kilometerstand: 180.000
Probleem:
geen turbo meer (je hoort de turbo niet fluiten en geen power meer)Tijdens rijden is de turbo weggevallen en niet meer teruggekomen. Ik kan er wel mee blijven rijden (noodprogramma), kan in de eerste 4 versnellingen boven de 3.000 toeren komen, maar in de vijfde versnelling is 3.000 toeren het maximum (is dik 130 km/uur) Er zijn kort geleden geen reparaties uitgevoerd. Ook heb ik problemen met de snelheidsmeter: deze doet het soms helemaal niet, dan helemaal wel. Maar hij wil ook nog wel eens "dansen" en dat gebeurt met name tijdens het schakelen en het plotsklaps loslaten van het gaspedaal (iets met spanning? De brandstofmeter valt soms ook weg als ik door een bocht rij als de snelheidsmeter niet goed werkt. Ik heb niet het vermoeden dat dit invloed heeft op de turbo (rij al een paar weken met de dansende kilometerteller zonder problemen te hebben met de motor)
Computer laten uitlezen: volgens de dealer is het probleem de druksensor (kost 98 euro, zit naast de radiator) en deze daarom ook vervangen. Resultaat: geen foutmelding meer, maar nog steeds geen turbo. 30 minuten lang de plus van de accu gehaald om zeker te zijn dat computer gereset is, maar helaas nog steeds geen turbo. Ik heb gezien dat er meerdere componenten van invloed kunnen zijn op de turbo, maar welke is het in dit geval? Het wordt waarschijnlijk een lang zoek avontuur...
Kortom, geen foutmelding meer, maar ook nog geen turbo! Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Ik weet nu weer hoe het is om minder bedeeld te zijn...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
laat eens je luchtmassameter controleren door de dealer/garage,
groeten michiel
Volgens de garage heb ik een LMM die zelden kapot gaat (pierburg??) De uitvoering die ik heb is een complete LMM en kost 273 euro bij de dealer.
Stel dat het de LMM is, moet dit dan niet naar voren komen bij het uitlezen van de computer?
20 jaar
je zegt zelf al, er kunnen meerder componenten zijn die zoiets veroorzaken,
Blijft dus over dat je die componenten zal moeten testen.
wat betreft je vraag over die fouten.Hoewel er door de computer veel geregistreerd wordt, wordt niet alles als dusdanig fout gezien dat de motor in zijn noodloop gezet moet worden of zijn het tijdelijke fouten die niet worden opgeslagen op de computer. Het is niet zo 1,2,3 aan te wijzen wat de boosdoener is, daar moet iets meer tijd in worden gestoken.
groeten michiel.
als de LMM smerig is dat zou de computer dit niet herkennen als een storing.Dit heb ik namelijk een keer gelezen in het amt-techniek.Bij een slecht trekkende ford mondeo.Het probleem was een vervuilde LMM.
groetjes raymond
20 jaar
Vandaag heb ik de electronica weer laten uitlezen, het blijkt dat de druksensor (wat trouwens ook direct de temperatuur sensor is) nog steeds gezien wordt door de computer als boosdoener, ondanks dat er een nieuwe geplaatst is. Typische is wel dat de door de computer aangegeven indicaties niet voorkomen (slecht starten, hoog verbruik, plof in de uitlaat, etc.)
Heb verschillende scenario's uitgeprobeerd (magneet klep losgekoppeld, LMM losgekoppeld) maar geen verandering in trekkracht.
Ga rustig verder zoeken, maar sta natuurlijk nog steeds open voor tips!
groetjes Marcel
20 jaar
Ik heb ook de tip gekregen dat het misschien de roetkat kan zijn. Ik heb mijn hand gehouden achter de uitlaat en de druk vergeleken met een andere auto (benzine), maar uit mijn uitlaat komt beduidend minder druk dan bij de benzine versie. Duidt dit op een verstopte roetkat?
20 jaar
Probleem is opgelost!
Ik heb de auto naar een diagnose specialist gestuurd en die belde mij 2 uurtjes later op met de melding dat de auto klaar was. Oorzaak was een letterlijk weggevreten draad van de druksensor. Welk type beestje het geweest is, is niet bekend, maar dat het een klein beestje is geweest is duidelijk: het draad was in de bak (waar de motor van de ruitenwisser ook zit) boven het schutbord doorgevreten.
Uit het uitleesrapport komt duidelijk naar voren dat het probleem veroorzaakt wordt doordat er geen massa is. Kan er daarom ook niet bij dat de dealer het nodig vond om de sensor te vervangen. Ik ga dus de kosten voor de sensor terug eisen (98 euro)
groet Marcel
20 jaar
hoi,
zo zie je dus maar weer dat niet alles uit de computer te halen is rechtstreeks, maar dat zoiets wel een indicatie kan zijn voor een ander probleem wat er wel mee van doen heeft. Gelukkig is het probleem nu opgelost, bedankt voor het terugposten van de oplossing.
groeten michiel
Zo zie je maar, ons vak wordt steeds eenvoudiger volgens de leek, hup de computer eraan en je weet wat het is. Maar niets is minder waar. Bij en storing gaat het nog altijd om het op de juiste manier intrepeteren van de verkregen gegevens.
De snelheidsmeter is nog niet gerepareerd, maar het is niet de sensor op de versnellingsbak. Er is een signaal gezet op de stekker die op de sensor van de versnellingbak komt en dan nog geeft de snelheidsmeter geen signaal. De snelheidsmeter zelf functioneerd, dus dit euvel zit of in de stekker aan de dashboard of ook in de bedrading.
Als reactie op Oldtimer: de dealer heeft in dit geval alleen maar gekeken op de computer. Als je vraagt wat het kan zijn dan halen ze hun schouders op. Dan kan ik wel gaan vragen of ze verder willen zoeken, maar hun uurtarief is rond de 40 euro en zij rekenen dat ook vrolijk door. Een niet-dealer monteur wil dat nog wel eens verrekenen.
Volgens mij is in dit geval de dealer de leek...
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar