auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: Fuel trim fluctueert bij accelereren: motor bokt

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 GTI (AVY)

Hallo,

Ik heb een Polo GTI, modeljaar 2000. Onder de 3100 toeren bokt de motor tijdens accelereren; alsof je wat met het gaspedaal op en neer gaat. Vanaf 3100 toeren is het weg, en ook bij koude motor treedt het niet op (totdat koelvloeistoftemp. +/-70 graden bereikt). Er zijn geen foutcodes. Bij het uitlezen valt op dat de short term fuel trim enorm fluctueert tijdens het schokken; vooral naar negatieve waarden tot wel in de -20% . Er kan ook wel ineens een piek naar boven in zitten, maar voornamelijk flink negatief en fluctuerend. De lambdaregeling lijkt dus op hol te slaan. Op vaste snelheden is de stft stabieler, maar vaak wel wat negatief. Ik heb de auto een jaar en in het begin waren er nog dagen dat hij nauwelijks/geen problemen gaf, maar nu is het altijd. Brandstofverbruik lijkt normaal: 1 op 12 (50% snelweg 40% N-weg, 10% bebouwde kom).

Er is al behoorlijk wat gecontroleerd en vervangen (sensoren, ontstekingsdelen, vacuumslangen, throttlebody, brandstoffilter, brandstofdrukregelaar) maar niets vreemds geconstateerd en het probleem blijft. Gezien het beeld van de short term fuel trim lijkt het meer te wijzen op een lekkende injector. Ik heb al wel eens een cleaner toegevoegd aan de brandstof.

Een andere optie is nog de voorste lambda sensor; dit is een 5-draads wide band sensor. Deze is ooit vervangen voor een niet-originele, omdat de bedrading naar de ECU gesoldeerd is en niet meer via een originele stekkerverbinding verloopt. De bedrading was ook wat opgerold ivm lengte, maar was professioneel gesoldeerd. De bedrading is nu wel netjes op lengte gemaakt en opnieuw gesoldeerd. Wat me opviel was dat vanaf de ECU zelfs nog een 6e draad liep, maar die was niet aangesloten. Even in de Bosch katalogus gezocht en moet echt een 5-draads sensor in; waar die 6e draad voor dient is me niet bekend. Hij heeft echter met momenten wel goed gelopen toen ik hem net had!

Ik wil graag advies hoe dit verder aan te pakken zonder weer geld uit te geven aan onderdelen die geen veroorzaker zijn van dit probleem. Misschien weet iemand een specialist die heeel gericht dit probleem kan opsporen en dus meer kan dan alleen de ECU uitlezen en lukraak wat vervangen.

Groeten,
Han

Geplaatst door

Speesman (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=Speesman]Een andere optie is nog de voorste lambda sensor; dit is een 5-draads wide band sensor. Deze is ooit vervangen voor een niet-originele, omdat de bedrading naar de ECU gesoldeerd is en niet meer via een originele stekkerverbinding verloopt. De bedrading was ook wat opgerold ivm lengte, maar was professioneel gesoldeerd. De bedrading is nu wel netjes op lengte gemaakt en opnieuw gesoldeerd. Wat me opviel was dat vanaf de ECU zelfs nog een 6e draad liep, maar die was niet aangesloten. Even in de Bosch katalogus gezocht en moet echt een 5-draads sensor in; waar die 6e draad voor dient is me niet bekend. Hij heeft echter met momenten wel goed gelopen toen ik hem net had![/quote]
Hoezo is de bedrading naar het motorstuurapparaat gesoldeerd en daarom de lambdasonde vervangen? Weet je welk merk en type lambdasonde er gemonteerd is?

Een universele sensor komt niet met een specifieke VW plug en wordt direct op de kabelboom gesoldeerd. Ik heb geen duidelijke markering op de sensor zien zitten voor wat betreft de fabrikant hij afkomstig is.
Het verbaast me dat de auto zo heftig staat te schudden en dat de ecu het allemaal wel prima vind. Kennelijk weet de lambdaregeling de lambda waarden binnen de grenzen te houden.
Daarom mijn idee dat het mogelijk een injector is die niet goed afsluit. Dan zal hij te veel brandstof zien en gaan afknijpen. Dat heeft tot gevolg dat de overige cylinders weer te weinig krijgen en vervolgens de motor ook weer even inhoud. Maar dat is maar een theorie van mij als amateur.
Onderdelen vervangen is makkelijk, maar een goede diagnose stellen lijkt me handiger.

Speesman 0

10 jaar

Als je denk dat één van de injectoren het probleem is, moet je daarmee aan de slag gaan.

Han,

Er hangt een draad los aan de lambdasensor... Stappenplan is nu volgens mij;

-uitzoeken wat de functie van deze loshangende draad is
-uitzoeken hoe een dergelijke lambdasensor werkt en hoe je deze moet controleren
-kijk of er een relatie is tussen het signaal dat de sonde afgeeft en de short term fuel trim
-WEET vanaf nu dat "after market" onderdelen niet altijd de gewenste resultaten bieden (i.g.v. sondes beter origineel).

https://www.youtube.com/watch?v=-lUYRqaY...

O ja, ik zou pas een onderdeel vervangen als bewezen is dat het defect is.

Groet,
Hendrik

Hendrixx 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.