Volkswagen Golf: G60 loopt soms slecht als hij warm is

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 G60

Hallo ,

Ik heb dus sinds kort weer een ander probleem :

Als mijn motor 1.8 G60 van een corrado warm word begint hij SOMS te knallen en te ploffen en dan lijkt het wel of hij op 3 cilinders loopt..

Vervangen heb ik al de blauwe temp sensor en nu doet hij het stukken beter maar het is er nog wel af en toe.. Wat zou dit kunnen zijn een kapotte lambda ?

Ik dacht eerst aan kapotte bougies/kabels/bobine maar dan moet hij toch altijd slecht lopen en niet alleen bij een warme motor ?

Ik hoor het wel..

Pindaaa

Geplaatst door Pindaaa (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

38 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Voor te testen kun je de bougiekabels en bobine eens natspuiten als de motor loopt, kun dan eens over je verschil hoort, ik bedoel, of je vonken ziet, geknetter hoort of zelfs de motor afslaat..

Waar knalt hij ? door de inlaat ? > Te arm mengsel of verkeerd ontstekingstijd stip..

Door de uitlaat ? Onverbrande benzine in uitlaat > Teveel brandstof..

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Morgen ga ik dat even proberen met de plantspuit.. ( maar ik vraag mij dus af , de auto moet dan toch altijd slecht lopen ook als hij koud is ? als het ligt aan de bobine,bougies of kabels ?)

hij knalt door de inlaat ja geloof ik / ontsteking is laatst afgesteld met de strobolamp op 2500 toeren met de blauwe sensor los..

Hij stink verder ook niet naar benzine en er komt ook geen onverbrande benzine uit de uitlaat.. benzinedruk is ook af te lezen en staat altijd op 3,5 bar en zakt ook niet als hij slecht loopt..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als hij door de inlaat knalt en de ontsteking goed staat, krijgt hij of te weinig benzine, of teveel aan lucht ( vacuum lekkage aan inlaat / slangen e.d. )

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Maar moet hij dan ook niet knallen met een koude motor ? want het valt me ook op als hij warm is / of begint te worden en ik 1 x gas geef boven de 3000toeren dan begint hij erna soms te ploffen en de knallen..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bij koude motor is het mengsel rijker en hoeft of kan hij dat niet doen..

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Hmm , ja via de benzinedruk regelaar regelt hij continu 3,5 bar maar als hij te weinig benzine krijgt waardoor komt dat dan kapotte/smerige injectoren ?

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Vandaag met de planten spuit geprobeerd en zie geen vonken overspringen.. wel trok ik een bougiedop eraf en zag ik dat 1 bougie ( het witte omhulsel van de bougie eraf was ) maar dit zou betekenen dat hij toch altijd slecht moet lopen als het daar aan zou liggen ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan begin even met het vervangen ervan, als het porselein van de bougie af is of los zit, krijg je ook de raarste dingen!

Mocht het probleem dan niet verholpen zijn, meet dan eens de weerstand van de koelvloeistof temp sensor.. En plaats de waarde even hier.

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Vandaag bougies vervangen en hij doet het wat beter.. wou ik mijn bobine switchen trek ik heel zachtjes aan de kabel van verdeler naar bobine en ja hoor pats hij zat nog maar aan 1 ijzertje vast van binnen.. nieuwe kabel aangeschaft en hij loopt weer als een zonnetje!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Is een veel voorkomend probleem, die bougie en kabels..

Bedankt voor de feedback!

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Helaas was toch iets te blij.. hij deed het vanmorgen weer slecht lopen etc.. zodra hij eenmaal warm is loopt hij echt super maar lijkt wel alleen met de koude start dat hij dit doet.. iemand suggesties ?

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Vandaag weer inhouden met een koude motor knallen uit de (inlaat/uitlaat dat weet ik niet waar die precies uitkomt) stationair draait hij dan wisselvallig en onregelmatig.. Zodra hij warm is loopt hij gewoon goed..

Ook rijd hij zenuwachtig als je het gas loslaat de auto schommeld dan een beetje , en met terugschakelen krijg die wat knallen..

Vervangen Bobinekabel , bougies , Temp sensor (blauw)

Iemand ? misschien een slechte massa ? ( maar dan moet die toch altijd slecht lopen en niet alleen met een koude motor ?)

En heeft een G60 een koude start , zo ja waar zit die ?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedoel je een aparte koude start injector? Volgens mij niet.
Koud start verrijking en warm draai verrijking gaat allemal via de ecu aangestuurd door de koelvloeistof temp. sensor.

Ook al is de sensor vervangen, dan nog kan het signaal niet goed binnenkomen door b.v. een draadbreuk.
Kun je de sensoren niet (laten) uit lezen met bijvoorbeeld Vag-com?

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Ga ik van de week even informeren.. ik heb net de lambda losgetrokken en die liep hij een wel wat beter .. dus misschien een gare lambda.. ik ga deze van de week even vervangen

Net even een lekker stuk gereden , als hij koud of warm is dan houd hij heel erg in en knalt hij ook bij de inlaat of uitlaat dat weet ik zo niet.. ene keer houd hij heel erg in en loopt hij slecht en het andere moment loopt hij gewoon weer goed:S (dus nu ook met een warme motor knald en ploft hij)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Lambda doet niks bij koude motor, en waarschijnlijk zit het probleem ergens anders.

En mocht hij toch kapot zijn, koop dan geen immitatie maar een originele, anders krijg je vroeg of laat weer problemen ermee..

Origineel is een stuk duurder, maar wel perfect!

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

Je kan je lambasonde er zo uit laten draaien bij een uitlaatspecialist, het ligt er waarschijnlijk niet aan. Zitten de juiste bougies erin, het zijn best wel dure bougies.

Zitten je bougiekabels er goed op, en zijn ze geschikt voor een g60.

Ik heb weleens eerder dat gehad bij een g60, toen waren het de bougies en de kabels, maar ik heb alles nieuw bij een VW-garage gehaald, geen imitatie.

Marco

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Ik heb vandaag de Lambda losgekoppeld en nu heb ik nergens meer last van gehad.. zou het dan toch allemaal kunnen komen door de Lambda ? want hij doet het nu dus met een warme en koude motor

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hoeveel draden heeft die lambda ?

Meet anders eens of hij nog schommelt tussen de 0,1 en 1 Volt..Bij een verwarmde sonde kun je het al meten als hij bv een minuut gelopen heeft, heb je dat niet, dan moet de motor eerst warm zijn..

Schommelt hij niet en blijft hij staan op een bepaald voltage, dan kan de sonde kapot zijn, wel moet je er zeker van zijn dat de uitlaat gas dicht is, tenminste het stuk vanaf de motor tot en met de kat..

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Ja ik zou het zo even doormeten.. De lambda heeft 4 draden..

Zwarte draad van de Multimeter op de massa en de Rode op de Zwarte draad van de Lambda toch ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het kan zijn dat je de grijze draad moet hebben,

Bv : 2 x wit - zwart - grijs

Dan zijn die witte voor de verwarming ervan ( 12V ) de zwarte massa en de grijze = signaal, maar dat heb je zo gezien.

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

De lambdasonde zelf is nog goed zeker.

Of toch echt versleten dit keer, wel raar dat ie meteen goed loopt als je 'm eruit trekt.

Misschien teveel lucht of benzine met starten, verkeerd mengsel

Marco

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Ja hij loopt niet meteen goed maar hij houd niet meer in etc.. ik denk dat de lambda dan toch verkeerde waardes of niks doorstuurt naar de computer..

Ik probeer nog 3 dagen te rijden zonder en als het nog wegblijft schaf ik een nieuwe lambda aan..

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

tja, is de voorpijp wel dicht, geen lekkages daar toevallig, bij mij deed ie ook raar toen de voorpijp gescheurd was op een lasnaad.

Marco

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

ja nu je het zegt zit er geloof ik een klein gaatje in het spruitstuk.. ik zal dat van de week even bekijken of hij geheel dicht is! Ik hou jullie op de hoogte.

En nog 1 vraagje , Een Origineel G60 motor met SPaghetti G lader(68mm poulie+chip) hoeveel bar moet hij dan geven.. ik heb bij een klein stukje volgas 0.6bar. of moet je dan echt een stuk gassen voor hij boven de 0.6 uitkomt ?

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

Is toch 0,1 stationair en bij 6000 toeren 0,65.

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Met een 68mm ?

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Hij deed het vandaag weer eventjes maar niet onder het rijden , alleen met stationair lopen.. stappenmotor gewisseld en had geen effect.. toen hoorde ik van een maat van me dat zijn auto altijd slecht liep zodra hij bij de TINQ ging tanken.. ik doe dit ook sinds een tijdje en eigenlijk liep die sinds die tijd slecht.. maar kan dat zoveel uitmaken dan die benzine ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

En dan ligt het er ook nog maar net aan wie en wat ze met die software ( chip ) gedaan hebben, een goede op maat gemaakte software voor jou auto maar een wereld van verschil uit, maar laten we dat even ter zijde leggen.

De druk hoort met originele poulie tussen de 0,6 en 0,7 te liggen, kom je daar amper aan dan is hij ver aan het verslijten, zeker met een kleinere poulie, dan maakt deze meer toeren en word de druk verhoogt, in jou geval is waarschijnlijk de lader slecht en aan revisie toe..

Dan kan ook verklaren dat hij niet 100% loopt, hij krijgt nu in feite teveel brandstof en te weinig lucht, omdat hij simpelweg niet meer ( kan ) leveren,

Trouwens, ook via de MFA kun je de druk van de lader aflezen, beter is natuurlijk met een analoge meter, maar misschien een leuk om te proberen :

Motor uit
MFA keuzeschakelaar op 2 zetten
MFA knopje indrukken en vasthouden, contact aan/uit, dan knopje loslaten
MFA knopje weer indrukken, motor starten, knopje loslaten
MFA knopje één keer indrukken en de druk staat er
De druk kun je nu onder volle belasting testen. Het beste is in de derde versnelling door trekken tot 6000 toeren (bij originele chip) en dan heb je de maximale druk. Op dat moment goed kijken wat de MFA aangeeft.

1200 - 0,2 bar
1300 - 0,3 bar
1400 - 0,4 bar
1500 - 0,5 bar
1600 - 0,6 bar
1700 - 0,7 bar
1800 - 0,8 bar
1900 - 0,9 bar
2000 - 1,0 bar
2100 - 1,1 bar
2200 - 1,2 bar

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Bedankt Stefan !

ook heb ik mijn dynamo doorgemeten en die geeft met een draaiende motor 13.8v dat lijkt me niet genoeg ??

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

En ja hoor het volgende probleem doet zich al weer voor shit man! ik ga ook niet steeds een nieuw topic aanmaken dus denk dat ik alles hier maar post.

Net aant rijden en ineens hoor ik een bonkend geluid rechtsvoor ik haal me wiel eraf en ik kan gwn mijn steekas naar achter en voren trekken ( speling ) is deze dan kapot of is er iets losgetrild ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nick,

De laadspanning van de accu is mooi, gewoon goed, het varieerd een beetje, de ene laad met 13,5 Volt bij en de ander met 14,2 bv..

Dat je de aandrijfas naar voor en achteren kan bewegen is normaal, dus het bewegen in de richting van de homokineten, hij mag geen speling hebben van voor naar achteren om het zo maar te zeggen.

Geluiden zijn altijd lastig te beoordelen zonder ze te horen, wanneer maakt hij dat geluid ? Controleer de ophanging aan de voorkant eens op speling bv..

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Hey Stefan ,

Oh oke gelukkig maar dan is mijn dynamo goed , bedankt!

En De aandrijfas( steekas ) kan je wel zo'n 2 a 3cm heen en weer bewegen van de bak naar homokineet..

Het is echt een bonkend geluid net zo'n geluid als ik die steekas heen en weer beweeg.. als ik gasgeef maakt hij dat geluid ( als ik rijd dan )

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nick,

Die speling is wel normaal, trek eens eraan en beweeg hem de andere richting op, van voor naar achteren, dan mag hij geen speling hebben!

Het geluid wat je omschrijft kan best een homokineet zijn, ik gok dan op de binnenste, dus die bij de versnellingsbak, de rechterkant ( Langste as )

Van buiten kun je meestal niet veel eraan zien, demonteren en uit elkaar halen en dan de banen erin bekijken, deze mogen niet beschadigd zijn!

Dat bonken wat hij doet, is dat in combinatie met schudden als je accelereerd ? Zo ja, 99% de aandrijfas..

Het bonken kan ook nog veroorzaakt worden door het veerpootlager, krik het wiel eens op, en beweeg de boel van boven naar onderen, is er ( veel ) speling aanwezig nu of zit alles vast ?

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Als ik hem van voor naar achter beweeg heeft hij geen speling.. en idd ja als ik optrek schud de auto ook .. is dit erg als ik hier nog 1 dag mee rijd of is dat niet aan te raden ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja goed is het niet, als hij onverwachts kapot gaat / afbreekt, dan begint de as onder het rijden alle kanten op te slaan, en meestal verrekt dan ook nog wat anders, en dat zou zonde zijn.

Heb je beide assen gecontroleerd trouwens ?

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

oke.. nee heb alleen de langste as gecontoleerd.. als ik ongeveer 50 km/h rijd en dan de koppeling intrap is er niks aan de hand maar zodra ik gasgeef begint hij weer te bonken en trilt de auto dus dan lijkt het me 100% dat het de steekas is..

Wel is mijn ashoes van de langste steekas een tijd eraf geweest zonder dat ik dat heb gemerkt misschien is het daar wel door gekomen..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan denk ik dat het probleem daardoor gekomen is, stof en ander vuil komen er zo in, en na verloop van tijd is het gedaan..

Pindaaa (0), 14 jaar geleden

Denk dat ik dan maar gwn een kompleet nieuwe steekas aanschaf met alles erop en eraan dan weet ik zeker dat het verholpen is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.