Op webpages wordt al enige tijd gediscuseerd over een Mercedes CDI luchtmassa meter welke in een VW TDI zou passen.
Mercedes levert de "stift" (merk Pierburg) welke perfect in de VW Bosch behuizing past voor ca. 90 euro. Da's heel wat minder dan de bijna 300 euro wat je moet betalen bij de VW dealer voor een nieuwe Bosch.
VW TDI nummer: 06A 906 416 => MB CDI nummer A611 094 00 48
Plaatjes:
http://www.impexfap.com/partlist.cfm?lis...
en
http://forums.tdiclub.com/showflat.php?C...
De aansluiting is hetzelfde, dus het is nagenoeg "plug and play". Je moet alleen een plastic nokje van de CDI LMM afsnijden zodat de stekker goed past. (Daarna de stekker even borgen met een tire-wrap o.i.d. zodat hij er niet af kan trillen.)
De oude stift zit met een paar lastige schroefjes vast, maar met een tang kun je de buitenkant van de schroefjes vastpakken en ze verwijderen.
De vraag is natuurlijk of het goed werkt. Metingen laten zien dat het bijna perfect is. De afgegeven spanning van de CDI LMM is een beetje lager. De motorbesturingscomputer reageert hierop door de uitlaatgas regulatieklep (UGR) iets verder dicht te zetten. In de praktijk zul je volgens mij geen verschil merken. Ook bij een roetmeting verwacht ik geen problemen. (de afgegeven spanning is iets lager, dus dit zou in ieder geval niet meer roet mogen betekenen.)
Let op: De MB CDI Pierburg LMM kan dus als vervanging voor de VW Bosch LMM, niet voor de VW Pierburg LMM. De laatste heeft een heel andere karakteristiek!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb al verschillende van deze lmm gemonteerd.
Je moet alleen oppassen met een gechiptunede auto daar deze lmm een hogere waarde afgeeft (910 i.p.v. 850)en een standaard auto iets beter bovenin doortrekt.
Ik had het al een keer gehoord op ,maar nog nooit een duidelijke uitleg gehad.Ga denk ik met baas en chef overleggen om ook zo luchtmassameter te bestellen en monteren en kijken hoe de waardes precies zijn.
Een vraagje,kan deze gewoon bij een mercedes dealer bestellen of is er een ander adres waar je deze kan bestellen?
PS:die schroeven waar de luchtmassameterstift vastzit is gereedschap voor.Het inderdaad een raar torx schroefje,maar een automaterialen zaak heeft hier gereedschap voor.
Is een vijfkant torx.
21 jaar
Volgens mij is hij gewoon bij de Mercedes dealer te koop. Ik heb enkele weken geleden eens geinformeerd naar de prijs in Nederland. Met het onderdeelnummer A611 094 00 48 wisten ze gelijk dat het om een CDI ging en ze konden me onmiddelijk de prijs geven (74,31 EURO ex. btw).
Grappig dat je aangeeft dat hij een hogere waarde meet dan bij een standaard LMM. Ik meet juist een lagere waarde. Ik zal nog wat extra metingen doen. Ik heb alleen een heel grote luchtpomp nodig. Ik kom nu niet verder dan 120kg lucht per uur. Ik heb 500kg per uur nodig. In de auto meten kan ook, maar de waardes zijn wat onregelmatiger omdat de omstandigheden niet constant zijn.
21 jaar
Als je in de auto meet in de derde versnelling en vanaf 3000 tpm kun je deze waarde's lezen.
In een gechiptunede auto moet je even uitkijken en proberen want dat liep niet helemaal lekker.
Hij gaf toen na een paar keer een schok gevoeld te hebben een foutcode aan.
21 jaar
Wweet je de foutcode nog? In een standaard 81kW TDI meet ik met de CDI LMM ca. 835mg/slag en met de TDI LMM ca. 860mg/slag bij 3de versnelling plankgas en 3000RPM. Iets lager met de CDI LMM dus. Dit verschil zal zeker geen foutcode geven. Met een kapotte LMM krijg je zomaar 600mg/slag in deze situatie zonder foutmelding.
21 jaar
De meetresultaten staan nu op:
http://www.geocities.com/tech4tdi/
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar