Goedendag,
ik heb hier al een paar keer mijn probleem gepost over het voor mij en vele andere bekende probleem bij de eerste FSI motoren van VW.
Ik heb vorig jaar september (09-2006) mijn Golf particulier gekocht. Deze auto is in onderhoud geweest bij A-point en was toen ik hem kocht uit de fabrieksgarantie (de auto is van 02-2004).
Al na een week of zo viel het me op dat er een hard ratalend geluid vanonder de motorkap kwam bij koude start. Na onderzoek bleek het hier om een meer voorkomende klacht te gaan bij de eerste FSI motoren. Bij navraag bij de dealer (niet A-point, maar een dealer bij mij in de buurt, dus omgeving Tilburg) bleek dat PON wel een coulance-regeling heeft voor de VW Touran met de 1.6FSI motor, maar niet voor de Golf met hetzelfde motorblok. Ook de dealer vond dat vreemd, en wees me er op PON hierover aan te schrijven. Zo gezegd, zo gedaan. PON reageerde redelijk snel terug met de vraag de onderhoudsgeschiedenis toe te sturen zodat ze in konden schatten hoe het probleem op te lossen. Daarna kreeg ik echter een standaard brief met daarin de tekst dat een auto een complexe installtie is en ik geen aanspraak meer kon maken op garantie of andere regelingen (garantieperiode fabriek is 24 maanden). Vervolgens heb ik PON weer een brief gestuurd met daarin de vraag waarom ze voor de VW Touran wel een coulance-regeling treffen, en niet voor de VW Golf V. Ook hierop kreeg ik weer de standaard brief verzonden.
Aangezien ik een rechtsbijstandsverzekering heb, heb ik het probleem aan hen voorgelegd. Maar tot mijn grote verbazing werd eerst mijn zaak op stop gezet aangezien ze het druk hadden op het hoofdkantoor. Vervolgens heb ik geëisd dat ze mijn zaak in behandeling moesten nemen. Nu heb ik een brief van ze ontvangen met daarin het verhaal dat PON niet aansprakelijk te stellen is, en dat we dan maar de vorige eigenaresse aansprakelijk moeten gaan stellen. Hierin geven ze aan dat dat waarschijnlijk een moeilijke zaak zal worden (ja......dat begrijp ik ook wel). Maar het kan toch niet zo zijn dat een importeur als PON helemaal vrijuit gaat in dit verhaal. De dealer onderkent het probleem, zegt mij zelf contact op te moeten nemen met PON, en die geven niet thuis. Heren, wie van jullie kan mij nog een goede raad geven.
De rechtsbijstand lijkt wel een beetje bang te zijn van PON (en wat een toeval, ze zitten allebei in Leusden).
Naar mijn mening meet PON met 2 maten, wel voor de Touran en niet voor de Golf V.
Alle info is welkom, aangezien ik het in deze zaak niet meer zie zitten.
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
neem contakt op met de consumentenbond die is meestal wel daadkrachtig
Tsja de consumentenbond zit te springen om elke individu dat een probleem heeft.
Je zou kunnen speuren naar meerdere mensen met dit probleem en dan de zaak in een collectief kunnen aandragen bij PON, consumentenbond, consumentenprogramma (TROS RADAR, KASSA). Net als destijds met die omlaag vallende ramen van VW, Skoda, Seat.
SAMEN sta je STRERKER..........
17 jaar
Ik rijd een touran uit 08/2003 en bij mij heeft de dealer hem kosteloos via Pon coulance gemodificeerd. De auto had ik niet bij de dealer gekocht en de modificatie is na 3 jaar en 4 maanden uitgevoerd. U heeft inderdaad dezelfde BAG motor erin zitten als de Touran met hetzelfde probleem. Het is onacceptabel dat als u een Golf met die motor en die kwaal rijdt u niet geholpen wordt en iedereen met een Touran met dezelfde motor wel. Ik heb "'toevallig"' van een technisch medewerker van PON vernomen dat men hier eigenlijk een algehele terugroepactie voor moet doen maar dat PON toe nu toe alleen reageert op het piepen van de klant ( en het ratelen van de motor bij het starten) als je dus -zo blijkt nu- in een Touran rijdt. Zoiets van als dezelfde ene niet functionerende bel van een Sparta fiets wel kosteloos wordt vervangen en van een ander type Sparta met dezelfde bel niet. Mijn inziens een zeer merkwaardige zaak dat inderdaad wat meer ''media" aandacht dient te krijgen om het recht trekken. Ik zou zeggen, begin eerst eens uit te zoeken via de Kamer van Koophandel of die rechtsbijstandverzekering niet van hetzelfde moederconcern is als PON (dat kan, PON doet erg veel in verzekeringen). Als dat zo is, confronteer hen ermee en dien bij het Verbond van Verzekeraars een klacht over in. Ook de hiervoor genoemde tip van de consumentenbond kan weleens werken, of probeer Tros Radar eens, die hebben enkele jaren geleden ook wel eens wat betekent voor knappende achterruiten van een VW Passat Variant. Of wend je eens tot de auto/dealerreview site van Autoweek, daar staat nu bovenaan ook een mooi voorbeeld over een Audi waarin PON ook in het hele verhaal voorkomt (dealer Martin Schilder). Overigens vermoed ik sterk dat steeds meer Touran en Golf rijders van deze kwaal last hebben zonder dat ze er concreet iets mee doen. Deze kwaal openbaart zich namelijk na circa 50.000/60.000 km en 3 jaar. Misschien een idee om te groeperen met meerdere Golf 1.6FSI rijders om zo PON integraal te benaderen? Ik wens je in ieder geval erg veel succes ermee, als ik je ergens mee kan helpen, mail me dan maar.
17 jaar
Is idd van de zotte dat voor het ene model (Touran) en andere model (Golf) niet dezelfde coulanceregeling van kracht is, terwijl in beide modellen dezelfde motor zit.
17 jaar
Snap et ook niet helemaal,vind persoonlijk dat het om het motortype moet gaan en niet op model,iemand met een Golf zal pcies dezelfde klachten ondervinden dan iemand met een Touran kwa de desbetreffende motor,vind het dan ook logisch dat dezelfde regeling van toepassing is op beide modellen.
Ricky.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar