Volkswagen Golf III : Gasklephuis testen en repareren

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Soms worden motorproblemen die geen foutcodes laten zien veroorzaakt door het gasklephuis. Ik heb uitgezocht hoe je zelf een gasklephuis revisie kunt doen.

1. Stotterende VW golf 3
Ruim een jaar geleden begon de motor van mijn VW golf 3 ongeveer om de week gedurende zo’n tien seconden te stotteren waarna de motor het steeds weer normaal deed. Een garage heeft toen het storingsgeheugen uitgelezen. Het gasklephuis gaf een storing, was vuil en is gereinigd. Hierna heb ik een jaar storingsvrij gereden. De auto heeft een multipoint inspuiting. Het gasklephuis is van het type 030 133 064D.

Een maand geleden begon de auto dezelfde klachten te vertonen als voorheen. Ik verdenk dus weer het gasklephuis. Ik kan nu zelf het storingsgeheugen uitlezen met een laptop. Er worden geen foutcodes getoond. Vervanging van het gasklephuis door een sloopexemplaar gaf geen verbetering. Ik heb het gasklephuis getest en gerepareerd, zie punt 2.

2. Gasklephuis testen en repareren
Dit is mijn methode om krakende potentiometers in een gasklephuis op te sporen en te repareren. In het gasklephuis zit een printplaat met twee opgedampte potentiometers. Eén voor de gasklep en één voor de motorbediende gaskleplichter. Deze potentiometers slijten op den duur en gaan kraken, net als een volumeregelaar van een oude audioinstallatie. Met een universeelmeter is een krakende potentiometer echter niet te herkennen, wel met de hier beschreven audiotest.

Audiotest: Het gasklephuis heb ik uitgebouwd. De gasklep potentiometer wordt aangesloten op een spanning van 1 Volt via pin 4 (-) en 7 (+) van de stekker. De loper (pin 5) is via een elco van 1 uF verbonden met de ingang van een audio installatie. Pin 4 (-) is verbonden met de aarde hiervan. De potentiometer was inderdaad versleten want ik hoorde gekraak uit de luidsprekers bij het snel op en neer bewegen van de gasklep. Hetzelfde heb ik gedaan voor de gaskleplichter potentiometer (pin 8), hiervoor moet een veer worden verwijderd.

Reparatie: Door de printplaat los te schroeven en een fractie te verschuiven komen de lopers van de potentiometers, als je het goed doet, op een nieuw gedeelte van de weerstandsbanen terecht. Na deze ingreep was geen gekraak meer te horen met de audiotest. Hierna heb ik het gasklephuis ingeleerd. De potentiometers heb ik voor de zekerheid nog ingespoten met Kontact 61 contactspray.

3. Storing gasklephuis forceren
Ik wilde uitzoeken hoe de auto tijdens het rijden reageert als een gasklephuis potentiometer geforceerd onderbroken wordt. Hiervoor heb ik, bij de stekker, de draad van de loper van de gasklep potentiometer (pin 5) onderbroken en via een lange kabel en een schakelaartje (binnen handbereik) verbonden. Tijdens het rijden maakt het echter helemaal niets uit of de potentiometer wordt uitgeschakeld met de schakelaar. De motor blijft gewoon doorlopen, zonder gestotter. De motor gaat dan over in de noodstand. Hetzelfde is met de andere potentiometer gedaan. Uit deze test zou je kunnen concluderen dat een slechte gasklephuis potentiometer niet tot een stotterende motor kan lijden. Er moet wel een kanttekening worden gemaakt. Onderbreken met een schakelaar is anders is dan het gedrag van een versleten en “krakende” potentiometer. Wie heeft ervaring met slechte potentiometers in gasklephuizen? Wat geeft dat voor storingen?

4. Tijdelijke oplossing defect gasklephuis
Ik heb ook een tijdje gereden terwijl de stekker uit het gasklephuis getrokken was. De elektronica in het gasklephuis doet dan niet meer mee en de motor loopt in de noodstand. Dat kan natuurlijk alleen bij een auto met een gaskabel. De auto loopt dan ook nog prima, alleen loopt de motor niet meer goed stationair als hij koud is. Ik vermoed dat als het als het motorprobleem (met uitgetrokken stekker) zich niet meer voordoet, dat het gasklephuis de oorzaak is van de storing. Wie heeft dit wel eens uitgeprobeerd?

5. Verdere metingen. Met een oscilloscoop heb ik o.a. de gasklephuis potentiometers, hall sensor en inspuitventielen gecontroleerd. Alles zag er goed uit. Ook het relais, dat onder andere de inspuitventielen van 12V voorziet, heb ik gecontroleerd en voor de zekerheid ingespoten met Kontact 61 contactspray.

De motor loopt na deze ingrepen al 1 maand zonder problemen maar omdat de storing slechts sporadisch voorkwam weet ik niet zeker of het euvel is verholpen. Het is dus nog afwachten. Het kan ook nog een slechte massaverbinding zijn of iets anders. Wie heeft er nog ideeën of opmerkingen?

[url=http://img6.imageshack.us/i/p2277184e.jp...][img]http://img6.imageshack.us/img6/7403/p227...[/img][/url]
[url=http://img32.imageshack.us/i/p2277183.jp...][img]http://img32.imageshack.us/img32/6991/p2...[/img][/url]

avandalen

Geplaatst door avandalen (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Altijd wel leuk om zo'n berichten te lezen..

Ga zo door..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.