Volkswagen Transporter: gashevel 1.6 td brandstofpomp

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Diesel, Motorcode: jx

Hoi,

ik ben bezig met een brandstofpomp van een transporter 1.6 td uit 1988. dit is een brandstofpomp met lda.
Deze mensen zijn zelf begonnen met het vervangen van de pakkingen van de pomp.
nu zit de gashevel op een asje met vertanding, maar hebben ze deze niet afgemerkt, en weten dus niet meer hoe de gashevel erop moet.
nu staan er wel streepjes op de gashevel en een streepje op het asje.
is er een manier om te bepalen hoe de gashevel op de pomp hoort?

Groeten hans

hvdtweel

Geplaatst door hvdtweel (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Gerard van Ingen (0) PRO, 13 jaar geleden

Kun je proefondervindelijk doen.
Meestal staan er 2 streepjes op de hevel .
Neem het eerste streepje tegen de klok in en zet de hevel op het asje.
Doe dit zonder de veren die de hevel terug trekken.
Druk de hevel tegen de aanslag stationnair stand.
Laat een ander de auto starten en bedien met de hand de hevel.
In de stand dat hij goed stationnair draait hevel losnemen en asje niet verdraaien.
Hevel tegen stationnair aanslag op asje vastzetten incl. veren..

Succes

Gerard

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hans,

Lekker is dat, mensen met geen verstand van zaken gaan wat 'proberen' en nu kun jij het oplossen.

Welke afdichtingen hebben ze allemaal vervangen ? Of alleen de ring + busje van de gashendel zelf, en de pakking van het deksel ? of hebben ze ook het hoge druk gedeelte eraf gehad ?

Slaat de motor wel aan nu ?

Zet de vertanding van het asje maar eens in het midden, dus het streepje van de as in het midden zetten.

Zit het kleine veertje ook weer op zijn plaats ? Ik bedoel het veertje onder het deksel.

Als het asje verkeerd staat dan kan het zijn dat hij niet start, of hij slaat aan en blijft half gas lopen, of loopt alleen stationair en reageerd niet op het gas.

Gr Stefan

hvdtweel (0) PRO, 13 jaar geleden

dan ga ik eerst de pomp maar gewoon weer verder inelkaar zetten,
en dan maar de veer tussen de gashevel weg halen en proefondervindelijk kijken hoe hij goed loopt.
ik ga de pomp vanbinnen nog maar wel even goed schoonmaken met lucht en dieselcean.

er is een origineel bosch pakkingsetje gebruikt, een mooi zakje vol met koperen en rubberen ringetjes + een tekening wat waar hoord.
dus hier komen we wel uit. ik heb een hele explosietekening van de pomp dus zal nog even controleren of alles goed op zijn plek zit.

bedankt voor de snelle reacties!

Groeten Hans

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hans,

Als je zo'n pomp voor het eerst compleet uit elkaar haalt, is het niet meteen 'easy' om hem weer goed in elkaar te zetten..Als er iets vergeten word, of verkeerd gemonteerd word, dan heb je gelijk al het probleem dan hij niet loopt.

Vaak lekken ze alleen aan de gashendel, de pakking van het deksel ( boven ) of aan het hogedruk gedeelte ( O-ring )

Succes..

Gr Stefan

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Hans als je de pomp los van de motor hebt alleen even leeg kiepen niet er in gaan blazen (vocht) . Dat streepje wat op dat asje had moeten staan staat haaks op dat hefboompje. Zet dat streepje er als nog op. Ik draaide altijd die rook-afstelschroef een stuk naar buiten. Er zit een afstelling omheen dus terugstellen is geen probleem. Het monteren van die bovendeksel gaat zo veel makkelijker. Komt goed ,succes.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Klopt wat Punt zegt, of de roetstop even helemaal eruit draaien..

hvdtweel (0) PRO, 13 jaar geleden

Thanks voor de tip! de roetstop is toch die afstelschroef die onder de leiding zit achter op het pompdeksel?
die met dat busje er omheen geklemd zodat je er niet aan kunt draaien.

als je de motor extra brandstof wil geven moet je de roetstop dan verder in of uitdraaien?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Met een sleutel 13 zet je de schroef los. Die borgring behoedt je tegen overdrijven ,dus indraaien is meer brandstof maar ook het stationair toerental wordt ook beinvloed. Groeten.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Als je de roetstop naar binnen draait krijgt hij meer brandstof, dit is zeer goed merkbaar, maar pas op, draai hem niet tever naar binnen.

Je moet even proberen hoe hij loopt als je hem 360 graden naar binnen draait, de stationair iets terug stellen en een rondje rijden, hoe verder hij in gedraait word hoe meer hij zal gaan roken, het beste is als je de turbodruk ook iets verhoogt naar 0,9 Bar icm het opendraaien van de pomp.

Als je een regelbare LDA pot erop hebt zitten, draai je de 4 schroeven los, neemt het deksel weg en draait de kegel naar de scherpste kant, van te voren even markeren hoe de originele positie staat ( er staat een puntje op die schijf ) door dit te doen geeft hij meer brandstof onder turbodruk.

Kegel :

[url=http://img96.imageshack.us/i/dsc00349c.j...][img]http://img96.imageshack.us/img96/2907/ds...[/img][/url]

Roetstop, zie rode pijl, Stationair schroef, blauw :

[url=http://img140.imageshack.us/i/37360551.j...][img]http://img140.imageshack.us/img140/5199/...[/img][/url]

Vergeet ook het beruchte veertje niet :

[url=http://img294.imageshack.us/i/74287315.j...][img]http://img294.imageshack.us/img294/1324/...[/img][/url]

Als laatste even puzzelen hoe de stand van de hendel moet staan :

[url=http://img408.imageshack.us/i/77439540.j...][img]http://img408.imageshack.us/img408/1129/...[/img][/url]

Of toch zo... : :)

[url=http://img30.imageshack.us/i/47871635.jp...][img]http://img30.imageshack.us/img30/1961/47...[/img][/url]

Succes..

hvdtweel (0) PRO, 13 jaar geleden

Kijk hier heb ik wat aan :D super!
mijn lda is niet afstelbaar. gewoon een drukdoos met stangetje eraan.
maar over dat beruchte veertje gesproken... volgens mij heeft mijn pomp dat veertje niet. ik zie ook geen haakje zitten waar dat veertje aan zou moeten. of ze zijn dat veertje al vergeten.. ik heb de pomp overgekocht en ze waren dus zelf al begonnen met de pakkingen... maar kwamen er niet meer uit. ik heb eventueel nog wel zo'n pomp als op jou foto voor onderdelen. die pomp past niet op deze motor ivm de hoogte van de pomp.
turbo druk afstellen kan door dat schroefje op dat doosje van de turbo verder in of uit te draaien?
dit is mijn pomp deksel:
http://94.100.122.236/952150001-95220000...
http://94.100.116.99/952150001-952200000...

Gr. Hans

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hans,

Wacht, je haalt wat door elkaar heen, je hebt dus een pomp zonder LDA, zoals ik aan het deksel kan zien.

Een LDA pomp heeft een pot boven op het deksel zoals je op de 2e foto kan zien, de drukdoos die jij bedoelt is de waste-gate van de turbo, zo'n uitvoering heb je dus ook, aan de waste-gate zelf kun je dan niks doen als je de druk wilt verhogen, dan moet je een regelaar ertussen zetten of een andere waste-gate die bij een hogere druk pas opent..Je hebt 2 uitvoeringen, zoals jij zegt ene met een stangetje eraan, en je hebt er ook zonder stangetje, bij die laatste modellen zit in het midden een torx boutje geborgt met een M6 moertje, als je deze verder naar binnen draait word de turbodruk hoger.

Voor hem iets beter te laten lopen, en vanzelfsprekend iets sneller te maken kun je dus alleen maar de roetstop indraaien, of als je een turbo hebt zoals ik hierboven aangaf is deze ook nog te stellen.

Mocht je er helemaal niet meer uitkomen, dan heb ik nog een pomp voor je liggen, deze is nog in perfecte staat met ook alle pakkingen vernieuwt, plus een nieuw busje en afdichting erop voor de gashendel, dit is ook een pomp zonder LDA en komt van een Golf 2 TD af, bij interesse kun je me even mailen.

Als die andere pomp van je al lang in de garage ligt, zonder brandstof of zonder deksel erop, zit de kans erin dat je deze ook kan weggooien..

Heb er al gezien waar het binnenwerk van verroest was na lang gelegen te hebben.

Maak anders eens een foto van de bovenkant van de pomp..

Gr Stefan

hvdtweel (0) PRO, 13 jaar geleden

Hey.
mijn pomp heeft wel een lda, maar een andere lda dan die jij hebt omdat mijn pomp van een transporter is. die andere pomp die jij net liet zien is te hoog voor een t3 en dan wil de motorklep er niet op. mijn pomp heeft een andere lda. is een drukdoos op de pomp, met een stangetje eraan die een heveltje aan de pompdeksel bediend. is die hevel die op de foto staat naast de gashevel. er loopt een slangetje van het inlaatspruitstuk naar deze drukdoos. bij hogere druk gaat het stangetje naar buiten en bediend de lda hevel op de pomp. hier is idd niks aan af te stellen.
ik heb een turbo met een torxboutje geborgd met een moertje. hier kan ik dus nog wel wat mee.
dit is een foto van zo'n lda, zit boven op de pomp:
http://www.autoteile2.de/ebaybilder/lda....

en zo zit hij op de pomp:
http://94.100.114.180/952550001-95260000...

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Klopt Hans,

Het werkt dan gewoon hetzelfde, alleen zit het iets anders in elkaar op deze bus vanwege de ruimte..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.