inderdaad op de regelsonde (of te wel de sonde voor de kat).
De diagnose sonde is diegene die constateert dat je katalysator niet meer voldoende werkt en zit inderdaad na de kat.

Wat betreft de leverancier zou ik origineel gebruiken om problemen mee te voorkomen.
Als er origineel Bosch inzit kun je die ook ergens anders kopen, zolang er maar de originele stekker opzit en er niet gesoldeerd moet worden.

oldford 0
badge

9 jaar

[quote=oldford]Lambda sensor en Zuurstof sensor zijn hetzelfde ding.
Lambda sensor wordt in Nederland gebruikt omdat de eerste (oudste) lambdasondes een verandering van het signaal geven rondom lambda 1.
Zuurstof sensor is meer accuraat. De sensor meet inderdaad hoeveel zuurstof er in de uitlaatgassen zit.

De foutcode die je hebt slaat inderdaad op de regelsonde (of te wel de sonde voor de kat).
De diagnose sonde is diegene die constateert dat je katalysator niet meer voldoende werkt en zit inderdaad na de kat.

Wat betreft de leverancier zou ik origineel gebruiken om problemen mee te voorkomen.
Als er origineel Bosch inzit kun je die ook ergens anders kopen, zolang er maar de originele stekker opzit en er niet gesoldeerd moet worden.[/quote]
Oke dank je wel! Het is dus zeker aan te raden zoals Ricky ook al zegt om eerst de lambdasensor te vervangen? Het bedrijf waar ik geweest ben zegt namelijk juist dat ik eerst de katalysator moet vervangen omdat die storing in de lambdasensor misschien daardoor wordt veroorzaakt.

MDBeetle 0

9 jaar

Ik heb vanachter de PC alleen de foutcodes die je geeft en de verdere omschrijving, maar geen exacte meet gegevens.
Je klaagt niet over vermogensverlies (katalysator volledig verstopt) dus ik ben het eens met Ricky om eerst de lambdasonde goed uit te testen danwel te vervangen. Ook al omdat een katalysator vele malen duurder is dan die lambdasonde.
Met lambdasonde goed uit testen bedoel ik dat er misschien een andere oorzaak is voor het niet veranderen van het signaal van de lambdasonde.
Maar daar is pas iets van te zeggen als je het signaal van die lambdasonde nauwkeuriger gaat bekijken.

oldford 0
badge

9 jaar

[quote=oldford]Ik heb vanachter de PC alleen de foutcodes die je geeft en de verdere omschrijving, maar geen exacte meet gegevens.
Je klaagt niet over vermogensverlies (katalysator volledig verstopt) dus ik ben het eens met Ricky om eerst de lambdasonde goed uit te testen danwel te vervangen. Ook al omdat een katalysator vele malen duurder is dan die lambdasonde.
Met lambdasonde goed uit testen bedoel ik dat er misschien een andere oorzaak is voor het niet veranderen van het signaal van de lambdasonde.
Maar daar is pas iets van te zeggen als je het signaal van die lambdasonde nauwkeuriger gaat bekijken.[/quote]
Oke er is verder niks gemeten, alleen diagnose gesteld aan de hand van het uitlezen. Maar zoals ik het nu lees kan ik er eigenlijk dus niet eens vanuit gaan dat het ook daadwerkelijk de lambdasonde zelf is. Ik was al op zoek naar een lambasonde, maar misschien toch beter iemand anders ernaar laten kijken dan.

MDBeetle 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.