Hoi,
zoals al eerder vermeld hier is er een bekend probleem bij de 1.6 FSI motoren (de eerste series) met de distributiekettinspanner.
Ook mijn Golf heeft er al een paar keer last van gehad (ernstig rammelen bij koude start). De remedie is volgens de meeste hier het vervangen van de ketting, tandwielen en de spanner. Een dure aangelegenheid dus.
Mijn auto is van 02-2004, dus is de 24 maanden garantieperiode reeds verstreken. Toch heb ik bij de dealer en PON dit probleem aangekaart en aangegeven dat ik het onder garantie vergoed wil hebben.
Helaas (je voelt hem al aankomen) beide geven niet thuis!! De dealer zegt nog nooit van het probleem gehoord te hebben, en PON geeft aan dat ze niets meer kunnen (lees: willen) doen omdat de 24 maanden garantieperiode verstreken is.
Heeft iemand hier dit probleem ook al eens onder de aandacht gebracht bij de dealer of PON, en hoe is dat toen opgelost? Misschien is er een coulance-regeling voor?
M. vr. gr. Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de dealer wil je vast wel helpen.. maar als zij dit onder 'garantie' gaan vergoeden dan kunnen zij zelf voor de kosten op gaan draaien.. en dat wil jij niet.. en zij ook niet...
de importeur (PON) zou op zijn minst een stuk coulance kunnen/moeten geven als dit echt zo'n bekend probleem is.
mvg
Bij mijn beste weten levert Volkswagen al distributie kettingen sinds 1991 (vr6 motor).
En de meeste hebben voor de 150.000 km al een andere ketting gekregen die volgens Volkswagen nooit vervangen hoeft te worden. Ze houden dit dus al zeker 15 jaar vol dat het een niet bekend probleem is.
18 jaar
[quote=evdbeek]Bij mijn beste weten levert Volkswagen al distributie kettingen sinds 1991 (vr6 motor).
En de meeste hebben voor de 150.000 km al een andere ketting gekregen die volgens Volkswagen nooit vervangen hoeft te worden. Ze houden dit dus al zeker 15 jaar vol dat het een niet bekend probleem is.[/quote]
dit is allemaal leuk vertellen..... noem het maar appels met peren vergelijken..
er is nogal een verschil, metname in het vermogen van de beide motoren.
paul,
Dat bewijst wel dat het kettingspanner probleem niet nieuw is voor Volkswagen. Na elke verbetering die wordt doorgevoerd op de ketting distributie blijft het een zwak punt bij Volkswagen.
Fsi, v5, v6, vr6 en r32 hebben allemaal een distributie ketting. Ik kan zowiezo al zeggen van de v5, v6, vr6, r32 de ketting niet zo gek veel van elkaar verschillen. En de meeste problemen krijgen met de distributie ketting rond de 150.000 km. En dat Volkswagen nog altijd beweerd dat hij nooit vervangen hoeft te worden (al 15 jaar lang).
18 jaar
[quote=evdbeek]Dat bewijst wel dat het kettingspanner probleem niet nieuw is voor Volkswagen. Na elke verbetering die wordt doorgevoerd op de ketting distributie blijft het een zwak punt bij Volkswagen.
Fsi, v5, v6, vr6 en r32 hebben allemaal een distributie ketting. Ik kan zowiezo al zeggen van de v5, v6, vr6, r32 de ketting niet zo gek veel van elkaar verschillen. En de meeste problemen krijgen met de distributie ketting rond de 150.000 km. En dat Volkswagen nog altijd beweerd dat hij nooit vervangen hoeft te worden (al 15 jaar lang).[/quote]
alles is relatief he! het is ook niet de ketting die stuk loopt... maar meer de kunstof geleider die slijt en zo rond een ton misschien vervangen moet worden.. ach waar praat je over? een stukkie kunstof wat kost dat nou?
overigens kijk eens indien je een vr6 ziet rijden.... kijk voor de lol eens wat er achter het stuur zit.... ''juist'' vaak petje pitamientje... blik op oneindig en de poot stijv op het gas... en dan maar klagen dat het stuk gaat.
dat soort gasten krijgen een TANK nog stuk.....
paul,
Paul,
ik ben het in dat opzicht helemaal met je eens. Maar je schrijft dat er alleen maar een stukje kunststof stuk gaat. Is dat dan bij de FSI ook het probleem? Deze rammelen soms bij koude start als gevolg van de kettinspanner.
18 jaar
Ben ik ook helemaal mee eens op 1 ding na.
Het vervangen van mijn "stukje kunststof" koste bij de Volkswagen dealer 2000 euro.
Dus ja het is maar net wat je een stukje kuststof noemt.
Je hebt het dan gelijk om een zogenaamde ketting revisie. Want als de geleider het begeeft zit de oorzaak vaak ergens anders. In mij geval was de kettingspanner stuk. Hierdoor wordt de geleider niet meer goed tegen de ketting geduwd en slijt daardoor verkeerd (de ketting loopt niet meer gelijk over de geleider maar over een stukje van de geleider).
Doe je niets dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
Ketting breekt (je zal niet de eerste zijn).
De ketting verspringt een tand en kan de klepstoter vernielen en de zuigers beschadigen.
Dus zo zie je maar dat een dat kleine stukje plastic toch wel belangrijk is.
18 jaar
Erwin,
is dat van jou ook een 1.6 FSI, en hoeveel had hij gelopen op het moment van reparatie?
18 jaar
Nee een vr6 maar en hij had 100.000 km gelopen.
18 jaar
[quote=evdbeek]Nee een vr6 maar en hij had 100.000 km gelopen.[/quote]
Ben erg benieuwd naar het bouwjaar..... ik vermoed voor 1996........ Zitten een paar (kleine) verschilletjes in ketting en spanners/geleiders. Na 1996 werd het een simlex ketting i.p.v. een duplex en een hydraulisch/veerspanner voor de bovenketting. Een stuk minder problemen, als je de spanner maar vervangt bij 100.000 km.... (die schrankt en gaat op een gegeven moment vast zitten.
Het vervangen van deze spanner is overigens 1/2 uur werk en kost materiaal 36, en de motor hoeft er totaal niet voor geopereerd te worden. Gasklephuis er af en je kunt er bij.....
Mijn vr6 is uit 1997.
Het advies dat ik kreeg was een ketting revisie. Dit omdat de kettingspanner bij mij stuk was en de kettingspanner door de vorige eigenaar niet optijd was vervangen. Wat er bij mij bij kwam was dat de vr6 nou ook niet echt bekend staat om zijn goed ketting. Daardoor had ik besloten om in te gaan op het advies.
Advies heb ik gekregen van de Vr6specialist.
18 jaar
tja advies en advies en advies en kenners........... (de rest mag je zelf invullen)
Wat ik zelf doe; eers de spanner vervangen, is ie weer lekker rustig dan gewoon lekker gaan rijden. Al een aantal keer meegemaakt, en zonder problemen. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als het blok al 50.000 km voor zijn kiezen heeft gehad met een ketting die je in het interieur kunt horen rammelen. Dan is idd alles inclusief tandwielen te barsten geslagen.
Als je er op tijd bij bent is er echt niets aan de hand en is er geen reden om de hele handel te vervangen. bij twijfel kun je de timing nog controleren, is een uurtje werk, en geeft uitsluitsel over uitgerekte ketting/versleten geleidingen. Het kleppendeksel moet er dan even af, de bovenste ketting kun je dan ook inspecteren, en de onderste is middels endoscoop ook geheel te zien. Bovenste geleiding en spanner zijn eventueel ook nog te vervangen zonder alles te slopen.
De pre 1996 wagens hebben helaas de reputatie van de VR6 aardig schade opgeleverd; na 1996 en de wijzigingen zijn ze een stuk beter. Helaas gaat men met de diagnose nog standaard uit van het verleden.....
Met dit soort reparatie's kun je dus beter eerst even wat voorwerk doen; een goede diagnose stellen en dan pas de boel wel of niet opereren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar